Projekt 300 liter växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanadhoc
    • April 2011
    • 377

    #46
    Uppdatering!

    Kom precis hem från Blekinge där jag köpte några Cryptocoryne och ett par kinesiska algätare som jag tänkte skulle bekämpa kiselalgerna som börjar titta fram lite här och var. Köpte också två mangroverötter som passade perfekt i karet, Tyvärr hade de inga vallisneria just nu och här i malmö säljs de inte ens i affären, :/. Får hoppas att blekinge får in några snart,

    Bilder:

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1034.jpg
Visningar: 1
Storlek: 74,3 KB
ID: 2134980
    Två kinesiska algätare.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1038.jpg
Visningar: 1
Storlek: 114,7 KB
ID: 2134981
    Ena fjärilshanen vågar sig fram efter möbleringen,

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1042.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,4 KB
ID: 2134982
    Helbild på karet, nu är jag ganska nöjd. Lite små detaljer ska dock fixas och några till växter ska köpas och sen får det växa till sig och förhoppningsvis bli som jag vill, :P

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1044.jpg
Visningar: 1
Storlek: 83,7 KB
ID: 2134983
    Och sist, en väldigt suddig bild på månljuset. Kameran kan inte ta så bra bilder i mörkret men man ser ju i alla fall lite hur det ser ut. Det är inte så ljust som det ser ut på bilden,

    I morgon blir det förmodligen iväg till affären och köpa några javaormbunkar och kanske någon till anubias.
    Vi får se, Hoppas ni gillade bilderna,
    Senast redigerad av Johanadhoc; 26 August 2011, 13:19.
    MVH//
    Johan

    Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #47
      Verkligen fint kar, och fina fiskar också.

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • Johanadhoc
        • April 2011
        • 377

        #48
        Tack så mycket,
        MVH//
        Johan

        Projekt 300 liter diskus»
        Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

        Kommentar

        • Johanadhoc
          • April 2011
          • 377

          #49
          Nu tyckte jag det var dags för en liten uppdatering.
          Jag köpte fyra javaormbunkar till så nu tycker jag det ser bra ut och är tillräckligt med växter, Tyvärr så har roten som ormbunkarna sitter på ramlat lite så jag får fixa det senare. Vill inte pilla i karet mera nu på ett tag eftersom discusarna blir så stressade. Testade också att mata med ärtor och det uppskattades, En av mina bolivianska fjärilsciklider blev hela tiden jagad runt i karet av den "vanliga fjärilshanen", nu har det dock bytt och nu är det bolivianen som jagar de andra fjärilscikliderna och har även börjat med att ge sig på discusarna ibland. Får se om han lugnar sig annars får han flytta. Disacusarna har också börjat bråka lite med varandra då och då men det brukar ju bli så med discus...

          Och nu ska ni få lite bilder,


          Här ser vi mobbaren, :P
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1062.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,3 KB
ID: 2135041

          Nålgräset, som när jag fick det var nästan helt brunt, har börjat ta sig och sprida små skott åt sidorna, kul, Där ser ni också fjärilshanen och toppen honans fena,
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1053.jpg
Visningar: 1
Storlek: 118,9 KB
ID: 2135042

          Här är en suddig bild på bolivian hanen som har tuffat till sig... lite för mycket, :P
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1056.jpg
Visningar: 1
Storlek: 66,0 KB
ID: 2135043

          En bild på discusarna, den fjärde gömmer sig bakom en rot.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1063.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,1 KB
ID: 2135044

          Och en bild på rödmunstetrorna. Tre stycken har försvunnit för ett tag sedan. Får köpa några till sen.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1064.jpg
Visningar: 1
Storlek: 116,8 KB
ID: 2135047

          Kiselalgerna som jag fick för ett tag sedan är nästan helt borta tack vara de kinesiska algätarna. Lite kvar högst upp bara där de inte vågar vara.
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1065.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,2 KB
ID: 2135045

          Och till sist en helbild på hela karet, Ska se om man kan dölja ställningen på något bra sätt sen,
          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1052.jpg
Visningar: 1
Storlek: 149,3 KB
ID: 2135046


          Sådär, nu har ni fått lite bilder, Ge gärna tips på hur inredningen kan bli snyggare!
          MVH//
          Johan

          Projekt 300 liter diskus»
          Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #50
            Det ser bra ut, bara att låta karet mogna nu....

            Ang. ställningen så är en idé att köpa alu-skenor hos en glasmästare som man sätter glasskivor i, ungefär som skjutdörrarna i ett uterum. I dessa kan du antingen ha färgat glas, eller en tunn plywood så döljer det allt i/under ställningen.
            Sågar du sedan till en träskiva som du lägger mellan benen i ställningen får du ett kanonutrymme till förvaring. Här kan du se lite bilder hur jag gjorde en gång i tiden till mitt 540 liters: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...722&gid=797692
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #51
              Håller med Ansjo, låt det mogna nu!

              Ska bli intressant att se hur dina växter utvecklas. Du har ett urval av växter som jag inte skulle ha valt, men det säger ju inte att du har valt fel.

              Jag kan kanske lära mig något nytt!
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • firejackan
                • August 2004
                • 616

                #52
                Får jag fråga varför du kör ända till blekinge när vi har rätt hyffsade affärer här som akvariepiraten och akvarietjänst? Länge sedan jag höll på med akvarium men precis dragit igång ett nytt kar, men sist så var jag nöjd med både de affärerna

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #53
                  Var på jägerszoo idag och de hade mycket vallis inne. Åk dit och kolla. Finns med hos zoogiganten Utanför Lomma, de brukar alltid ha inne.
                  Senast redigerad av macke_fisk; 24 August 2011, 19:17.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Spongeduck
                    • June 2009
                    • 366

                    #54
                    Hej, har du köpt stenarna eller har du plockat från naturen ? Vad är det för sorts sten ?

                    Kommentar

                    • Johanadhoc
                      • April 2011
                      • 377

                      #55
                      Uppdatering

                      Hade inte sett att jag fått en del svar i tråden, men nu ska jag svara,

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Ang. ställningen så är en idé att köpa alu-skenor hos en glasmästare som man sätter glasskivor i, ungefär som skjutdörrarna i ett uterum. I dessa kan du antingen ha färgat glas, eller en tunn plywood så döljer det allt i/under ställningen.
                      Sågar du sedan till en träskiva som du lägger mellan benen i ställningen får du ett kanonutrymme till förvaring. Här kan du se lite bilder hur jag gjorde en gång i tiden till mitt 540 liters: http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...722&gid=797692
                      Tack för tipset! Det blev ju verkligen jättesnyggt!

                      Ursprungligen postat av firejackan
                      Får jag fråga varför du kör ända till blekinge när vi har rätt hyffsade affärer här som akvariepiraten och akvarietjänst? Länge sedan jag höll på med akvarium men precis dragit igång ett nytt kar, men sist så var jag nöjd med både de affärerna
                      Jag åker inte enbart till blekinge för att besöka akvarieaffären, Det är dessutom en väldigt liten affär, drivs bara av en person, så jag vill gynna honom lite då han har fina och billiga saker!

                      Ursprungligen postat av macke_fisk
                      Var på jägerszoo idag och de hade mycket vallis inne. Åk dit och kolla. Finns med hos zoogiganten Utanför Lomma, de brukar alltid ha inne.
                      Tack för tipset! Stannade och kollade på zoogiganten påväg till bl discus men deras vallisneria såg inte så fina ut, bruna och risiga så jag lät bli att köpa där. Fast jag tror jag struntar i vallisneria helt då jag har planterat några Ceratopteris cornuta där istället. Vill inte röra mer i karet nu heller för att låta discusarna vara ifred.

                      Ursprungligen postat av Spongeduck
                      Hej, har du köpt stenarna eller har du plockat från naturen ? Vad är det för sorts sten ?
                      Stenarna är plockade från en bäck på Linderödsåsen,



                      Och nu lite vad som hänt:

                      Tyvärr drabbades en av discusarna av hih - hål i huvudet sjuka, så jag fick köpa medicin från bl discus som kom idag så jag får hoppas att det blir bättre. Pmdd ingredienser kom med posten idag också, Får se hur växterna tar sig nu, Ni ska få lite bilder i morgon,
                      Senast redigerad av Johanadhoc; 26 August 2011, 13:22.
                      MVH//
                      Johan

                      Projekt 300 liter diskus»
                      Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #56
                        Hoppas du får discusen frisk och synd att deras vallisar såg risiga ut. De har sett fina ut innan :/.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Spongeduck
                          • June 2009
                          • 366

                          #57
                          Tack för svaret, glömde att nämna att karet ser riktigt härligt ut. Jag gillar verkligen hur du har byggt upp landskapet med stenarna, växterna och rötterna på det viset.

                          Kommentar

                          • Johanadhoc
                            • April 2011
                            • 377

                            #58
                            Uppdatering! Det var ju ett tag sedan, :P
                            Svärdplantorna har tagit sig och är inte lika gula längre! Kiselalgerna är borta också!
                            Tyvärr så har jag endast fyra rödmunnar kvar nu, de äter för mycket. Dessa fyra jag har kvar har dock klarat sig länge så vi får se hur det går, Kanske köper några till om det går bra för dessa!
                            Discusen är bättre, dock ej frisk. Den har några hål kvar men äter och simmar mm som den ska,
                            Har också fått en liten blomma på min anubias! Det är ju lite kul, :P

                            Ni ska få bilder i morgon!!!
                            MVH//
                            Johan

                            Projekt 300 liter diskus»
                            Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                            Kommentar

                            • Anki L
                              • August 2011
                              • 606

                              #59
                              Vilka fina Diskusar! Hoppas den klarar sig den stackaren som är sjuk.
                              Jag har ett liknande akvarium som ditt med filtret på samma sätt. Misstänker att jag har malbebisar där nu också
                              Sen har jag även tre "ventiler" genom bakrunden till filterdelen, förutom utblåset och inblåset
                              350 l

                              Kommentar

                              • Johanadhoc
                                • April 2011
                                • 377

                                #60
                                Är malbebisarna bakom bakgrunden? Jobbigt i så fall, :/ Klurigt att få ut dem!
                                MVH//
                                Johan

                                Projekt 300 liter diskus»
                                Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

                                Kommentar

                                Arbetssätt...