Projekt 100L någonting ;)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MyrasHusse
    • May 2010
    • 1353

    Projekt 100L någonting ;)

    Ja då kommer jag åter ta upp mitt akvarie intresse och jag har ett 100L alu kar med ställning jag ska hämta någon dag.
    Jag har fått det gratis så det är klart att det rycker i akvarietarmen

    Jag vet ej vad det kommer bli för fisk i det ännu..

    Jag ska fixa någon form av bakgrund i den och funderar på att dölja filter och annan elektronik bakom, så jag behöver alla tips jag kan få hur jag ska göra med bakgrund osv för att det ska bli bra med filter osv bakom,
    ser gärna bilder på hur ni har gjort det samt tips på prylar jag kan använda mig av.

    vill även dölja den fula aluställningen på något snyggt sett, tips?

    Mvh
    http://myraakita.blogspot.se/
  • dalmatin
    • February 2008
    • 170

    #2
    Ett tips för att dölja ful alu-ställning: Gör som Vimsa Hon har sytt fast kardborreband på ett svart tyg resp. limmat fast kardborreband på ställningen, går lätt att ta bort och lyfta upp (behöver ju inte nödvändigtvis vara svart ), är man händig funkar det ju också att bygga in ställningen i trä ... på något sätt.

    Kommentar

    • MyrasHusse
      • May 2010
      • 1353

      #3
      det där med tyget va riktigt smart.
      Man kan ju använda sig av vaxtyg (vaxduk) så klarar gör det inget om det kommer vatten på det


      Har suttit och funderat på hur jag ska göra och jag vill dela akvariet med tex en glasskiva men hur gör man det snyggast?
      så det bli ca 2x50L
      http://myraakita.blogspot.se/

      Kommentar

      • MyrasHusse
        • May 2010
        • 1353

        #4
        Ni som delat era kar hur har ni gjort det för att det ska bli rakt o snyggt?
        bilder är välkomna

        Har även tänkt att jag ska köra med någon form av DIY Co2, så tips på det behövs oxå.
        Och eftersom jag ska dela karet så måste det väl vara lättast att köra med st Co2 "enheter"?
        eller har ni andra förslag??
        Senast redigerad av MyrasHusse; 25 June 2011, 23:15.
        http://myraakita.blogspot.se/

        Kommentar

        • MyrasHusse
          • May 2010
          • 1353

          #5
          hämtar det på onsdag så nu behöver jag eran kunskap och erfarenhet.

          1 hur många millimeter bör glaset vara som jag ska dela akvariet med?

          2 jag ska ha någon btn slim bakgrund men ska ha all elektronik bakom, så hur ska jag få den att sitta så ett bra sätt, några cm från det bakre glaset?

          3vad ska man köpa för filter? Jag vill ha 2st pumpar så det sitter en på varje sida, men vad ska jag välja för filter?

          Fisken jag vill ha på ena sidan är någon mindre ciklid, fjärilciklid kanske funkar?

          Sen på andra sidan fundera jag på någon annan vacker lätt fisk som är lätt att få tag i och inte kostar skjortan, tips ?
          Senast redigerad av MyrasHusse; 27 June 2011, 16:05.
          http://myraakita.blogspot.se/

          Kommentar

          • MyrasHusse
            • May 2010
            • 1353

            #6
            ingen som kan hjälpa mig?
            http://myraakita.blogspot.se/

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Ursprungligen postat av MyrasHusse
              Ni som delat era kar hur har ni gjort det för att det ska bli rakt o snyggt?
              bilder är välkomna

              Har även tänkt att jag ska köra med någon form av DIY Co2, så tips på det behövs oxå.
              Och eftersom jag ska dela karet så måste det väl vara lättast att köra med st Co2 "enheter"?
              eller har ni andra förslag??
              det är väl bara att få en glasskiva tillkapad hos en glasmästare o sen silikona dit. förstår dock inte varför du ska dela upp karet. brukar aldrig blir så snyggt o sen kommer du inte kunna ha så stor skillnad på miljöerna i de båda delarna. tempskillnader tex. o olika värden på vattnet kan bli jobbigt att hålla med.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av MyrasHusse
                hämtar det på onsdag så nu behöver jag eran kunskap och erfarenhet.

                1 hur många millimeter bör glaset vara som jag ska dela akvariet med?



                2 jag ska ha någon btn slim bakgrund men ska ha all elektronik bakom, så hur ska jag få den att sitta så ett bra sätt, några cm från det bakre glaset?

                3vad ska man köpa för filter? Jag vill ha 2st pumpar så det sitter en på varje sida, men vad ska jag välja för filter?

                Fisken jag vill ha på ena sidan är någon mindre ciklid, fjärilciklid kanske funkar?

                Sen på andra sidan fundera jag på någon annan vacker lätt fisk som är lätt att få tag i och inte kostar skjortan, tips ?
                1: tjaa 6 mm kanske.

                2: det är ju bara att sätta den där du vill ha den o silikona dit i kanterna. se bild nedan

                3:välj nått som passar för volymen o dra till med lite extra. desto större filtermvolym desto bättre.

                funderar fortfarande på varför du ska dela karet?? köp två istället. blir nog lättare...o snyggare
                Bifogade filer

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #9
                  länk till mycket enkel o väl fungerande co2.

                  Kommentar

                  • MyrasHusse
                    • May 2010
                    • 1353

                    #10
                    jag vill dela det i 2 för jag har sett ett 100L kar som dom delat i 2 och det va jäkligt läckert även om det typ va samma fiskar i på båda sidorna
                    Så jag vill göra något liknande.

                    och tack för alla bra svar o bilder hannesc

                    tips på pumpar?
                    http://myraakita.blogspot.se/

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      tjaa jag förspråkar ju ytterfilter. men om du nu ska dela karet så gör det innan du sätter i bakgrund. så du får två bakgrunder i. sen sätter du en pumpskalle bakom bakgrunden. med ett utblås genom bakgrunden. borrar upp två raster o sen fyller hela baksidan med filtermaterial. lättast o billigast o bäst förmodligen.

                      eheim har nogra bra små kompakta pumpskallar just för sånt här.
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        Klicka på bilden för större version

Namn: delad 100 liter.jpg
Visningar: 1
Storlek: 16,7 KB
ID: 2134285 är det såhär du menar hannesc?
                        de svarta strecken är BTN. kvadraterna är pumpar. cirklarna/ovalerna är raster. cirklarna åvanför kvadraterna är utblås från pumparna

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #13
                          ja previs. fast den i mitten skall visst vara glas om inte jag fattat det. inget vatten som strömmar mellan de två karen om jag inte fattat helt fel.

                          fast gör inte som jag gjorde o borrade upp två raster i olika delar av karet. bättre o ha båda på samma sida. ett högt o ett lågt. så kan man ha pumpen i andra änden o dra vattnet genom all filtermatta.

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            såhär asså
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • MyrasHusse
                              • May 2010
                              • 1353

                              #15
                              Ja det ska vara en glasskiva som delar karet därför jag undrar hur tjockt glaset ska vara?
                              vart hittar man pumpskallar då?
                              http://myraakita.blogspot.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...