Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #46
    Ojj sorry, skrev fel innan. Det jag menade att det finns lysrör med både blått och vitt i samma lysrör. Allt i ett typ.



    ett sådant som i länken.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #47
      Röda rör är bra för att odla alger, har sett en forskningsrapport där man beskriver hur dom hämmar korallers tillväxt genom att reducera antalet zoohexanatheller.
      Flera arter av koraller lever inte vanligtvis i den miljön där man har de vi beskriver som "dagsljus", det röda är de första som försvinner.
      Det finns dock actinic rör som ibland ser lila/rödaktiga ut på bild, dom är det inget fel på...
      Vill man få koraller att se riktigt häftiga ut så är det enklaste knepet att använda bara blåa rör på kvällen, har man sen rätt arter så fluorescerar dom otroligt fint och färgstarkt.
      Vissa kan annars se riktigt tråkiga ut med en aning färg under vanlig belysning...
      När jag pratar blått så handlar det om något som ligger kring 450-460nm.

      //NiXoN

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #48
        det är sånahär rör som jag har och som jag ska köpa: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...7b2d210ff08764

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #49
          Har du 2 såna rör i karet så skulle jag välja att ha ett blått och ett vitt för att kunna ha lite fint på kvällen...
          Om de bara sitter i ett sånt rör så är det lite klent ljus för koraller.

          //NiXoN

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #50
            det sitter i 2 st. dom är som böjda lysrör, alltså den ena röret är vitt och det andra blått. dvs 2 st blåa rör och 2 st vita.

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #51
              Jag känner till typen, 4 piggs PC rör(power compact).
              Har själv ett IP klassat drossel för 2x36w men har svårt att hitta rör till den, verkar som om det är en ovanligare modell.

              Jag skulle gå på ett helblått och ett helvitt framöver om jag var du, eller komplettera med en (mörk)blå diodlist eller högeffekts dioder kring 450-460nm så får du en riktig kick till färgerna.

              //NiXoN

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #52
                har inte sett några helvita eller helblåa, men tror du det kan funka med en diodslinga från clas olsson? ska se om jag hittar den jag menar.

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  #53
                  Jag har själv aldrig kört med diodslingor, dock så är det rätt beprövat, leta på SVG så kan du säkert hitta en bra modell.
                  Själv skippade jag lite den fasen och gick direkt på högeffektsdioderna som även fungerar som huvudbelysning för karen.

                  Jag har haft helblåa och helvita PC rör, funkar rätt bra även om det blåa inte är riktigt så djupt som man skulle önska sig.

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #54
                    får se vad jag får tag i. har sett en diodslinga i en annan tråd och där stod det att den var 100% vattentät, så det är bra om jag köper den.

                    vad tror du sen om ljusmängden, nu har jag det tänt ca 8 timmar/dag. då är det tänt på förmiddagen och sen släckt mitt på dagen och sen tänt igen på kvällen. tror du jag kan öka till 10 timmar?

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #55
                      Jag vet att man kan dela upp ljustiden på sötkar, men för salt så styr ljuset korallernas dygnsrytm.
                      Orsaken till att reven är hotade beror mycket på att arterna inte är vana vid förändringar och har mycket svårt att anpassa sig till något nytt.
                      Jag vet om några experiment med odling där man försökte korta dygnsrytmen men det gick inte så bra
                      Mitt tipps är att försöka hålla en relativt naturlig belysningscykel, 12h ljus men endast 6½-7h med full belysning.

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #56
                        ok då höjer jag ljus mängden suksesivt till 9timmar om dan men då kan karet få stå släckt till kl 11-12 på dagen och sen kan det få vara tänt till kl 21.
                        sen när jag hittat en bra diod eller kanske en LED slinga så kan den få vara på från kl 8-10:30, sen vanligt ljus från 10.30-18, sen diodslinga igen från 18-21.

                        Kommentar

                        • NiXoN
                          • December 2003
                          • 2068

                          #57
                          Ja det kommer nog att fungera, jag har dock aldrig mer än 8h med min kraftiga belysning, total belysningstid för min del är 10h.
                          På korallodlingen kör jag 6½-7h och får ut samma tillväxt som när jag körde nästan 12h. Samma som med sötvatten man kan inte kompensera för dåligt ljus genom att förlänga belysningstiden, (kalcifieringen)tillväxten sker på natten.

                          //NiXoN

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #58
                            jag ska köpa nya rör idag, så jag får dom i veckan.
                            skivanemonen som följde med karet har vuxit en del, ungifär från att vara stor som en 1krona till en 5 krona.
                            jag ska också göra ett vattenbyte idag eller i morgon. har satt salt som har löst sig nästan helt, är det något man bör tänka på vid vatten byten förutom att ha rätt salthalt och temp? ska byta ca 8liter av 50 dvs 16 %, (slog det på miniräknaren)

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #59
                              Blanda vatten kvällen innan, nyblandat vatten är aggressivt och kan skada invånarna.
                              Använd kraftig omrörning vid blandning av nytt vatten, ger bättre resultat vissa hävdar stora skillnader på Mg.
                              Skivisarna har troligtvis anpassat sig till karet och blåser nu upp sig till full storlek, vänta bara dom börjar dela på sig och sprida sig snart nog

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                #60
                                eftersom jag bara byter så lite vatten så har jag en aqael fan-mini (pumpen från innerfiltret) i en 10 liters hink med vatten + salt. tror det är 230 liter/h på den.
                                då byter jag nog vattnet imorrgon för jag blandade det idag på morgonen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...