Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Säger ni det så är det väl så!

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      Det är helt klart bra gjort med ett nanokar, du har fått in en hel del olika koraller och lyckats hålla dig från den klassiska missen med för stora fiskar.
      Hur har det gått med dina Acans?

      Hoppas du inte har nått emot ett par tipps.
      Din gula okinawae är på väg att svälta, om man matar 2-3ggr per dag under ett par veckor så skall den kunna komma igång och bygga lite hull.
      Sen funderade jag på ditt ljus(baserat på bilderna), det känns som om det är lite begränsande för dina färger varpå du får "windex" effekten med en udda blå ton.
      Om du kunde få tag på nåt med en djupare blå färg så skule det ändra färgerna, nu ser det ut att ligga kring 470nm som är vanligt blått.
      Det som verkligen tar fram färgerna i mjukisar och LPS är 445-455nm och 420nm, dvs det man brukar kalla royal blue och "uv".
      Det är dock bara nåt som skulle lyfta fram ytterligare färger.

      //NiXoN

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Tack för tipsen.

        Okinawaen är nog lite smal nu när du säger det, men jag tycker den äter bra. Ska mata mer, fler gånger er dag

        Jag hade en koloni på 4 huvuden acan. Tyvärr så dog 3 för ett tag sedan och jag vet inte riktigt varför. Sen jag började dosera redsea reef foundation ABC+ så har den sista börjat se bättre ut, men den är fortfarande lite "skrumpen".
        Mina värden är:
        Ca 450ppm
        Mg 1350ppm
        Kh 8,5-9


        Ljuset är pc rör. Ett 10000K ett 14000K och så har jag satt in ett extra actinic 20000+K.
        Det svåra är att få tag på bättre rör som passar i clownhotellet.

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Matdax!
          Lite dålig kvalité då det är filmat med mobilen.

          [video=[URL]http://www.youtube.com/watch?v=E0D-XP2t6to&feature=plcp[/URL][/video]
          Senast redigerad av freddi36; 06 July 2012, 16:37.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            Ursprungligen postat av freddi36
            Matdax!
            Lite dålig kvalité då det är filmat med mobilen.

            [video=[URL]http://www.youtube.com/watch?v=E0D-XP2t6to&feature=plcp[/URL][/video]
            Så jäkla snyggt akvariet är! Lätt det snyggaste nanot på hela zoopet .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Tack! Jag bär väldigt nöjd själv. Det har gått mycket bättre än vad jag kunde tänka mig när jag köpte karet. (titta på dom första bilderna i tråden så förstår ni)

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                Tyvärr har den nya gobien förmodligen dött. Jag har inte sett den på tre dagar. Den åt och såg ut att ha det bra men sen var den bara borta

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av freddi36
                  Tyvärr har den nya gobien förmodligen dött. Jag har inte sett den på tre dagar. Den åt och såg ut att ha det bra men sen var den bara borta
                  Tråkigt för dej freddi.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • MrH
                    • October 2010
                    • 2825

                    kollade på bilderna från när du startade upp det och måste säga att de är verkligen ett fantastiskt akvarium du fått till på bara ett år.
                    ja skulle lätt säga topp 3 av alla kar ja sett på zoopet. grymt snyggt.
                    MrH ---> 175L SA kub

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      Jag köpte dom i lördags och dom blev skickade idag, får se när dom kommer, beställde från USA.
                      Inte USA, Hongkong
                      Senast redigerad av freddi36; 17 July 2012, 16:04.

                      Kommentar

                      • MrH
                        • October 2010
                        • 2825

                        ja det vill vi absolut se fasen va skoj me lite förändringar å variation i tillvaron.

                        själv står det helt stilla här hemma just nu, händer inte ett dyft på akvariefronten :/
                        MrH ---> 175L SA kub

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Vete tusan vad jag gjorde med inlägget åvan, men jag hade iallafall skrivit att jag köpt led's och att jag ska till en stor saltaffär på lördag. Hade skrivit lite mer men inget viktigt

                          Kommentar

                          • AffeAlien
                            • December 2011
                            • 655

                            Har bara tittat lite sporadisk i denna tråd innan men nu börjar jag bli lite nyfiken på salt och funderar på konvertera vårat 180L kar så har läst igenom allt detta nu, är så underbart och se hur allt tagit form med tiden, riktigt snyggt!

                            Blev direkt nyfiken på vilken butik du ska till, sedan vill vi självklart ha bilder på ditt LED projekt
                            Mvh Alf

                            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              Affären jag ska till heter biotedmarin och ligger i Kungsbacka. Har aldrig varit där förr men det ska vara en bra affär.
                              Om du vill testa salt så läs på mycket innan, ha inte för bråttom då blir det ofta lite sådär.
                              På saltvattensguiden.se finns mycket bra info och.många som kan hjälpa dig

                              Led'sen ska komma på tisdag så då blir det bilder på det, hittar jag något kul hos bioted blir det såklart bilder på det med

                              Kommentar

                              • AffeAlien
                                • December 2011
                                • 655

                                Jo har börjat läsa en hel del på saltvattensguiden och på reefcentral sedan varit och pratat med en butik här i stan med hyfsat mycket salt men framförallt en väldigt intresserad ägare.
                                Blir att köpa någon bra nybörjar bok också.

                                Kungsbacka är lite för långt ner och på fel sida för mig så blir nog ingen resa dit för mig tyvärr.
                                Ska bli intressant med LED projektet sen i alla fall.
                                Mvh Alf

                                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                                Kommentar

                                Arbetssätt...