Skapandet av 600l sötvattenkar för axeloter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #76
    Nej nej nej, absolut ingen backventil, dom är inget man skall ha som säkerhetsfunktion i ett akvarium.
    Dom funkar rätt bra när man kör rena lösningsmedel men även då händer det att dom falerar, och då pratar vi inte om hobbyprylar.
    I ett kar där det blir en massa småpartiklar och beläggningar så är risken betydligt högre att ventilen misslyckas helt eller läcker igenom.

    Har du köpt rören nya från en vettig handlare och det är ren pvc så är det bara o köra, ingen extra rengöring krävs.

    //NiXoN

    Kommentar

    • ilon
      • June 2011
      • 70

      #77
      Ursprungligen postat av NiXoN
      Nej nej nej, absolut ingen backventil, dom är inget man skall ha som säkerhetsfunktion i ett akvarium.
      Dom funkar rätt bra när man kör rena lösningsmedel men även då händer det att dom falerar, och då pratar vi inte om hobbyprylar.
      I ett kar där det blir en massa småpartiklar och beläggningar så är risken betydligt högre att ventilen misslyckas helt eller läcker igenom.

      Har du köpt rören nya från en vettig handlare och det är ren pvc så är det bara o köra, ingen extra rengöring krävs.

      //NiXoN
      Tänkte mer på om rengöringen / limmet fäller något när det spolas med vatten första gången.

      Du ska ha ett stort tack för att du gång efter annan orkar svara på mina frågor!
      | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #78
        Inga problem med limmet heller bara du kör med riktig Tangit, funkar finfint även med saltvattensdjur som är rätt känsliga för det mesta.

        Intressant projekt och om jag kan bidra med lite teknisk baskunskap så hjälper jag så gärna.
        Tycker det är kul o se lite alternativa tekniska lösningar till sötvatten, annars verkar dom flesta fantasifulla DIY nördar hålla på med salt

        //NiXoN

        Kommentar

        • ilon
          • June 2011
          • 70

          #79
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Inga problem med limmet heller bara du kör med riktig Tangit, funkar finfint även med saltvattensdjur som är rätt känsliga för det mesta.

          Intressant projekt och om jag kan bidra med lite teknisk baskunskap så hjälper jag så gärna.
          Tycker det är kul o se lite alternativa tekniska lösningar till sötvatten, annars verkar dom flesta fantasifulla DIY nördar hålla på med salt

          //NiXoN
          Både rengöring å limmet är tangit, funderade på alternativ för rengöringen men kändes dumt att riskera resultat / bieffekter bara för att spara en hundring

          Ja alltså, jag brukar tycka det är roligt att pröva lite udda lösningar, man tenderar att lära sig mer då än om man gör som alla andra Och för mig är det projektet som är det roliga, inte så mycket det färdiga resultatet :P
          | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #80
            Du borde prova saltvatten till nästa, resan är evig och DIY prylarna tar aldrig slut

            //NiXoN

            Kommentar

            • ecco
              • November 2010
              • 500

              #81
              Var är uppdateringarna?
              Har gått en månad nu...
              Sambons blogg om våra akvarium.
              http://mizan3.bloggsida.se/
              Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

              Kommentar

              • ilon
                • June 2011
                • 70

                #82
                Ursprungligen postat av ecco
                Var är uppdateringarna?
                Har gått en månad nu...
                Uppdateringarna har uteblivit då det inte hänt något, har haft fullt upp att göra i ordning för mitt barn som föds vilken dag som helst nu! :P
                Håller dock på och försöker få i ordning bakgrunden så jag kan lasta i sand och få igång allt, kommer en uppdatering med alla småsaker jag ordnat så fort bakgrunden är på plats!
                | 60l Axoloter | 112l Salamandrar | 650l projekt -> http://odjurstanken.se |

                Kommentar

                • MRSVETSARE
                  • October 2009
                  • 11

                  #83
                  Hoppas allt gått bra med ert barn, din kylare är äntligen klar
                  Och jag hoppas vi kan sätta fart med att testa den när du har tid över
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • MRSVETSARE
                    • October 2009
                    • 11

                    #84
                    Gjorde ett litet test med kylaren igår och den verkar funka bra Skall bara se hur den kommer funka i verkligheten med kundens akvarium
                    Denna model jag gjort nu tror jag kyler ifrån 500 till 1000 liter helt okej med ställbar pump
                    Skall göra en mindre ifrån 100 -500 liter och testa

                    Kommentar

                    • neon_kimpan
                      • August 2005
                      • 1733

                      #85
                      Inte testat kylaren ännu eller ?

                      MrSvetsare: Kommer du göra fler så andra kan få köpa ? Vad kommer de att kosta ungefär ? Detta kanske står i tråden, men jag har blivit lat av all julmat

                      //Kim
                      MSN: Kim_s@pc.nu Adda gärna.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...