Äntligen! 600L Sydamerika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #91
    Ursprungligen postat av c90368
    Jag och många med mig har provat, med lite varierat resultat. Problemet är värmen i akvariet, när temperaturen går upp mot 28 grader så verkar det som att Ap bränner ut sig snabbt och blir mer kortlivade än vanligt. Om man har upp mot trettio grader så tynar de bort ganska snabbt.

    Det här är ju något man lär sig efter att ha testat flera gånger. För när man släpper ner Ap i ett Diskus kar så trivs de hur bra som helst och många på forumet har efter att ha haft Ap och Diskus tillsammans en månad påstått att det bara är skitsnack att det inte fungerar! Vilket det gör en månad eller tre, men inte under sex månader.
    Jag kan bara hålla med, jag har provat ett flertal olika arter utan framgång ihop med diskus. Mats Bryzell har med kört den kombinationen utan framsteg någon längre tid, så personligen hade jag hellre satsa någon annan kombination.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • kullgren
      • June 2010
      • 160

      #92
      Idag var min bror inne och hjälpte mig att få i sand i karet så nu börjar det äntligen likna något!
      Rötterna från mitt gamla kar såg väldigt små ut i det nya, har några till men får se om det räcker.
      Tanken är att ha jättevallisneria bakom rötterna till höger,några dragonstones till vänster och någon storbladig växt (tigerlotus?) i mitten . Men är långt ifrån klar så lär hinna ändra mig många gånger
      Bifogade filer
      Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

      Kommentar

      • kullgren
        • June 2010
        • 160

        #93
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag kan bara hålla med, jag har provat ett flertal olika arter utan framgång ihop med diskus. Mats Bryzell har med kört den kombinationen utan framsteg någon längre tid, så personligen hade jag hellre satsa någon annan kombination.
        Då känns det som att jag inte ens behöver prova. Får bli en sak i taget
        Har du något bra tips på andra spännande kombinationer?
        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #94
          Nja, Schackbrädesciklid kanske? Har du diskus som är lite större i 28 graders vatten skulle dessa funka.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • kullgren
            • June 2010
            • 160

            #95
            Ursprungligen postat av ansjo
            Nja, Schackbrädesciklid kanske? Har du diskus som är lite större i 28 graders vatten skulle dessa funka.
            Jag har inte planerat något diskusinköp den närmsta tiden egentligen men man vet ju aldrig.
            Ska på en liten roadtrip uppåt landet i helgen och tänkte titta inom Tony i Trollhättan så kanske blir inspirerad där
            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #96
              Ta med dig plånboken om du ska hem till Tony!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • kullgren
                • June 2010
                • 160

                #97
                Ursprungligen postat av ansjo
                Ta med dig plånboken om du ska hem till Tony!
                Det ska jag absolut göra, kanske är tur att jag inte har vatten i karet än
                Tänkte prova en ozoniser från honom, har aldrig haft det innan och är ju alltid spännande med lite nytt.
                Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #98
                  Om jag hade varit i dina kläder hade jag faktiskt haft vatten i karet innan du åker dit, risken att du ångrar dig är annars ganska stor...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #99
                    Ursprungligen postat av kullgren
                    Jag har inte planerat något diskusinköp den närmsta tiden egentligen men man vet ju aldrig.
                    Ska på en liten roadtrip uppåt landet i helgen och tänkte titta inom Tony i Trollhättan så kanske blir inspirerad där
                    Hälsa Tony

                    /Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • kullgren
                      • June 2010
                      • 160

                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Hälsa Tony

                      /Inger
                      Det ska jag absolut göra. Är det där du köpt diskusarna på bilden?
                      Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                      Kommentar

                      • kullgren
                        • June 2010
                        • 160

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Om jag hade varit i dina kläder hade jag faktiskt haft vatten i karet innan du åker dit, risken att du ångrar dig är annars ganska stor...
                        Jag har också tänkt på det men ska ha gäster i helgen och sen åker vi på söndag så kommer ha fullt upp.
                        Men finns risk att det kommer komma ett ångestfyllt inlägg på tisdagkväll.
                        Men om man ska se det postivt så öppnar det ju för ett återbesök senare
                        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av kullgren
                          Det ska jag absolut göra. Är det där du köpt diskusarna på bilden?
                          Japp!

                          /Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av slade
                            Ursäkta att jag kapar tråden men får man sticka in med en fråga...

                            Vad menar du med att borellii är vek? Är det att den är lite skygg i sällskap med mer framfusiga fiskar eller är den svår att få att överleva.

                            Anledningen till frågan är att jag har testat två par nu i ett kar tillsammans med enbart guppy och ottisar. Första paret dog efter 2 månader. I det andra paret dog den ena fisken efter 3 månader och den andra lever fortfarande (4 månader plus). Jag försöker hitta orsaker till att de inte klarar sig.

                            /Mats
                            Nummer ett, den är vek och skygg i sällskap med andra mer framfusiga Ap.

                            Nummer två, de senaste Ap borellii jag har köpt har varit veka och svaga i sig själva, lite typ Fjärilsciklider. De bara tynar bort utan någon orsak. Dessutom är de flesta som finns till salu numera inte rena utan avelsformer, för det mesta "opal" om jag inte minns fel. Verkar vara korsade så att livslängen har förkortatts?
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Ursprungligen postat av kullgren
                              Jag har hört det med så blir lite tveksam. Vilka arter har du haft med diskus och märkte du någon skillnad mellan de olika arterna?
                              Är ju en väldigt vacker kombination i övrigt.
                              Har haft ett flertal Ap med Diskus, utan framgång.

                              Det som fungerar är Bågciklider och de större av släktet Dicrossus. Dicrossus filamentosus är dock inget att satsa på, de tycker inte om sällskap av större fiskar.

                              Jag har fortfarande kvar Bågciklider i mitt kar från de jag köpte våren 2009, jag vet inte vilken generation som simmar runt numera. Men en sak är klar, det finns ingen dvärgciklid som är så duktig på att dra upp yngel i ett akvarium med yngelrövare som de är.

                              Dicrossus maculatus trivs dock utmärk i det varma vattnet, men räkna inte med att eventuell rom utvecklas.

                              En film på mina Dicrossus maculatus i Diskus sällskap, de vaktar rom som inte syns på filmen.

                              Senast redigerad av c90368; 28 July 2011, 22:42.
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • slade
                                • May 2010
                                • 159

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Nummer ett, den är vek och skygg i sällskap med andra mer framfusiga Ap.

                                Nummer två, de senaste Ap borellii jag har köpt har varit veka och svaga i sig själva, lite typ Fjärilsciklider. De bara tynar bort utan någon orsak. Dessutom är de flesta som finns till salu numera inte rena utan avelsformer, för det mesta "opal" om jag inte minns fel. Verkar vara korsade så att livslängen har förkortatts?
                                Du anar inte vad glad jag blir över detta svar. Jag har haft lite ångest och funderat på om jag verkligen är kapabel att ha Apisto överhuvudtaget. De 2 par jag köpt är av typen "opal". Hade inte koll att det är hårt avlade former. Nu ska jag verkligen ta en funderare på att testa en annan sort i höst. Har sneglat på Hongsloi eller Baenschi.

                                I mitt stora kar har jag kört kakaduor utan problem. De har ynglat 2-3 gånger och 2-3 stycken har klarat sig till vuxen storlek varje gång trots att jag endast matat med flingor och frysfoder så de vet jag funkar. Nu är väl iofs kakaduor de enklaste att lyckas med.

                                Nu ska jag inte störa mer med mina problem i denna tråd...
                                450 L SA
                                80 L SA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...