Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Freddies två "nano-reefs"

    jag har velat testa något nytt och ska nu skaffa ett kar till som ska bli ett saltakvarie

    jag ska köpa ett begagnat kar på ca 45-50 liter. jag tyckte det var ett riktigt bra pris på det för man får med, all levande sten som finns i,

    så mycket vatten som jag vill,
    ett ingånget filter,

    skummare,
    värmare,

    pump,
    belysning i locket,

    bord till karet,
    de innvånare som finns i, d.v.s en clownfisk, och några sniglar/snäckor som jag tror är turbosnäckor.

    karet med allt ska jag hämta i slutet på nästa vecka, lagom till påsk
    detta ska bli ett spännande projekt för jag får testa något nytt!
    Senast redigerad av freddi36; 17 April 2011, 18:53. Anledning: fel i rubrik
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    #2
    idag ska jag åka och bestämma när jag ska hämta karet, troligtvis till helgen. samt få en lektion i "hur man sköter ett saltkar" av han som tarhand om karet i affären. jag ska se om jag kan ta några foto på karet så ni får se hur det ser ut.

    det är övertäckt med vanliga alger och några vit-lila alger som jag tror heter kalkalger så det är inte ett otroligt vackert korallakvarie, det finns faktiskt inga koraller alls, än
    det kommer bli ett projekt i sig att få rent det men det var så billigt att man får ta lite jobb istället för att betala det dubbla för ett nytt.

    Kommentar

    • Guldancistrus
      • January 2011
      • 261

      #3
      Roligt!
      Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

      Kommentar

      • Jimmifröhlen
        • February 2011
        • 56

        #4
        Hoppas du får till det skulle själv vilja ha saltvatten kar men känns som att det är en del jobb med det samt att jag håller på med ett nytt redan men ska följa den här tråden för det ska bli intressant att se hur det funkar

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          ska bli riktigt kul!
          när man läser om saltvatten så förstår man att det inte är så svårt och jobbigt igentligen, som många sötvattensakvarister (inklusive jag själv ) tror/trodde. en stor nackdel är dock att nästan allt som behövs är mycket dyrare. därför köpte jag begagnat

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Läs bara på innan du köper clowner så du får en snällare art, annars kommer det bli den enda fisken du kan ha i karet.
            Dom kan dock vara hyffsat elaka så inga klena fiskar som sälskap åt dom.
            Och kanske det bästa tippset, skaffa ingen anemon som nybörjare (eller med ett så litet kar), prova med en euphyllia istället.

            Lycka till och välkommen till saltsidan...

            //NiXoN

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              då var det bestämmt att karet ska hämtas på lördag, påskafton. blev ju en fin liten påskpresent

              clownen var en A.percula och vad jag har förstått så är det den "snällaste".
              när jag frågade vad levande som fanns i karet så sa han clownen, två turbosäckor, och några fraggar. vad skiljer fraggar från koraller?

              ska bli skitkul detta!!

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Fraggar är i motsvarighet till växter hos sötvatten små skott av en korall som man har fraggat. De lilafärgade algerna är kalkalger. Jag har testat mig på saltvaten men den gick inte så bra för mig men en korall som jag började med var skivanemon. De är bra för nybörjare för att de kräver inte så mycket.

                Den perculan kan väldigt stor så ha det i bakhuvet, den andra (ocerallis) stavning blir inte lika stor men jag vet inte om den är snällare eller inte.
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Grattis till ditt första salt . Någon i framtiden så ska jag testa på saltvatten igen men då jag ska ha bättre grejor än vad jag hade nu.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    Den perculan kan väldigt stor så ha det i bakhuvet, den andra (ocerallis) stavning blir inte lika stor men jag vet inte om den är snällare eller inte.
                    om den blir för stor så kan jag nog lämna tillbaks den för dom hade ett stort saltkar på kontoret och den kunde få stanna om jag inte ville ha den så jag antar att dom kan ta hand om den.
                    han sa att den var ganska så gammal så den har nog växt färdigt. men jag förstår vad du menar, jag vill såklart att mina djur ska trivas

                    Kommentar

                    • macke_fisk
                      • December 2005
                      • 4442

                      #11
                      Ah det var bra .
                      MVH macke_fisk

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        #12
                        enligt den här sidan så blir percula ca 6cm http://se.reeflex.net/tiere/6_Amphiprion_percula.htm
                        det var så stor den var, ungefär

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          då har jag blandat iho dem :P. my bad.
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            Och kanske det bästa tippset, skaffa ingen anemon som nybörjare (eller med ett så litet kar), prova med en euphyllia istället.

                            vet du en bra euphyllia att börja med och som clownen tycker om? clowner kan ibland välja en euphyllia om det inte finns en anemon, har jag läst på SVG
                            Senast redigerad av freddi36; 19 April 2011, 20:28. Anledning: "glömde halva inlägget"

                            Kommentar

                            • NiXoN
                              • December 2003
                              • 2068

                              #15
                              Ursprungligen postat av freddi36
                              clowner kan ibland välja en euphyllia om det inte finns en anemon, har jag läst på SVG
                              Därav rekomenderade jag en euphyllia, du får dock vara färdig på att det kan vara lika svårt att få dom o flytta in där som i en anemon om det är odlade fiskar.
                              Euphyllia glabrescens kan likna en anemon, dom kommer även ofta i kraftigt grön färg eller gul om du hittar en sån.
                              Samtliga människor som inte kan nåt om saltvatten tror alltid att det är en anemon och börjar i princip att ifrågesätta en när man säger att det inte är det.

                              //NiXoN

                              Kommentar

                              Arbetssätt...