Äntligen! 600L Sydamerika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kullgren
    • June 2010
    • 160

    Äntligen! 600L Sydamerika!

    Efter att ha suttit och inspirerats ett bra tag nu över alla andras spännande projekttrådar ska jag äntligen starta min egen! Har lite frågor och hoppas på att få in massa tips och erfarenheter av er andra här på forumet

    Kan börja med lite grundfakta.

    Karet: 165x60x60 Åleds aluram
    Ljus: 4 st T8 58w Philips aquarelle
    Bottenmaterial: Julas blästersand (med kattsand/lera under?)
    Filtrering: ytterfilter Eheim 2075 (Ska utökas)

    Eventuellt:
    Philips ozoniser?
    Trycksatt co2?


    Det kommer lite bilder så fort mitt goldmedlemskap gått igenom men kom gärna med förslag och funderingar redan nu
    //Simon
    Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

  • GOONI
    • October 2004
    • 295

    #2
    Ska bli kul att följa..

    Vad hade du tänkt för fiskar??
    Frågar man inte får man inget veta.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Så du kom äntligen till skott nu, köpte du ett nytt kar eller begagnat?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • kullgren
        • June 2010
        • 160

        #4
        Ursprungligen postat av GOONI
        Ska bli kul att följa..

        Vad hade du tänkt för fiskar??
        Jag hoppas att det ska bli trevligt, jag har en liten önskelista med fiskar som ser ut såhär:

        8 Scalarer
        30 Rödmunstetror
        20 corydoras sterbai
        10 corydoras adolfoi
        10 Corydoras green lasers
        Schackbrädesciklider
        Apistogramma borelli
        Apistogramma Trifasciata
        Apistogramnma Hongsloi

        Tanken är att byta ut scalarerna mot discusar sen när jag kommit igång ordentligt. Antalen är inte helt 100 heller, har hört att många av apistogramma arterna helst ska hållas med flera honor till en hane. Kanske är någon här inne som håller någon av arterna jag är sugen på som kan berätta mer?
        Kommer nog få plocka bort någon av dvärgcikliderna med känns lite mycket med 4 kanske. Frågan är bara vilken
        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

        Kommentar

        • kullgren
          • June 2010
          • 160

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Så du kom äntligen till skott nu, köpte du ett nytt kar eller begagnat?
          Ja nu äntligen är det dags, det blev ett begagnat hittade ett här i stan som var 4 år gammalt så var bara att slå till
          Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

          Kommentar

          • kullgren
            • June 2010
            • 160

            #6
            Nu är jag en i gänget av goldmedlemmarna här, känns bra!
            Finns väl ingen anledning att vänta utan jag slänger upp lite bilder direkt.

            Först är det en helkarsbild från när jag precis hämtat hem det och sen en på bakgrunden som det är tänkt att vi ska montera. Avslutar med en bild på en fjäril som jag hade velat veta könet på, någon som kan avgöra det här?

            Det blev en något påskyndad start på det här hade egentligen tänkt spara det tills semestern börjar om en vecka. Ska ta lite bilder och skriva mer om det sen.
            Bifogade filer
            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

            Kommentar

            • kullgren
              • June 2010
              • 160

              #7
              Nu ska jag berätta lite om min fantastiska lördag. Planen var att börja med karet i lugn och ro och spendera dagen med att montera amazonasbakgrunden. Började med att gå upp för att äta frukost och när jag ska gå ut på balkongen blir jag ovanligt blöt om mina sockar. Kan ju tillägga att mitt gamla kar står vid balkongdörren. Får lite lagom panik när jag ser att det skapats ett litet litet vattendrag från karet som håller på att sprida sig i köket.

              Efter tömning av underskåp kunde jag iallafall konstatera att det "bara" var silikonet som läckte. Jag visste att det sjöng på sista versen då det är äldre än mig och när vi fick det hade det stått tomt ett bra tag, hade bara hoppats att det skulle sjunga några veckor till. Jaja det var inte mycket att välja på utan upp på vinden och plocka ner ett 70l kar att flytta över till, är inte så dumt att vara en samlare ibland.
              Nu är allting frid och fröjd, tetrorna samsas med corydoras i 70l och scalarerna har fått flytta in i min kub. Får tacka Ansjo för att jag fick köpa den, var väldigt bra att ha Kan tillägga att scalarerna färgade ut på ett helt annat sätt i kuben, ska se om jag kan få ett kort på det.

              Efter detta stohej gav jag och min bror oss på att montera bakgrunden, vi rivstartade med att ta bort mittstaget för att se hur den passar. Hade blivit lovad i affären att den skulle vara minst 160 men troligtvis lite större (innermåttet på karet är 162), hursomhelst skulle den passa. Men när vi väl skulle börja märker vi att det känns onödigt luftigt på sidorna, fram med talmetern för att konstatera att min 160 bakgrund i verkligheten är 158. Blev en tur tillbaka till affären för att få med mig slimlinebitar till sidorna, som jag tillslut inte använde ändå. Dagen slutade med att jag inte fått gjort någonting förutom att sprida akvariesaker i hela lägenheten.

              Kan inte tänka mig att någon orkat läsa igenom hela detta inlägget men var ju skönt att skriva av sig som lite terapi.
              Lägger upp lite bilder som avslutning. Den första är ett lysande exempel på hur silikonet inte ska se ut i ett akvarium. Den andra är ena sidan på bakgrunden. Den sista är etiketten på en flaska jag hittade i skåpet under karet som läckte, ger väl en liten hint om hur gammalt det var
              Bifogade filer
              Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Alltid kul att se nya uppstarter av kar, trist med läckan bara i det gammla.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • kullgren
                  • June 2010
                  • 160

                  #9
                  Ursprungligen postat av solis
                  Alltid kul att se nya uppstarter av kar, trist med läckan bara i det gammla.
                  Du är hjärtligt välkommen att följa med på resan! Såg i din signatur att du verkar ha några intressanta kar igång,kan tänka mig att det finns en och annan tråd om dom med. Får ta och kolla lite noggrannare på det någon gång när klockan inte är så mycket och jag inte ska upp och jobba trevligt med en halläning till i tråden också!
                  Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    Joho!! jag läste hela inlägget! Det ÄR skönt att skriva av sej
                    Flabbade gott åt flasketiketten
                    Har också ett akvarium som sjunger på sista versen
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • kullgren
                      • June 2010
                      • 160

                      #11
                      Ursprungligen postat av karrokaja
                      Joho!! jag läste hela inlägget! Det ÄR skönt att skriva av sej
                      Flabbade gott åt flasketiketten
                      Har också ett akvarium som sjunger på sista versen
                      Det var starkt jobbat av dig! I terapisyfte är det nog nyttigt för mig med att veta att någon läst det med
                      Ja jag skrattade ganska gott när jag hittade flaskan, är nog inget jag ska använda idag.
                      Jag hoppas på att kunna uppdatera med lite mer positiva grejer sen
                      Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                      Kommentar

                      • O-Jonsson
                        • October 2010
                        • 262

                        #12
                        vi längtar efter bilduppdatering detta låter intressant! Trist med läckan :/

                        Kommentar

                        • ilon
                          • June 2011
                          • 70

                          #13
                          Klart man läser hela inlägget
                          Ang silikonet, bara att bita i det sura äpplet och skrapa samt silikona om det om du vill använda karet tyvärr, jag åkte på liknande med packningen till mina avrinningsrör, slutade med att det blir ytavrinningsbox istället.
                          Lycka till med karet!

                          ps. Det är jättebra terapi att skriva av sig
                          | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                          Kommentar

                          • kullgren
                            • June 2010
                            • 160

                            #14
                            Det gamla karet vilar numera på sopstationen i Halmstad. Får väl vara ärlig och säg att mamma hade rätt när hon sa att det var förfärligt fult.
                            Igår monterades bakgrunden iallafall och jag har passat på att boka 2 apistogramma hongsloi hos Arnold i Åled, han vägrade sälja 2 honor och en hane till mig Är det någon här som har denna och hur många isåfall?

                            Tänkte ge mig på en bilduppdatering imon, men nu är det sängdags
                            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                            Kommentar

                            • kullgren
                              • June 2010
                              • 160

                              #15
                              Nu har jag äntligen lyckats ladda upp lite bilder på resultatet. Är precis färdigt så ni får leva med att det ligger torv överallt.
                              Det jag funderade mest på innan jag köpte den var hur mycket plats den tar i karet så försökte få till lite bilder som visar det med. För övrigt gillar jag att jag fått med en plastpåse på andra bilden, lär inte få några extrajobb som fotograf iallafall.

                              Nu hade jag behövt hjälp med en grej, är väldigt sugen på ett trycksatt Co2 system med ph-controller. Men problemet är att jag inte kan någonting om det så det känns som en djungel. Har planer på att beställa hem ett nytt ytterfilter från aquaristic.net så det känns som att jag borde passa på att beställa co2 grejer samtidigt, men ska man ta ett av deras färdiga förslag på system eller plocka ihop ett själv? Kom gärna med förslag
                              Bifogade filer
                              Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                              Kommentar

                              Arbetssätt...