Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #76
    Du kanske kan fördela strömmen via ett rör med massa små hål i?
    röret som vattnet kommer ut genom är det massa små hål i. om jag inte får pumpen att funka så som den gjorde innan kanske jag kan göra dom små hålen lite större och sen sätta för det stora hålet längst fram?

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #77
      Kan du så dra på en deflektor så får du lite varierande och bredare flöde, http://www.drakfisken.se/tillbehor-p...deflector.html
      Kan du undvika powerheads och köra flödet på streampumpar så är det en fördel för både fiskar och koraller.

      //NiXoN

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #78
        nu har jag gjort vattenbyte. det gick bra. jag bytte till den andra pumpen och den funkade mycket bättre, jag vet inte vad det var för fel på den andra men allt löste sig så det kan kvitta.
        jag tömde lite mer än vad jag hade färdigt saltvatten till så det saknas typ 3-4 liter för att karet ska va fullt. kan jag blanda lite till vatten och hälla i det lite senare idag, eller måste jag vänta tills imorrgon?

        Kan du undvika powerheads och köra flödet på streampumpar så är det en fördel för både fiskar och koraller.

        nej det kan jag knappast för det är en powerhead som pumpar vattnet genom filtret och för att den ska orka dra igenom vattnet så behöver den vara ganska så stark, det blir alltså ganska så mycket vattenrörelse av den ändå. men kan jag ta bort röret som vattnet nu kommer ut genom och sätta på en deflector? blir det det närmaste till en streamer?

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #79
          jag har ju en percula clownfisk, om jag ska köpa en kompis till den hur vet jag om jag ska köpa en hona eller hane?
          jag har läst på svg att iallafall ocellaris clowner kan byta kön men kan percula det med? isåfall hur vet jag att om det är en hona eller hane?
          den är ca 4-4,5 cm. storleken kan ha betydelse om det är hona eller hane har jag förstått.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #80
            Ja du kan blanda idag o hälla i senare men det är att föredra o låta de gå ett tag.
            Jag förstår att konstruktionen kräver en powerhead, men jag tänkte att du kanske ville ha ytterligare lite flöde
            Deflectorn är en billig "vågsimulator" som oftast funkar bäst i små kar så man får lite mer variation på flödet, kan du få in en så är det inte helt fel.
            När det kommer till percula så har jag ingen koll direkt, är inte så förtjust i clowner...

            //NiXoN

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #81
              jag ska se om jag kan få tag på en deflector, men nu har jag satt igen hålet längst fram på röret så vattnet sprids lite bättre genom hålen på sidan.

              om jag ska köpa en euphyllia eller en xenia som jag har tänkt göra, vilka tester behöver jag då utöver de jag redan har, bara kalk och posfor, för dom behöver man va? jag har nu: pHtest, KHtest, nitrattest, nitrittest.
              värdena är:
              pH, 8-8,5. det ligger på skalan mellan 8 och 8,5, skalan hoppar 0,5-steg.
              KH, 5-6
              nitrat, ca 5mg/l
              nitrit, ca 0,3 mg/l
              Senast redigerad av freddi36; 10 May 2011, 18:30.

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #82
                Fosfatest är lite knepiga, jag gillar inte dom billiga(optimist-test) och dom dyra är det inte lönt att köpa till ett så litet kar.
                Sköt VB´n mata sparsamt och håll ett öga efter alger så har du relativt bra pejl på näringsvärden
                Stabilitet är viktigt, så veckodoser brukar inte vara så bra om man har lite tillväxt, mitt kh går ner på skadliga nivåer på 1-2 dygn om jag inte doserar.
                Som grund skulle jag ange att du bör ha koll på följande värden.

                0. Salinitet, grundläggande och det är viktigt o ha ett bra mätinstrument som visar rätt varje gång.
                1. dKH 7½-9 (salifert lite mer exakt och pålitligt, Tetra har ett enkelt test som är lite grovt men går snabbt att göra)
                2. Ca 380-420 (salifert, elos funkar men tror det är mer inexakt)
                3. Mg 1300-1350(samma som ovan)

                Kh är ett sånt värde som kan ställa till det ordentligt, då menar jag massdöd bland koraller.
                Värdena samspelar och man behöver ha dom inom vissa parametrar för att det skall fungera.
                Som exempel, lågt Mg=CA/Kh fäller ut, dosera Kh=Ca sjunker och visa versa...
                Läs på om kemin ordentligt det är tråkigt men karet kommer o se tråkigare ut om du försöker läsa på snabbt när saker börjat hända.
                SVG har en "för dummies" artikel om kemi som är väldigt överskådlig och enkel.

                //NiXoN

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #83
                  bra artikel, ska läsa hela sen.
                  är kh samma som dkh? när du skriver "veckodoser" menar du då dosering av näringsämnen, som Ca?
                  imorrgon så köper jag nya lysrör, och tester, Mg, Ca, och dkh om det inte är samma som kh.

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #84
                    Du skulle inte vilja ta en helhetsbild på ditt kar ? eller det har inte hänt nåhot nytt?
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #85
                      nej det händer inte så mycket. men det är pågång!!
                      jag ska efter att jag vet att alla värden är rätt köpa lite koraller som eupyllia och xenia. jag ska även (tror det blir imorrgon) köpa en till percula clown. men om du vill kan jag ta en bild till, jag har ju faktiskt ränsat bort algerna och min skivanemon har fått mer färg och växt lite.

                      btw jag hittade denna boken och den var ju riktigt billig, vet du om den är bra? http://www.zoogiganten.se/38-erbjudanden.htm

                      Kommentar

                      • NiXoN
                        • December 2003
                        • 2068

                        #86
                        Kh och dKh brukar blandas friskt D står för tysk skala men det brukar vara den som körs.
                        Ca är inget näringsämne men ja, det är Ca, dKh,Mg som behöver buffras upp vartefter det går åt.

                        Jag föreslår att du läser på lite om Balling när du nu håller på, lite överkurs till ett nano som skall nästan klara sig med VB.
                        Alternativet är Kalkvatten(sök=kalkwasser), du kan dock behöva lägga till Mg på nåt sätt då det ofta är lågt redan i saltet.
                        Kalkvatten är kanske lite enklare men vill minnas att Lasse nämnt att man bör ha osmosvatten till de...
                        Dom två metoderna fungerar bra och är rejält prisvärda jämfört med dom fina små flaskorna som vissa handlare gillar o kränga.
                        Vi pratar rätt enorma skillnader i pris när man räknar ut effekt vs kostnad.

                        Boken blir nog bra, jag han bara bläddra igenom den lite snabbt innan det var dags att stänga butiken.
                        Det är en uppdaterad version av en gammal bok, så man får hoppas att den är någotsånär aktuell, men du får nog ingen bättre bok på svenska.

                        Hoppas de går bra med clownen dom kan vara sadistiskt elaka...
                        Xenian fungerar nog direkt, för euphyllian kan det vara en fördel om du väntar lite till(du har väl fixat ditt kh?).

                        //NiXoN

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #87
                          nej jag har inte fixat kh:t än. jag ska köpa bikarbonat och tillsätta. mitt ph är ju på nästan 8,5 och kh 6 så jag tror det kan gämna ut sig om jag tillsätter bikarbonat, kh höjs lite och ph sänks lite.
                          men var får man tag i så´na här kemikalier? bikarbonat finns ju i en vanlig affär men dom andra som beskrivs i "saltvattenskemi för dummies", var kan man köpa dom?

                          min clown är ganska så "vuxen" i storlek och eftersom den gått ensam länge så tror jag det är en hona. om jag då köper en av dom minsta i affären så kan jag vara ganska så säker på att det är en hane. sålänge jag får en hane så är det lungt, för om min också är en hane så blir den dominantaste till en hona.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #88
                            såhär ser det ut nu



                            skivanemonen.

                            och "nemo"

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #89
                              Börja med o lära dig hur ditt kar reagerar på tillsatser innan du köper känsligare koraller, annars får du bara köpa nya senare.
                              Höj kh sakta till 8 så att du har lite marginaler neråt, max 1 grad per dag, eller byt mer vatten...
                              Ph behöver du inte nojja så mycket för , sköt resten så följer den oftast med av bara farten

                              Tillsatser kan du köpa på Tex Triton akvarium, Bioted marine, eller på någon av dom större tyska shopparna som Aquaterrashop.
                              Har du laddat hem aqua calculator så kan du räkna ut exakt hur mycket du behöver tillsätta för att nå ett visst värde. Sen är det bara att räkna ut ett snitt för daglig dos eller varannan dag.
                              Detta gäller dock för Balling.
                              Du kan dock klara dig gott o väl med tillsatser på flaska/burk men jag föredrar att rekommendera dom mer ekonomiska varianterna.
                              En fördel med att handla i renodlade saltbutiker är att det inte finns alls lika mycket skräp-produkter som det finns i butiker med bredare utbud.

                              Dom bifogade filerna funkar inte för mig...

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                #90
                                så du tror det räcker om jag höjer kh till 8 med bikarbonat? men sjunker inte ph mycket då?
                                testerna ska jag köpa som sagt imorrgon, så då får jag se om det behöver ändras på något mer. personalen i "min" saltaffär är duktig så jag frågar lite där också, då kan jag se om dom har några färdiga tillsatser som kan vara bra för mig eftersom jag inte har osmos.

                                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 211,2 KB
ID: 2133581Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 011.jpg
Visningar: 2
Storlek: 162,5 KB
ID: 2133578 skivanemonen, åvanifrån och frammifrån. när man fottar framifrån så blir bilden lite suddig för rutan är välvd


                                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 012.jpg
Visningar: 1
Storlek: 203,4 KB
ID: 2133579Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 013.jpg
Visningar: 2
Storlek: 199,5 KB
ID: 2133580 hela karet

                                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 015.jpg
Visningar: 1
Storlek: 179,7 KB
ID: 2133582 "nemo"

                                Kommentar

                                Arbetssätt...