Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #31
    Om bubblan spricker så släpper den ut sporer i karet varpå algerna sprids...
    Jag tror inte du vinner på att försöka mata gorgonian, som sagt så ser det ut att kunna vara en fotosyntetisk variant.
    Försök ha en så låg belastning du kan nu i början, försök få bårt den gröna håriga algen, är det fel sort så kan det ställa till med massor av elände.

    //NiXoN

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #32
      bubblan sprack inte när jag tog bort den så det var bra.
      så jag ska ta bort alla alger? då har jag ju inget som tar upp nitrat. jag har tagit bort det mesta. det är bara klumpen på vänster sida kvar.

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #33
        Nitraten är mer sällan ett problem det brukar bli fosfaterna som ställer till det både med alger o koraller, jag tillsätter tex nitrat själv.
        Dom röda macroalgerna kan vara snygga men det gröna brukar ofta tyda på vanvård/övermatning.

        Skaffa lite Xenia framöver så har du nåt som absorberar lite skit och ser hyfsat trevligt ut dessutom.

        //NiXoN

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #34
          ja xenia och en euphyllia har jag tittat på och dom ska jag nog kunna klara av.
          han i affären sa att han inte hade skött karet som man ska de senaste månaderna men jag köpte karet för det var så billigt. algerna går ju att ta bort. så du tycker att allt det gröna ska bort? okej det är du som kan det här .

          jag har även sett ett 20tal mycket små borstmaskar idag. dom är inget problem va? ganska så roliga när dom fångar mat med sina långa fångstarmar.

          jag har köpt lite, och märk ordet lite, korallgrus för att jag ska ha det som en botten sen ska jag köpa något annat mer finkornigt bottenmatrial att ha åvanpå. jag har hört att det ska bli ganska så hårt efter en tid så det kan va bra att ha under så eventuella grävarfiskar inte kan gräva sig under och rasera stenarna.

          men nu frågan, jag har tvättat gruset noga och sen låtit det ligga i vatten som jag har bytt var dag. kan jag lägga i det nu? jag har läst att så´n grus kan släppa ifrån sig mycket fosfor och andra skadliga ämnen.

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #35
            Det enklaste är ofta att låta karet gå med bara sten ett tag så man får loss allt deterius i början, det samlar sig som små gråa högar under stenar och på bottnen.
            När du inte ser så mycket nytt krafs på en vecka så kan det vara dags för sand(andra har i sanden direkt så det är smaksak)

            När det kommer till algerna så finns det roligare saker o ha i ett saltkar, satsa på sånt istället, sallad o grönt kan du ha i en växtburk

            Borstmaskarna är roliga tills man sticker sig på dom eller dom blivit 20cm långa...

            //NiXoN

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #36
              ja alla alger är nu borta.
              och idag har jag innhandlat blå och röd städhjälp, i form av en rödbenad och en blåbenad eremit. mycket nyfikana små djur.

              sanden åkte också i idag men inte all utan bara så mycket att det blev ett lager som eremiterna kan springa omkring på. jag tror inte att en glasbotten uppskattas av dom. i påsen klättrade dom på varandra helatiden för att få något grepp.

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #37
                De är för jäkla coola sådana eremiter . Jag hade med 3 st och de var rätt så roliga när de skulle klättra upp på sten med hela åbäket till skal .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #38
                  De är för jäkla coola sådana eremiter . Jag hade med 3 st och de var rätt så roliga när de skulle klättra upp på sten med hela åbäket till skal .
                  ja dom är riktigt läckra. och riktigt nyfikna och riktigt snabba, inte alls så klumpiga som man kan tro.

                  jag såg att den som jag trodde var en blåbenad har inte blåaben utan bara blåa ögonskaft. benen är bruna med vita/gråa band, så det måste vara någon sort som jag inte känner till

                  Kommentar

                  • macke_fisk
                    • December 2005
                    • 4442

                    #39
                    Ursprungligen postat av freddi36

                    ja dom är riktigt läckra. och riktigt nyfikna och riktigt snabba, inte alls så klumpiga som man kan tro.

                    jag såg att den som jag trodde var en blåbenad har inte blåaben utan bara blåa ögonskaft. benen är bruna med vita/gråa band, så det måste vara någon sort som jag inte känner till

                    hmm, den känner inte jag heller till. Du får kolla igenom reeflex på SVG och se om du hittar något^^.
                    MVH macke_fisk

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #40
                      är ganska så säker på att det är en sånhär: http://se.reeflex.net/tiere/2037_Calcinus_seurati.htm
                      den var framme och tog en titt på skalen som jag har lagt i, vet ej om den snart ska byta skal. väldigt nyfiken var den iallafall, lyfte och rullde runt snäckskalen.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #41
                        ska jag mata eremiterna? kan man då mata med algtabbletter, så´na tilll malar i sötvatten?

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #42
                          Det vet jag inte hur det är men det borde gå, jag matade mina med flingfoder som sjönk ner. Annars så borde de hitta något bland stenen och käka på .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #43
                            jag har struntat i att mata eremiterna för jag har sett att dom går och plockar på stenen.

                            jag ska se om jag kan få tag i någon euphyllia eller xenia till helgen, och då kom jag att tänka på om jag kanske skulle bya ut lysrören. jag kan ju inte veta hur länge dom har suttit i. och koraller behöver ju mycket och bra ljus.

                            så jag kollade på guldfisken.se och där hittade jag lysrör som passar till mitt kar. men då till frågan, det fanns ett rör med blåvit ton, alltså ett av samma typ som det redan finns 2 av.
                            och sen ett med röd ton, vad ska man ha det till? vad jag har läst så ska vitt och blått ljus vara det bästa. eller ska man ha det röda till något speciellt?

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #44
                              Där finns ett rör som både har blå och vitt i sig. Det hade jag innan när jag hade saltvatten, blev skitbra. Det kan vara något kanske för dig. Är det kompaktrör?
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                #45
                                ja det är så´na som jag har nu och som jag hittade på guldfisken.se. kompaktrör, ja

                                Kommentar

                                Arbetssätt...