3x30 liter Nano och ett extra Nano till jobbet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten_med_e
    • May 2011
    • 20

    3x30 liter Nano och ett extra Nano till jobbet

    Så nu är det dags att bryta "isen", efter ett antal år och några barn, så är det dags att bli med akvarium igen.

    För att det ska bli rättvist och det är det viktigaste, vissa av oss kommer ihåg hur man stod och mätte glassen så att alla fick lika långa eller att räkna/väga smågodis.


    Så det blev 3st 30 liters Dennerle nano akvarium inköpta idag (2011-08-05), ett till min fru och ett varsitt till barnen, sen blev det lite extra smått och gott, allt köptes från Zooroyal.de, hittade en 10% rabattkod så det blev ett 20 liters nano till jobbet också, blev ju gratis så att säga, manlig logik där minsann tror jag.

    Få se hur det går, jag körde med en Dennerle när jag höll på för många år sen, då köptes det från en firma i Malmö, har kvar prislistorna som jag tummar på ibland. Tänker inte tala om vart dom ligger, då får jag skämmas...

    Som så många andra skapas tråden för min egen skull men även för att få tips/råd och nya vänner, sen var det också en önskan från ena sonen att hans akvarium skulle finnas på internet, lovade även att han ska få filma och lägga upp.


    För att jag ska hålla isär dessa tre akvarium kommer jag att kalla dom,

    Nano O, Nano V och Nano T, enkelt eller hur, ja visst ja Nano M för mitt också så klart.


    //M
    Senast redigerad av Marten_med_e; 03 September 2011, 15:03.

    I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
    Adam Savage
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    trevligt. har själv precis nyligen startat upp 3st i ungefär den storleken, kolla gärna min tråd för inspiration å tipps om du vill.
    lycka till.

    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Marten_med_e
      • May 2011
      • 20

      #3
      Får nästan skämmas lite för att jag inte uppdaterat på länge, men en hel del har hänt.
      Men nu fortsätter vi där vi slutade.

      På måndag kväll (08/08) fick jag ett mail från Zooroyal där dom bad så mycket om ursäkt för att dom inte kunnat leverera under måndagen (ett av 30L karen var restnoterat) men att dom hoppades att det skulle komma iväg på onsdagen.
      Så då var ”hårdvaran” fixad.

      Vad behövs mer, jo stenar till akvarierna, dessa plockade vi i somras i Siljan när vi var och hälsa på mormor, röda, fina, mjuka stenar blir snyggt mot det svarta gruset.
      Rötterna är egentligen inte rötter utan grenar som kommer från när dom i våras gallrade ur ”vår” lilla skog. Med detta på plats åter stod bara växter, hmm

      Efter lite surfande så beställdes mossa, Fissidens fontanus från e-bay, men bara mossa är inte så lyckat i ett första akvarium, så en snabb titt in på Tropicas webb sida och Zoopets växt avdelning och välja några växter från kategorin snabbväxande och enkla, jo snygga också så klart.
      Dessa växter köptes efter en ”noga” utförd prisjämförelse på max 10 minuter från Planted Tanks i UK.

      Nu var det bara att vänta, det svåraste av allt.


      //M

      I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
      Adam Savage

      Kommentar

      • Marten_med_e
        • May 2011
        • 20

        #4
        Dagarna gick....


        Började också få lite ågren över att skickat en massa glas genom halva Europa, undra hur dom hade packat.

        Men så en dag dök dom upp, genom en enorm skicklighet (finns bara otur ingen tur) så kom dom på morgonen samma dag som barnen skulle börja på dagis och fritids igen efter sommaren, så vi tog det extra lugnt hemma (var själv ingen blixt-Gordon direkt) och innan vi han iväg så ringde det på dörren.

        Den hårt arbetande chauffören hade nog inte tänkt att vänta på att någon skulle öppna utan var redan på väg tillbaka mot bilen och brevlådan för att lägga en fin liten lapp som sa att paketen fanns att hämta på service stället.

        Men tji fick han, då vi precis höll på att ta oss ut genom dörren.


        //M

        I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
        Adam Savage

        Kommentar

        • Marten_med_e
          • May 2011
          • 20

          #5
          Lite bilder så blir det roligare...

          Har funderat lite på det där med att märka paket med "Aktas, Försiktigt, ömtåligt och glas" är så himla bra.
          Så här såg dom ut, kan ju lätt säga att jag började bli lite svettig.


          100x50x50 cm vikt ca 35kg
          Klicka på bilden för större version

Namn: 62Fjs.jpg
Visningar: 2
Storlek: 217,2 KB
ID: 2135220


          Oj ömtåligt, så synd"
          Klicka på bilden för större version

Namn: aznjC.jpg
Visningar: 2
Storlek: 196,1 KB
ID: 2135221


          Undersidan är visst inte ömtålig, så...
          Klicka på bilden för större version

Namn: axfoO.jpg
Visningar: 2
Storlek: 163,5 KB
ID: 2135222


          Nu måste jag jobba lite så vi lämnar detta som en "cliffhanger"

          //M
          Senast redigerad av Marten_med_e; 03 September 2011, 14:39.

          I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
          Adam Savage

          Kommentar

          • Marten_med_e
            • May 2011
            • 20

            #6
            För frakten så betalade jag 12€ för 3st 30 liters och ett 20 liters och en kartong med smått och gott, total vikt var runt 72kg fördelat på tre kartonger. Känns som att någon räknade lite fel, men jag klager inte.

            Ett av dom fyra hade fått ordentligt med stryk, vågade nästan inte öppna, men det fick jag hjälp med.
            Klicka på bilden för större version

Namn: bTQRM.jpg
Visningar: 2
Storlek: 121,3 KB
ID: 2135223

            Klicka på bilden för större version

Namn: bO4Jf.jpg
Visningar: 1
Storlek: 109,0 KB
ID: 2135224


            Själva akvarie låg sedan i en egen kartong som tur var
            Klicka på bilden för större version

Namn: HcPCM.jpg
Visningar: 2
Storlek: 110,7 KB
ID: 2135225


            Leverans kontroll av blivande akvaristerna
            Klicka på bilden för större version

Namn: ElVdG.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,5 KB
ID: 2135226

            Klicka på bilden för större version

Namn: VYnEI.jpg
Visningar: 1
Storlek: 214,1 KB
ID: 2135227


            Den här gången gick det bra, men jag vet inte om jag skulle våga igen, eller jo det skulle jag nog.
            Klicka på bilden för större version

Namn: pmUlW.jpg
Visningar: 2
Storlek: 80,0 KB
ID: 2135228


            Det spännande med den kartongen förutom att frigoliten fått sig en smäll, var att akvariet låg upp och ner i kartongen, dom övriga tre låg med "bilden" uppåt men inte denna, skumt, det såg även ut som att den hade varit öppnad.


            //M
            Senast redigerad av Marten_med_e; 03 September 2011, 14:50.

            I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
            Adam Savage

            Kommentar

            • Marten_med_e
              • May 2011
              • 20

              #7
              Även om denna tråd inte uppdaterats på ett tag så har det hänt en hel del.

              Så då får vi se, att beställa växter från i mitt fall England blev pga. Posten en besvikelse, växterna skickades från England på tisdag em, kom till postutlämnings stället på torsdagen det kunde jag se på postens webbsida men eftersom det var skickat som rekommenderat så fick jag inte hämta ut det utan avin.
              Hoppades väldigt mycket på att avin skulle komma med fredags posten, men icke, så paketet blev liggandes hela helgen också på hyllan, inte bra…

              På måndagen kom avin, så det blev till att fara iväg och hämta på kvällen, det luktade inte godis om kartongen när jag fick den i handen.

              Väl hemma och öppnad så besannades farhågorna, vissa av växterna hade varit på resande fot lite för länge för att må bra .

              Klicka på bilden för större version

Namn: P1080434.jpg
Visningar: 1
Storlek: 178,6 KB
ID: 2135603 Klicka på bilden för större version

Namn: P1080438.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,6 KB
ID: 2135604 Klicka på bilden för större version

Namn: P1080440.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,0 KB
ID: 2135605


              Sen så är det nu bevisat att står det ”Ömtåligt” på kartongerna så används dom som fotbollar eller pallbockar under bilen eller liknande.
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1080428.jpg
Visningar: 1
Storlek: 225,0 KB
ID: 2135606


              Många av växterna klippte jag ner, tog bort dåliga blad på och lade sedan i ett av karen. Dom flesta har faktiskt repat sig och börjat växa till sig. Några var så dåliga att bara rotklumpen blev kvar, men dessa kommer nu starkt med nya friska blad.

              Jag köpte även lite mossa från ebay och den kom fram i bra skick (3 dagar från att den skickades tills att den låg i lådan, fantastiskt), den har nu efter någon vecka verkligen fluffat till sig.
              Klicka på bilden för större version

Namn: P1080482.jpg
Visningar: 1
Storlek: 198,3 KB
ID: 2135607

              Det köptes även lite växter på tradera och dessa kom fram i bra skick.

              //Mårten

              I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
              Adam Savage

              Kommentar

              • Marten_med_e
                • May 2011
                • 20

                #8
                Säkert inte så många som ser, men om du ska köpa växter från ebay så kolla runt lite på dom ”olika” ebay ”länderna”. Jag brukar kolla ebay.com, ebay.co.uk, ebay.de och ebay.com.hk.

                Jag köpte nu mossa från aquatic2003 på ebay.de (Tyska ebay) då kostade bitarna (2st) 8x8cm 7€ och frakten var 1€, samma säljare och samma mossa men från ebay.com såldes bara i 4x4cm bitar och kostar från för 3st (inte fast pris) $7.50 ink frakt.
                Så det kan löna sig att kolla runt lite innan man beställer.
                Senast redigerad av Marten_med_e; 15 September 2011, 15:46.

                I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
                Adam Savage

                Kommentar

                • rexi
                  • July 2011
                  • 106

                  #9
                  såg inte kul ut med växterna
                  man lär sig så länge man lever

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Vad är det för mossa? Såg snygg ut.

                    Kommentar

                    • Marten_med_e
                      • May 2011
                      • 20

                      #11
                      Ursprungligen postat av oaken
                      Vad är det för mossa? Såg snygg ut.
                      Det är Fissidens Fontanus mossa, finns tydligen två varianter, den ena blir låg ½-1cm medans den andra växer lite mer på höjden 2½-5cm.

                      Köpte här:




                      //Mårten
                      Senast redigerad av Marten_med_e; 15 September 2011, 15:45.

                      I have some ideas on how to fix that. They're not very good ideas, but at least they're ideas!
                      Adam Savage

                      Kommentar

                      • rexi
                        • July 2011
                        • 106

                        #12
                        lite bilder skulle sitta fint
                        man lär sig så länge man lever

                        Kommentar

                        • hult87
                          • February 2010
                          • 1287

                          #13
                          roligt att läsa, vilken tur att karen klarade frakten iaf ganska iritterande när avin kommer flera dagar senare! varit med om det med

                          Kommentar

                          Arbetssätt...