Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    vet inte om någon vet här men frågar eftersom SVG ligger nere.

    är detta en bra produkt för att höja och stabilisera i förstahand Kh men även Ph? http://www.drakfisken.se/seachem/136...f-builder.html
    känns som att mina små santa-maria påsar inte är så väldigt bra eftersom förbrukningen sker så snabbt...

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      ska bara säga att allt går bra. det har inte hänt något i karet ännu men ska köpa några mer koraller snart.
      mitt blåa lysrör blev försenat men förhoppningsvis ska det komma till affären denna veckan.

      min euphyllia har växt en hel del sedan jag köpte den. det har kommit ett eller 2 nya huvuden på huvudstammen. min sacrophyton har äntligen fäst sig efter många neddragningar av eremiterna/nu eremiten.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,8 KB
ID: 2134158 tog en blixtbild i mörker på euphyllian. kolla så coolt de vita spetsarna lyser

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          idag har jag köpt en Trachyphyllia. ska se om jag kan ta en bild sen när ljuset har släckts och dens fångstarmar kommer ut.

          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 174,7 KB
ID: 2134169Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 2
Storlek: 187,5 KB
ID: 2134168

          Kommentar

          • skoda-15
            • August 2010
            • 456

            snyggt kar
            375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
            180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
            35 liters cocon kub med guppy och black molly

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              tack
              men lägg till lite mer lila kalkalger (det lila som är på stenarna) och lite blåare ljus så blir det mer riktigt. (bilderna högt upp på sidan)

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                matade precis min nya trachyphyllia och skivanemonen.

                jag la 3-4 artemior på Trachyphyllian och direkt började den att sjunka ihop på mitten. då trillade alla artemiorna ner till munnen. sen tog den fram sina fångsttentakler och började trycka ner maten i munnen. sen slöt den sig på åvansidan i kanske 1 minut, när den öppnade sig hade den ätit alla artemiorna. det hela tog ca 2 min!


                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,7 KB
ID: 2134171 här har den slutit sig om maten
                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,9 KB
ID: 2134172 här ser man tentaklerna, munnen är strecket i mitten.

                skivanemonen fick också lite artemia. den vek sig på mitten och när den öppnade sig hade artemian trillat ner i munnen och sen ner i magen som man kan se igenom "stammen" på den.
                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 117,3 KB
ID: 2134173Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,8 KB
ID: 2134174 skivisen vek sig på mitten för att maten skulle trilla ner i munnen.
                Senast redigerad av freddi36; 19 June 2011, 12:57.

                Kommentar

                • amandus
                  • February 2006
                  • 36

                  Jag har kört saltvatten i 20 år och det är inte svårt på kort sikt, men på lång sikt händer det saker som inte är så roliga, fiskar dör utan att det verkar finnas någon förklaring koraller trivs inte längre m.m m.m och sedan är det skit dyrt på ren svenska mycket dyrare än man kan föreställa sig och driftkostnaden är också hemsk dels med dessa elpriser och vattenbytet är inte längre gratis utan kostar hundralappar direkt.

                  Hade jag vetat vad det kostade och allt jobb jag lagt ner på mina saltburkar så skulle jag aldrig börjat, det är som att börja röka ingen rökare hade börjat om dom visste innan hur det skulle bli.

                  Fast vackert är det men inte värt pengarna eller besväret.
                  //Bengt

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 2
Storlek: 219,2 KB
ID: 2134214 jag gjorde om i karet i måndags. såhär ser det ut nu

                    ska också innhandla en skummare, WG-310. den ska ju passa direkt i clownhotellet.

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      Ursprungligen postat av freddi36
                      [ATTACH=CONFIG]45457[/ATTACH] jag gjorde om i karet i måndags. såhär ser det ut nu

                      ska också innhandla en skummare, WG-310. den ska ju passa direkt i clownhotellet.
                      Tycker att det blev snyggare så här .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        jag med. denna gången hade jag mycket tid att planera lite bättre och testa hur stenarna kunde ligga.
                        nu ska det bara fyllas på med koraller framförallt skivisar och knappar.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          karet puttrar på i sin egen takt. men igår köpte jag en ny fisk och en ny korall.
                          fisken köpte jag i löddeköpinge. en okinawae gobie. en rolig liten gul fisk.
                          korallen köpte jag på zoogiganten i Lomma. en fungia med färgerna vit bas, rosa kant och lila mun. ska fota den sen när den färgat ut ordentligt.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 002.jpg
Visningar: 2
Storlek: 238,9 KB
ID: 2134362 gobien kan sätta sig fast på rutorna med bukfenorna.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 188,9 KB
ID: 2134363Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 2
Storlek: 230,9 KB
ID: 2134364 det ser redan ut som att den har hittat sin plats i karet. högst upp på revet i eller bredvid sarcophytonen.

                          senare i veckan kommer det några fler koraller i brevlådan. en euphyllia paradivisa, och en bit stjärnpolyp.

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            Ursprungligen postat av freddi36
                            karet puttrar på i sin egen takt. men igår köpte jag en ny fisk och en ny korall.
                            fisken köpte jag i löddeköpinge. en okinawae gobie. en rolig liten gul fisk.
                            korallen köpte jag på zoogiganten i Lomma. en fungia med färgerna vit bas, rosa kant och lila mun. ska fota den sen när den färgat ut ordentligt.
                            [ATTACH=CONFIG]45649[/ATTACH] gobien kan sätta sig fast på rutorna med bukfenorna.
                            [ATTACH=CONFIG]45650[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45651[/ATTACH] det ser redan ut som att den har hittat sin plats i karet. högst upp på revet i eller bredvid sarcophytonen.

                            senare i veckan kommer det några fler koraller i brevlådan. en euphyllia paradivisa, och en bit stjärnpolyp.

                            Den gobien har jag haft. De är riktigt snygga och lite små roliga . Bra köp .
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • Akvaristen-GBG
                              • July 2011
                              • 9

                              saltvattens firrar är inte känsliga mot vatten byte utan vattenberedning om det är kommnalt vatten man har då så man behöver inte bereda vattnet till saltvattens kar.

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                Hur ser akvariet ut nu ? Mår fiskarna bra?
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...