3*20L med räkor, äppelsnäckor å småfisk.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    3*20L med räkor, äppelsnäckor å småfisk.

    jahapp då var man igång igen efter ett litet uppehåll.
    denna gång blir det något helt nytt för mig, tänkte ge mig på räkor och snäckor.


    Har fått tag i 3st akvarium cirka 20-25L
    har limmat bakgrunder i akvarierna idag, blev en svart typ slimline bakgrund i 2st och kork i 1.
    akvarierna kommer stå i rad på en hylla på väggen.
    bilder kommer upp så fort jag fixat goldmedelm, vilket borde bli nästa månad.

    har dock lite funderingar kring tekniken å inredningen.

    innevånare kommer bli crystal red och nån rasbora eller någon annan liten fisk i 2 st akvarium
    och äppelsnäckor och samma fisk i 1.


    1. jag petade i torv i silikonet runt kanterna på bakgrunden till räkkaren, var detta bra eller dåligt? inge större mängder dock, endast för att täcka silikonet.

    2. vilket filter är att föredra? funderar på http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=618&page=1 eller http://www.akvariumbutiken.se/filter...ilter_504.html

    funkar dom bra till räkor?

    3. botten material, har sett något material ser ut som pellets, typ orange aktigt, om ja förstått de rätt så ska det vara väldigt bra för å ta upp näring till växterna typ. nån som vet vad detta heter och om det skulle funka?
    annars tänkte jag köra med typ blästersand, funkar det bra?

    4. belysning, tänkte ha en "arm" med 5st spotlights på väggen å rikta dom på akvarierna. räcker det eller bör jag ha lysrörsarmatur me "rätt" lysrör?

    5. funkar det med öppna akvarium eller får jag massa rymmare då?


    nå de var väl nåra frågot att börja med. kommer säkert fler me tiden =)

    ser själv fram emot att få starta med räkor och jag räknar med att dom ska vara igång om 1 månad ungefär.

    tacksam för all hjälp å alla svar ja kan få =)
    Senast redigerad av MrH; 16 August 2011, 07:45.
    MrH ---> 175L SA kub
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    skickar upp en länk me bilder på limning av akvarierna =)

    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Ser toppen ut blir intressant att följa.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Intressant eftersom jag gillar småkar! Detta ska följas .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          så då var bakgrunderna på plats, rätt nöjd faktiskt. hoppas bara torven vill sitta kvar sen när vattnet kommer i också.
          tyvär inge vidare bild men bättre kommer när de närmar sig färdig produktion.



          komentera gärna =)
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Trevligt trevligt Fortsätt i samma takt nu så blir det skitbra .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              Trevligt trevligt Fortsätt i samma takt nu så blir det skitbra .
              man tackar =) ja hoppas de ska blir bra tillslut, tänker inte stressa igång med det här utan låta det ta sin tid så de blir bra å rätt från början.

              blir å sätta i lite bambupinnar nästa vecka, tänkte silikona fast dom i botten så dom bilder en liten "dunge" där ja kan gömma doppvärmaren bakom =)

              kommer nog blir riktigt trevligt när de blir klart.
              å de bästa av allt är att akvarieaffären som ja ska handla djuren i har både crystal red och crystal black de är lycka det!
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Tror inte att de behöver någon doppvärmare i de karen^^, de är så små och lampan + rumstemperaturen kommer att hålla rätt så stabil temp i karet . bambupinnar med lite javamossa kan bli fint .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • casperigranarp
                  • January 2010
                  • 148

                  #9
                  det kommer bli fint

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    #10
                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Tror inte att de behöver någon doppvärmare i de karen^^, de är så små och lampan + rumstemperaturen kommer att hålla rätt så stabil temp i karet . bambupinnar med lite javamossa kan bli fint .
                    hade tanken med att de kanske räcker me belysning å så, allafall sommartid. sen kanske man stoppar i doppvärmare till vintern

                    tror också de blir bra, köra lite asiatiskt tema i karet, de är ju ändå där räkor hör hemma =)
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • MrH
                      • October 2010
                      • 2825

                      #11
                      Ursprungligen postat av casperigranarp
                      det kommer bli fint
                      tackar, de hoppas jag med =)
                      MrH ---> 175L SA kub

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        Om du ska köra på räkor så behöver du ingen doppis, de vill gärna ha runt 20 grader så det blir helt perfekt .
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Guldancistrus
                          • January 2011
                          • 261

                          #13
                          Roligt projekt!!!

                          Om du ska ha äppelsnäckor rymmer de antagligen om akvarierna är öppna och egentligen ska äppelsnäckor ha lite större, men jag har några i mitt 27 liters och de verkar trivas bra.
                          Annars finns det ju många mindre snäckor som går bra i mindre kar som t.e.x asoelene spixi (har jag stavat rätt?) , posthornssnäckor och olika nerita snäckor. Kolla in artbeskrivningarna från mars för där står en del om snäckor.
                          Senast redigerad av Guldancistrus; 02 May 2011, 13:31.
                          Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            #14
                            Ursprungligen postat av Guldancistrus
                            Roligt projekt!!!

                            Om du ska ha äppelsnäckor rymmer de antagligen om akvarierna är öppna och egentligen ska äppelsnäckor ha lite större, men jag har några i mitt 27 liters och de verkar trivas bra.
                            Annars finns det ju många mindre snäckor som går bra i mindre kar som t.e.x asoelene spixi (har jag stavat rätt?) , posthornssnäckor och olika nerita snäckkor. Kolla in artbeskrivningarna från mars för där står en del om snäckor.
                            mjo de är kanske i minsta laget för äppelsnäckor, så ja tittar lite på andra sorter. men de finns ju så ruskigt snygga färger bland äpplena
                            får se om ja hittar nån annan spännande snäcka.
                            haha jo, ja kommer ha nån form av täckglas, tror ja ska göra ett med nät eller något galler, de visar sig närmare slutet vad det blir.

                            tack för tippsen allafall =)
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • tomwid
                              • December 2010
                              • 158

                              #15
                              Ursprungligen postat av MrH
                              3. botten material, har sett något material ser ut som pellets, typ orange aktigt, om ja förstått de rätt så ska det vara väldigt bra för å ta upp näring till växterna typ. nån som vet vad detta heter och om det skulle funka?
                              annars tänkte jag köra med typ blästersand, funkar det bra?
                              ECS (Easy Care Substrate) / AquaClay är det nog vad du menar. Funkar finfint! Har det i mitt 19L yngelkar och Amanoräkorna gillar att pilla på kulorna.

                              Ursprungligen postat av MrH
                              4. belysning, tänkte ha en "arm" med 5st spotlights på väggen å rikta dom på akvarierna. räcker det eller bör jag ha lysrörsarmatur me "rätt" lysrör?
                              Mitt 19L har en 11W lågenergilampa med reflektor och det funkar bra med växterna. Kallvitt är nog det mest rekommenderade.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...