Äntligen! 600L Sydamerika!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kullgren
    • June 2010
    • 160

    #16
    Det var inte meningen att det här skulle bli någon monolog där jag bara sitter och skriver för mig själv, ni andra är hjärtligt välkomna att skriva vad ni tycker och tänker

    Nu har jag iallafall avslutat arbetsveckan och påbörjat semestern, och vad är då bättre än lite akvarieplanerande och en kall=)
    Har bestämt mig för att utöka med ett 2075 till, lutade lite mot ett 2080 först men trivs väldigt bra med min 2075:a så får bli ett till.
    Vad det gäller Co2 har jag inte kommit särskilt långt, tittade på detta systemet: http://www.aquaristic.net/TUNZE-CO2-...ne-Kit-79.html
    Jag behöver ju inte riktigt allt för har lite planer på att använda det ena ytterfiltret för att lösa upp co2:n och flaskan känns lite liten, men är det bra annars?
    Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Problemet kan vara att lösa gasen i ett Proffessionalfilter på ett bra sätt eftersom den har korgar. Det blir lite större risk för att co2:n åker mellan dessa och inte delar upp sig, samt det bildas fickor som gasen stannar i. Hade jag varit du skulle jag nog kolla efter en Eheim 2217 som reaktor, jag har kört med de "gamla" Classic filtren som reaktor i flera år utan problem.
      En annan sak man får tänka på är att endast ha tex keramiska makaroner i "reaktorn", använder man filtermatta kläggar dessa igen på ett annat sätt och man får minskat flöde på vattnet som sedan i sin tur ska lösa gasen. Även pH:t kommer att dippa ganska duktigt i filtret så de goda bakterierna som annars håller hus där och bryter ner mulmen kommer att bli mer eller mindre obefintliga.
      Nu låter det som en massa nackdelar, men det är det verkligen inte utan personligen tycker jag ett ytterfilter är den bästa reaktorn man kan ha!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • kullgren
        • June 2010
        • 160

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Hade jag varit du skulle jag nog kolla efter en Eheim 2217 som reaktor, jag har kört med de "gamla" Classic filtren som reaktor i flera år utan problem.
        Ett 2217 kan man ju faktiskt få för en ganska överkomlig summa med. Frågan är om jag vågar utmana ödet och säga till min sambo att jag vill ha 3 ytterfilter ståendes i vardagsrummet
        Är det något annat jag borde tänka på innan jag köper? Finns det något märke som har bra rykte?
        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Smaken är som baken, och frågar du 10 akvarister får du 10 olika svar.
          Själv har jag bara Eheim, efter ett antal år som akvarist har det passerat lite olika filter och det är Eheim jag stannat vid. Köper jag ett nytt filter blir det ett Eheim, fast de ofta är lite dyrare än andra lösningar.
          De lite äldre Proffessionalfiltren hade dålig plast i sina slängfästen, så dessa sprack efter en tid. Jag har haft 4 olika Proffessionalfilter och alla har sprucket på dessa. Nu har de bytt tillverkare så det ska inte vara några problem om man köper ett nytt, men har man ett gammalt får man nog hålla en liten koll...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • kullgren
            • June 2010
            • 160

            #20
            Jag är väldigt nöjd med mitt eheim med så det ska jag fortsätta med, never change a winning team
            Jag tänkte mer på co2 system fanns ju lite olika att välja på där med. Finns det något som är bra som eheim inom co2?
            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #21
              Det finns det, men det är inget som vare sig du eller jag vill lägga pengarna på! DÅ är det bättre och billigare att köpa hem grejer från tex Ebay eller Tyska internetsidor men att köpa själva flaskan i Sverige.
              Personligen tycker jag inte att du ska köpa co2-flaskan i Tyskland, det blir så mycket smidigare att göra det i Sverige och sedan fylla den här hemma, och köp en i storleken 5-6 kg...
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • kullgren
                • June 2010
                • 160

                #22
                Får bli ett sånt system om man blir ekonomiskt oberoende någon gång
                Det är så jag planerat att göra, tänkte beställa ytterfiltret därifrån med när jag ändå är pågång.
                Vad tror du om det systemet jag länkade till? om man beställer det utan flaska och reaktor?
                Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #23
                  Rent ut sagt ett jävla pris....iofs med controller men du bör kunna komma lindrigare undan. Kolla runt lite efter regulator, magnetventil och bubbelräknare på ebay och köp controller och slangar från Aquaristic. Jag kan kolla runt lite med, när jag har lite mer tid...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • kullgren
                    • June 2010
                    • 160

                    #24
                    Det får man väl säg. men är det bara bra kan jag tänka mig att lägga lite extra istället för att ångra mig sen, vill gärna ha med phcontrollern för hade behövt få ner det lite
                    Det får du gärna göra, är aldrig fel med lite hjälp
                    Vem ska man prata med om SA dvärgciklider här, är det C90368 jag borde försöka locka in i tråden?
                    Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Jag har inte sett till Maths på länge nu, men det är ingen dum början att försöka väcka honom till liv! Även Mats Bryzell är inte fel att få igång, trots att han håller på att måla om sitt hus. Någon dag regnar det säkert så han tittar in.

                      Controllern är inte fel att köpa bra grejer, men även billigare controllers funkar bra och det är proben som oftast ger sig först. Regulator, magnetventiler och bubbelräknare är enkla grejer som inte behöver kosta skjortan bara för att det är kromade rördelar.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • kullgren
                        • June 2010
                        • 160

                        #26
                        Jag får skicka ett PM med en inbjudan till dom
                        Jag var inne och kollade på Mats B:s schackbrädesciklider och dom hade ju gärna fått flytta in hos mig sen när jag är klar
                        Det var en bra lektion i co2, skulle du få tid att plocka ihop ett fint system sen hade det varit toppen
                        Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #27
                          Ser ut som ett lovande projekt detta! Co2system har jag ingen pejl på men dvärgar lite mer, vad funderar du på?
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #28
                            Jag köpte ett par schackbräden av Arnold för ett par år sedan, han brukar ha släktingar till de som Mats har nu hemma...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • kullgren
                              • June 2010
                              • 160

                              #29
                              Kul att du hittat hit moving waves!
                              Det jag funderar mest på är hur många jag ska ha dels hur många olika sorter och hur många av varje?
                              har kollat ut några arter som jag tycker är intressanta.

                              Dicrossus maculatus
                              Apistogramma borelli
                              Apistogramma Trifasciata
                              Apistogramma hongsloi

                              Har du haft någon av dessa?
                              Hongsloierna är redan bokade så dom blir det iallafall
                              Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                              Kommentar

                              • kullgren
                                • June 2010
                                • 160

                                #30
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Jag köpte ett par schackbräden av Arnold för ett par år sedan, han brukar ha släktingar till de som Mats har nu hemma...
                                Han brukar ha en del fina dvärgar hemma så lär bli en liten inköpsrunda där när jag fått igång karet.
                                Han har någon röd avariant av dom också, fast senast jag var där hade han bara honor hemma.
                                Den heter "Dicrossus maculatus Santarem" på deras hemsida, den ser inte helt fel ut heller
                                Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                                Kommentar

                                Arbetssätt...