Asien kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SoffanB
    • March 2011
    • 156

    Asien kar

    Nu är det dags för ännu ett kar hem till mig och det kommer att bli ett asien kar! Jag kan få in ett till kar på ungefär 150 liter ( det jag har är 220 l sa) Men jag har funderat och tror att jg kommer göra 150 l till SA och ta 220 litarn till Asien
    Det jag har i min SA tank är, 15 kardinaler, 4 fjärilar, 6 corydora, 3 otocinclus och en banjomal. Blir deet för trångt i 150 liter tro ?

    Okej, så fiskarna jag har tänkt mig till Asien karet är:
    Silverhaj 5 st
    Siamesisk algätare 8 st
    Trådfensregnbåge ca 30
    Barber ( Rundbandad eller koppar ) ca 50 st
    Sewellior 3
    Hara hara 2-3
    Kinesisk algätare 1

    Trådfensregnbågen kan jag hitte hitta nå fakta om ( är inte guldmedlem här..) så jag vill gärna ha lite hjälp med dem om någon kan nått om dem, t ex hur stora dom blir, hur många man ska ha, är dom snälla o.s.v

    Sen så vill jag såklart också ha lite hjälp med fiskvalet, tycker ni att det verkar vara bra mängd med fiskar och "rätt" fiskar?




    MVH Sofia
    Senast redigerad av SoffanB; 29 August 2011, 21:15.
  • chricka
    • February 2009
    • 198

    #2
    Hej tror du behöver läsa på lite mer om arterna du är intresserad av Silverhajen blir tex alldeles för stor har 5st själv som när jag köpte dom var ca 5-10 cm nu är dom ca 20-25 cm och bor i ett 540l vilket jag tycker är i det minsta laget då dom är väldigt livliga.Men som sagt läs på mer annars kommer du få ångra det senare. mvh chricka

    Kommentar

    • SoffanB
      • March 2011
      • 156

      #3
      Okej, tack som sagt är det bara lite tankar nu eftersom att det är ett rätt så bra tag tills jag får det
      Du vet inte någon annan mindre snäll haj ?

      Kommentar

      • SoffanB
        • March 2011
        • 156

        #4
        Okej, så nu har jag mätt lite i rummet och jag har kommit fram till att jag kan få in ett akvarium som är ända upp till 180 cm lång där mitt 220 litare står nu. Man är ju otroligt sugen på ett 560 liters kar, men vart ska jag då göra av 220 litaren ? hmm, vill inte göra mig av med fiskarna så jag kanske kör på att köpa ett mindre som får plats, sälja 220 och köpa ett 560! får ta och fundera lite, pengarna ska ju räcka också!

        Kommentar

        • Redlinefoto
          • June 2011
          • 104

          #5
          Kulfisken behöver en del plats, om dom är tätt inpå varandra kan dom bråka en del.
          Kan va bra att tänka på innan man köper.

          Mvh Fredrik




          ---
          I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.735305,12.053520
          375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
          Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

          Kommentar

          • SoffanB
            • March 2011
            • 156

            #6
            okej, tror du att det skulle gå med 2-3 st i 500 literskar ?
            tack för hjälpen!

            Kommentar

            • Redlinefoto
              • June 2011
              • 104

              #7
              Ja i 500L är det inga problem, jag tänkte på 150L.
              Sen borde man ha 1 eller 3+ inte 2 då blir det bråk.

              Mvh Fredrik


              ---
              I am here: http://maps.google.com/maps?ll=57.756690,12.055004
              375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
              Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

              Kommentar

              • SoffanB
                • March 2011
                • 156

                #8
                okej, det kommer bli 560, eller 220 liter hoppas på att jag får ett 560!
                tack för hjälpen! Sofia

                Kommentar

                • SoffanB
                  • March 2011
                  • 156

                  #9
                  Nu när jag ändå håller på med nytt kar har jag bestämt mig för att införskaffa en BTN bakrund, antingen ska jag haen woodrock eller slimline. Såklart ska jag ordna med pump och filter bakom då!

                  Kommentar

                  • SoffanB
                    • March 2011
                    • 156

                    #10
                    Okej, nu i helgen ska jag åka och hämta mitt nya akvarium, ett 540 liters med BTN-bakrund =) Slänger in någon bild sedan när jag hämtat det!

                    Kommentar

                    • SoffanB
                      • March 2011
                      • 156

                      #11
                      Karet hemma nu då, det står dock fortfarande inne i bilen, då jag behöver hjälp att bära in det. Kommer troligen att ta in det imorgon. Sen såg jag att bakrundet inte är silikonad på sidorna och på ena sidan va det nån mm glipa så det blir att göra rent hela karet och sedan ta och silikona det! Slänger upp någon bild imorgon =)

                      Kommentar

                      • SoffanB
                        • March 2011
                        • 156

                        #12
                        Har ändrat på fisklistan, vad det är jag vill ha. Vill gärna ha lite hjälp då jag är lite utav en nybörjare, så skriv gärna om ni tycker att det verkar bra! =)

                        Kommentar

                        • SoffanB
                          • March 2011
                          • 156

                          #13
                          Så idag har jag gjort rent karet lite grovt ( tagit ur gammal sand och spolat rent det mesta ) och tagit in det. http://www.ladda-upp.com/bilder/57226/akvarium
                          Imorgon så ska jag göra rent det mer noggrant för att sedan orda silikonen på kanterna av BTN. Även köpa blästersand som jag ska fylla med om någon dag =)

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            #14
                            Kommer bli bra detta ju .
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • SoffanB
                              • March 2011
                              • 156

                              #15
                              Tack, det blir nog bra när det blir klart hoppas jag

                              Kommentar

                              Arbetssätt...