Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    Sv: projekt mitt första saltakvarie

    Du har verkligen fått denna lilla balja snygg. Du tar ändå imponerande bilder om du bara har en vanlig kompaktkamera eller mobil att fota med.

    Denna tråden var nog det som fick mig att bestämma mig för att prova salt du har fått det att verka enklare än många andra som gärna gör det komplicerat. Så tack för inspirationen!
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      projekt mitt första saltakvarie

      Måste hålla med Affe. Du får detta med saltvatten att verka enkelt. Har nu läst igenom tråden och missarna är lika intressanta som allt du fått fungera bra. För första gången någonsin kan jag nästan tänka mig ett saltvatten. Du är förbaskat duktig på att berätta helt enkelt.
      Sedan tar du fantastiska bilder på ett jättefint akvarium. Och det med en enkel kamera.....
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        projekt mitt första saltakvarie

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Måste hålla med Affe. Du får detta med saltvatten att verka enkelt. Har nu läst igenom tråden och missarna är lika intressanta som allt du fått fungera bra. För första gången någonsin kan jag nästan tänka mig ett saltvatten. Du är förbaskat duktig på att berätta helt enkelt.
        Sedan tar du fantastiska bilder på ett jättefint akvarium. Och det med en enkel kamera.....
        Hehe, han har ju inte vatten i baljan ännu
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          projekt mitt första saltakvarie

          Vad f-n menade ju Fredrik! Syftningsfel....
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Tack så mycket, jag menar det!
            Känns bra att man inspirerat andra och att ni gillar tråden! Om man inte gör det svårt, är det inte svårt, så enkelt är det. Man kan krångla till det ganska mycket med saltakvarium (med vissa fördelar såklart) men man kan också få ett snyggt fungerande rev med enkla metoder

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Ett tag sen jag uppdaterade här, så varför inte göra det med rörliga bilder?



              Edit: jag får det inte att fungera att få videon direkt i inlägget så ni får nöja er med länk....
              Senast redigerad av freddi36; 15 December 2012, 17:05.

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                Snyggt, men vilket drag i karet! Skall man ha så mycket cirkulation i saltvattenkar - ser nästan ut som om fiskarna har svårt att simma. Jag vet absolut inget om saltvatten, så jag antar, att det ska vara så. Fint är det i alla fall.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Tack!
                  Ja, det ska va rejält med cirkulation i ett saltvattenskar för korallerna och den levande stenen måste ha det. Det är runt 1000L/h i karet, och det låter nog mycket men fiskarna klagar inte. Hade dom hållit sig i "cirkulations-skugga" hela tiden hade det varit för mycket.

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    Ursprungligen postat av freddi36
                    Tack!
                    Ja, det ska va rejält med cirkulation i ett saltvattenskar för korallerna och den levande stenen måste ha det. Det är runt 1000L/h i karet, och det låter nog mycket men fiskarna klagar inte. Hade dom hållit sig i "cirkulations-skugga" hela tiden hade det varit för mycket.
                    Okey, då har jag lärt mig något nytt igen.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      Tycker som gullefjun att det är lite FÖR mycket drag, visst ska du har cirkulationen men du skulle byta ut den där compactpumpen för det ger för riktad stråle till en liten streampump som ger ett mycket bättre mjukare flöde till dina koraller. Fint kar
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        Flödet skulle eventuellt bli lite finare med en stream, men det ser väldigt lugnt ut jämfört med min SPS burk
                        Så länge korallerna inte drar ihop sig så är flödet inte för mycket för dom och fiskarna klarar långt mer än LPS och mjuka koraller.

                        Clownernas sätt att simma kan få vissa att tro att det är nåt fel på dom eller karet, men det är helt naturligt att dom gungar.
                        Gobyn är en fisk som klänger på sten och koraller samt så brukar den ligga lite på sidan.

                        Är det inte dags att skaffa nåt som inte är grönt i korallväg(utöver xenian)?

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Jo, jag vet att compactpumpen inte är optimal, men sen jag byggde fragghyllan behövdes mer flöde "åt vänster" och den var vad jag hade hemma. Strålen som bildas bryts ganska fort mot flödet från andra hållet dock. En streamer blir nog nästa pryl till denna burken.

                          Haha, jo, burkens "tema" är väl grönt Men christmas favian är ju ganska röd. Synd att jag inte kan filma när det blåa ljuset är på för den har en riktigt snygg ring av orange i vissa polyper som syns då.
                          Men jo, något i en annan färg får det snart bli!

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Denna "gröna" burken fick ett litet inslag av mer rött idag. Köpte en liten minimaxi anemon i rött och grönt
                            Den får bo här sålänge men efter jul ska jag starta en liten burk till, där denna senare ska få bo. Vill inte att den ska bränna något när den blir större men än så länge är den liten

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              Hoppas dina fiskar förstår o hålla sig undan, minimaxi är riktigt klibbiga och rätt giftiga.
                              Dom kan dock vara otroligt fina och det finns stora variationer på färg.
                              Blir det nästa nåt lite större eller blir det likadant?

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                Nästa blir ett mindre faktiskt :P Har läst om maximinis och köpte en med tanken att den får gå i nästa burk. När jag då såg denna i affären tyckte jag det va lika bra att köpa den nu och ha den i nuvarande karet sålänge. I nästa burk blir det heller inga fiskar så då är det problemet borta.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...