Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #91
    har läst lite här på zoopet om bikarbonat och många skriver att man ska göra ett stort vattenbyte innan man har i bikarbonat. jag gjorde vattenbyte igår och har tänkt ha i bikarbonat imorrgon, måste jag göra vattenbyte ändå?
    sen kanske man måste ha i bikarbonat en gång i veckan vid varje vattenbyte, måste man då göra så stora byten som det skrivs? kan man inte göra typ 20% och sen ha i bikarbonat ändå?

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #92
      Fina bilder, kommer bli kanon när du får i lite koraller . Jag har följt denna tråd och lärt mig lite om vattenkemi och jag ska starta upp mitt salt igen har jag tänkt mig! Blev insperarad till det genom att ha läst denna tråd .

      Fortsätt uppdatera så kommer jag fortsätta läsa .
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #93
        Du kommer inte att få problem med ph om du höjjer kh, det är helt lungt och som sagt sluta nojja över ditt ph.
        Jag mätte mitt ph senast 1-2 månader sedan, tro mig sköter du resten så följer ph med och hamnar kring 8.
        Sköter du inte ditt kh ca o mg så får du problem med allt, speciellt kh är kritiskt och går snabbt ner till nivåer där det kan skada/döda koraller.
        Det bästa sättet som finns att hålla ph stabilt(7,9-8,4) är att se till att alkaliniteten(kh) är korrekt.
        Undvik även att belasta karet för hårt då nitrifikationen har en utarmande effekt på alkaliniteten, samt så får du en ökad produktion av co2 under natten när alger etc inte är aktiva för att absorbera/konsumera co2.
        Observera även att testerna inte är av laboratoriekvalitet och har en viss felmarginal på ett antal procent.

        Om man skulle behöva byta vatten vid buffring av kh skulle det innebära 20 st VB´n per dag för mitt stora kar pga doserpumpen.
        Ifall att du börjar få tillväxt på dina koraller så kommer det inte att fungera med veckovis dosering, ditt kh kan då sjunka mer än en grad per dag. För att dosera upp så skulle du då behöva höjja kh 7 grader över önskvärt värde vid VB och maximala rekommenderade höjningen är ca en grad per dag för att inte chocka karet.
        Dosering av Kh kommer även att påverka Ca som sjunker i proportion till doseringen av kh.

        Tror du behöver prioritera bokköpet lite mer

        //NiXoN

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #94
          ska köpa ett salt som är bra för koraller också, så jag kan bygga upp näringsnivåerna lite. red sea ska ju inte va så bra för det innehåller fosfat, men är corallifes salter bra? tror dom har det märket i min affär.
          ska också fixa bikarbonat idag.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #95
            Corallife har jag inte provat själv, det finns hos grossisterna men det är sällan man hör om någon som använder de saltet.
            http://aquariumwatertesting.com/AWT_...lysis_0208.pdf Ger rätt bra resultat för saltet även om det kanske inte gäller längre idag, salttilverkarna är inte direkt kända för konsekvent bra batcher
            ReefCrystals tex. var väldigt populärt ända tills dom oannonserat ändrade formeln för sitt salt...
            Kör slut på ditt red sea salt medans karet är nystartat så har det inte riktigt lika mycket påverkan, byt gärna lite extra nu för att jämna/höja värdena.

            Du behöver inte bara bikarbonat utan även nåt för att styra Ca och Mg, annars kommer du att få skeva förhållanden i karet om du bara doserar en del.

            //NiXoN

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #96
              men jag har faktiskt instant ocean salt. jag menade bara att man inte har hört så bra saker om red sea saltet.
              tror du corallife skulle funka som salt för koraller? vilka märken är annars bra.

              jag ska se om dom har något som höjer/gämnar ut Ca och Mg i affären. även om det kanske är dyrare så tror jag det är lättare för en som är nybörjare att använda färdiga preparat tills man har skaffat sig mer kunnskaper.

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #97
                Tropic marine, Reefers best, Seachem, Blue Ocean, ja det finns flera som är hel ok.
                Ett annat lustigt salt som grossisterna har i sverige är Tetras, tokhögt kh dåligt med Ca och mg enligt dom tester jag läst...
                Har du laddat hem Aquacalculator så kan du hitta en hög med salter och testvärden på vad dom ger för värden i den salthalt du vill ha.

                Prova köra på butikens flaskor, ditt kar är så litet så det blir inte så dyrt och du har tid o lära dig. Det är att föredra o köpa pulver då man oftast får mycket mer per krona än för flytande.

                Sen ta det lugnt med inköp av levande, undvik att handla med ögonen utan använd det som finns där bakom

                //NiXoN

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #98
                  igår blev det innhandlat boken: korallrevsakvastik för nybörjare, testerna för Ca och Mg, och sen bikarbonat. jag köpte vanligt bikarbonat i mataffären men sen när jag kom hem så såg jag att på baksidan av paketet så stog det att bikarbonatet till 100% består av natriumbikarbonat, men funkar det lika bra? har inte hittat någon på svg om det.
                  dom hade inga percula clowner inne så det blev ingen så´n.

                  boken såg jag var uppdaterad senast 2010 eller var det kanske tillockmed 2011? har glömt det nu men det var inte senare än 2010.

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #99
                    okej... nu har jag testat med de nya testerna, och resultaten var sådär bra men testerna var väldigt exakta och värda pengarna.
                    (dom var förövrigt mycket dyrare än andra "vanliga" tester)

                    kalcium: 660 ppm!!! jag gjorde testet med 2ml akvarievatten och då gick det utanför skalan. så jag fick ta 1 ml och sen gångra resultatet med 2 som det stod att man kunde göra.
                    kan den höga kalcium halten bero på korallkruset? ska jag ta bort det och sen göra ett vattenbyte och se om halten har minskat?

                    Mg:1245ppm. dvs lite lågt. men det står i bruksanvisningen: calcium and strontium will not interfere when their total concentration is between 300 and 500 ppm. this is mostly the case.
                    det menar väll att om kalcuim och strontium halterna är mellan 300 och 500 ppm så påverkar de inte resultatet?

                    salthalten/densiteten är på 1,023-1,024

                    de andra värdena är som innan. jag har inte fixat kh:t än för jag ville se vad de andra ämnena var innan jag började ändra på en massa.

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      jag har funderat lite och kanske så är det inte så konstigt att jag har så högt kalcium värde.
                      här i söder ska ju kranvattnet vara väldigt kalkrikt, jag har i korall grus som tillstörsta del innehåller kalk, jag har inga koraller som kan ta upp kalk (jo två en skivanemon och en gorgonia, men de kan ju inte ta upp speciellt mycket kalk), jag har ett lågt kh värde, sen har jag sedan nå´n vecka tillbaka sett att kalkalgerna på rutorna har blivit helt vita så jag misstänker att dom har dött när akvariet var tomt när jag hämtade det.
                      dom klarade kanske inte vistelsen åvanför vattnet. dom var råsaaktiga innan. så om dom har dött så tar ju dom inte upp några näringsämen, och dom kanske släpper ifrån sig kalk?

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        sen när jag ränsade bort lite alger så hittade jag ett genomskinligt slemm med en massa mycket små vita prickar i. vad kan det vara?
                        jag har två eremiter men dom är av olika sort så det kan ju knappast vara eremit rom, kan det vara turbosnigel rom???
                        ska jag låta det sitta kvar?

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          Ja du det låter inte rimligt att ha så högt Ca speciellt med de salt du använt dig av, vad är det för test du har köpt?
                          Vanligast vid så högt Ca är ett mätfel såvida salthalten är normal.
                          Mät på nyblandat vatten, efter några timmars omrörning så borde du inte ha över 400.

                          Om du undrar om din bicarbonat så kan du läsa i din nya bok

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            jag köpte salifert. jag har nyblandat saltvatten över från förra vattenbytet så jag testar på det och sen testar jag akvarievattnet igen för att undvika att jag har gjort fel.

                            boken tycker jag är mycket bra, har inte kommit så långt än men hitills så är jag helt nöjd med den.

                            vad tror du slemmet med de mycket små vita prickarna i kan vara? asså prickarna är typ max 0,3 mm diameter så dom kan jag knappast fota, men kan försöka.

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              Hehe, slem med små prickar i ett saltvatten kan vara X antal olika saker, men snäckor brukar lägga ägg som ser ut som de du beskriver.

                              Ang testet.
                              När du kommer upp mot 300 så se till att skvalpa omkring vätskan så att den blandas bra, jag funderade annars lite hur ditt kranvatten ser ut?

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                ja jag hittade den här tabellen, och den gjorde mig mycket förbryllad??? http://www.sydvatten.se/filearchive/...2020110310.pdf
                                jag bor i bara och om man kollar på kalcium halten så ska den vara runt 35 mg/L??? testet säger ju 660mg/L!?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...