Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vanish
    • April 2011
    • 900

    Säger det igen, väldigt väldigt fint =) Nu när allt verkar gå bra och det rullar på. Hur mycket svårare tycker du det är med saltvatten? Vet att både jag och flickvännen vill ha det i framtiden (långt fram) och är medveten om att det kostar lite mer och tar lite längre tid. Men måste ju vara värt allt när det väl fungerar och man får ha dessa sagolikt fina fiskar och anemoner (?)!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      lite bilder från igår på nyinköpta skivanemoner. jag vill att dom ska växa upp på "bakgrunden", därav placeringen så långt bak

      Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 034.jpg
Visningar: 2
Storlek: 205,0 KB
ID: 2134872Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 037.jpg
Visningar: 1
Storlek: 181,7 KB
ID: 2134873

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Ursprungligen postat av Vanish
        Säger det igen, väldigt väldigt fint =) Nu när allt verkar gå bra och det rullar på. Hur mycket svårare tycker du det är med saltvatten? Vet att både jag och flickvännen vill ha det i framtiden (långt fram) och är medveten om att det kostar lite mer och tar lite längre tid. Men måste ju vara värt allt när det väl fungerar och man får ha dessa sagolikt fina fiskar och anemoner (?)!
        oops, såg att jag glömmt svara på din fråga.

        ibörjan tyckte jag att det var ganska så svårt och man hade många frågor. men efter några månader så känner man sig mycket tryggare när man har kommit in i det hela.
        läs på mycket innan, annars så blir det bara onödigt klurigt.
        sen tycker jag att du ska bli medlemm på saltvattensguiden.se. där finns många som gärna hjälper dig

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          Ursprungligen postat av freddi36
          oops, såg att jag glömmt svara på din fråga.

          ibörjan tyckte jag att det var ganska så svårt och man hade många frågor. men efter några månader så känner man sig mycket tryggare när man har kommit in i det hela.
          läs på mycket innan, annars så blir det bara onödigt klurigt.
          sen tycker jag att du ska bli medlemm på saltvattensguiden.se. där finns många som gärna hjälper dig
          Låter bra =) Som sagt så är det något som kommer vara långt fram i tiden och vill driva på sötvattenakvarier och lära mig mycket om detta först. Men ett salt på 2-300L hade varit fantastiskt om några/många år

          Lovar att jag ska läsa på mycket innan, och tvinga flickvännen till det, annars kommer hon bara lita på att jag ska kunna allt

          Kommentar

          • kullgren
            • June 2010
            • 160

            Har precis läst igenom din tråd och detta ska jag fortsätta följa
            Var boken en bra nybörjarguide förresten?
            Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Ursprungligen postat av Vanish
              Låter bra =) Som sagt så är det något som kommer vara långt fram i tiden och vill driva på sötvattenakvarier och lära mig mycket om detta först. Men ett salt på 2-300L hade varit fantastiskt om några/många år

              Lovar att jag ska läsa på mycket innan, och tvinga flickvännen till det, annars kommer hon bara lita på att jag ska kunna allt
              200-300 liter önskar jag ibland att jag hade valt men det som får mig att uppskatta det jag har är att jag skulle aldrig ha råd med större. (en 15årings månadspeng är långt ifrån vad som krävs )
              men i ett större kan du ha så mycket mer av allt som man kan ha!

              Ursprungligen postat av kullgren
              Har precis läst igenom din tråd och detta ska jag fortsätta följa
              Var boken en bra nybörjarguide förresten?
              kul

              boken är en nybörjarbok så det är ett bra köp. finns en hel del nyttigt i den

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                Ursprungligen postat av freddi36
                lite bilder från igår på nyinköpta skivanemoner. jag vill att dom ska växa upp på "bakgrunden", därav placeringen så långt bak

                [ATTACH=CONFIG]46357[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]46358[/ATTACH]
                Hade med sådana skivisar när jag hade salt. De blev riktigt stora och fina när de vecklade ut sig^^. Du har verkligen lyckats med det . Fortsätt så!
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  tack

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    idag hittade jag min gula lilla clown död! vet absolut inte vad som var felet, den åt och va helt frisk igår men idag så låg den på botten..

                    en lite roligare sak är att jag har fått en ny korall idag. en favia. bild kommer senare

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 001.jpg
Visningar: 2
Storlek: 188,0 KB
ID: 2135071 den nya favian lite ihopdragen men jag fick den ju idag så det är ju inte så konstigt.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 035.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,7 KB
ID: 2135072Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 012.jpg
Visningar: 2
Storlek: 121,0 KB
ID: 2135073 sen några bilder på min (enligt mig ) mycket fina trachyphyllia och min okinawae gobie som älskar att sitta på den

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        Ursprungligen postat av freddi36
                        idag hittade jag min gula lilla clown död! vet absolut inte vad som var felet, den åt och va helt frisk igår men idag så låg den på botten..

                        en lite roligare sak är att jag har fått en ny korall idag. en favia. bild kommer senare
                        Tråkigt med clownen men roligt att du fått en ny korall .
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          Riktigt fin korall och fisk . Kul att det flyter på med allt .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • NiXoN
                            • December 2003
                            • 2068

                            Passa dig bara med favian det är en riktigt aggressiv korall som har långa sweeper tentakler den jan använda för att angripa andra koraller. Det behöver inte hända direkt men förr eller senare så skickar den över en tråd och börjar pumpa in gift i grannen om den ligger för nära. Tentaklerna kan bli en 10-15cm (så har det varit hemma hos mig).

                            //NiXoN

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              ja jag ska hålla koll på den

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                Ursprungligen postat av NiXoN
                                Passa dig bara med favian det är en riktigt aggressiv korall som har långa sweeper tentakler den jan använda för att angripa andra koraller. Det behöver inte hända direkt men förr eller senare så skickar den över en tråd och börjar pumpa in gift i grannen om den ligger för nära. Tentaklerna kan bli en 10-15cm (så har det varit hemma hos mig).

                                //NiXoN
                                Låter läskigt.
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...