Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PiaJo
    svarade
    Så fin den var

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Nu bor sen ca 2 veckor tillbax min lilla gula gobie i 20L karet. Den belv lite smått mobbad av clownerna så den fick flytta. Nu får den mer mat
    Istället köpte jag en ny fisk till clownhotellet, en Ecsenius bicolor. http://www.aquariumdomain.com/images...lorBlenny4.jpg (googlebild)
    Köpte även en ny korall, en "electric green" Euphyllia glabrescens

    Til det lilla karet har jag även flyttat en korall som inte trivdes, en knappkoloni.

    Om ca två veckor får jag hem några koraller som jag beställt från en dansk affär som levererar till sverige ibland. Tror det blev tre olika koraller, bla en gyllene Euphyllia glabrescens Får bara hoppas leverantören som dom hämtar korallerna från inte sålt slut på dom!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Just nu ligger nitraten på 15ppm, påväg neråt. Jag siktar på 5ppm.
    I dagsläget gör jag 15L vattenbyte var vecka, tror du Nixon att det skulle va bättre att göra 10L var vecka än 15L varannan vecka när jag fått ner nitraten med andra ord?

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Mindre men tätare VB´n ger sämre verkan på nitrat, såvida du inte byter mycket mer vatten.
    Men liter för liter så ger större byten mer verkan.

    Jag tror dock att du inte bör byta vatten varannan vecka, du har så mycket koraller som släpper toxiner i den lilla burken.
    Dessutom så mår korallerna nog bättre av en mer frekvent tillförsel av spårämnen, nåt som är en fördel med nanon.
    Mitt tipps är dock att hålla nitraten över 2, det brukar ge mer tillväxt till skillnad från fosfaten som jag aldrig sett nån positiv verkan av.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • DaimlerBenz
    svarade
    Sv: Freddies två "nano-reefs"

    Skulle inte lite mindre men tätare vattenbyten göra större verkan i såna fall ? Bara för att jag är nyfiken, vad har du för nitrat värde ?

    Fördelen med vattenbyte eller att skumma som du gör är ju att man får ut lika mycket av allt skit som finns i vattnet, till skillnad från att köra någon remover som bara tar en typ av skit, (nitrat, fosfat eller silikat mm.) Så jag tror på detta med blötare skumning eller mindre men tätare vattenbyten. Ända nackdelen i ett så litet akvarium är väl att man får hålla mer koll på salthalt med mera för att inte få för stora svängningar (om man skummar väldigt blött då).

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Jo, det som kommer i koppen är blött, men det är så jag vill ha det nu i början för att få bort så mycket som möjligt fort ur karet då jag har lite för höga nitratvärden. Nitraten har börjat sjunka sen jag satte i skummaren och när den är där jag vill ha det så ska jag börja skumma torrare för att slippa tömma koppen så ofta

    Lämna en kommentar:


  • DaimlerBenz
    svarade
    Sv: Freddies två "nano-reefs"

    Ser trevligt ut, lite väl blått för min smak men vet också att kameran överdriver det blåa en del.

    Skiten du får i skummaren ser väldigt "blöt" (inte så mycket skit i vattnet) ut och bara lite ljusgult, borde du inte skumma lite torrare ?

    Mitt klet i skummaren är betydligt brunare och innehåller väldigt mycket skit i förhållande till vatten.

    Kul med salt

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Visst kan jag göra det

    Clownhotellet;
    cirk-pump; Maxi-jet 1000 1000L/h. Pumpar vattnet genom filterfacken och ut igen
    Skummare; Bubbelmagus nac qq. 700L/h vattenflöde
    Värmare; eheim jäger 100w
    ATO (auto top off) vattenpåfyllare; DIY bygge av nivåsensor och pentrypump
    Belysning; DIY LEDkit från aquastyleonle.com 45w. 6x3w Royal blue, 7x3w crystalwhite, 2x3w actinic/420nm. Datorfläkt för kylning av kylflänsen. 2st meanwell LPC-35-700 drivers för drivning av LEDs

    Lilla burken:
    cirk-pump; Rena innerfilter, 300L/h (tror jag det var)
    Värme; nanoheater 25w
    Belysning; DIY LED. 2x3w 20000K crystalwhite, 2x3w Royal blue, 1x3w actinic/420nm. Inbyggda med kylfläns i aquaels belysningskopor för deras shrimpsetakvarium. 2st kopor. Datorfläkt för kylning. 1st eaglerise driver-ELP3X3CS för max 3dioder, och 1st meanwell LPC-20-700

    Tror det var allt i teknikväg som sitter i karet. Har ju även en pump för att blanda salt till vattenbyte.
    Senast redigerad av freddi36; 30 March 2013, 12:00.

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Tack Freddie för länkarna!

    Om du har tid någon dag så kanske du kan summera vad du har för teknik i dina kar idag? Tänkte lite vilka prylar/fabrikat/prestanda som är schyssta om man ska försöka satsa på något likvärdigt du lyckats med?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Och så en bild på hur 20L ser ut nu
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1687.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,8 KB
ID: 2146845
    Tre dagars skummning ger detta i koppen, ganska bra med smuts..
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1683.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,9 KB
ID: 2146844

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Aha, okej. Känner inte till Sverige så bra längre norrut, bor ju själv längst i söder

    Kolla på saltvattensguiden.se där finns många butiker också

    Här t.ex : http://www.saltvattensguiden.se/foru...rer-informerar

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Det ligger utanför Sundsvall.

    Det känns lite besvärligt att beställa allt på nätet/be butikerna ta hem. I synnerhet levande sten och fisk. Man vill ju gärna klämma och känna lite i butik!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Tackar! Bara roligt ifall man kan inspirera någon!

    Vart ligger Bergeforsen?
    Antar att du känner till de lite större butikerna såsom trito och biotedmarin (stockholm/Göteborg)

    Lämna en kommentar:


  • Palmberg
    svarade
    Verkligen jätteläckert! Din tråd/projekt har fått mig att kika vidare kring nano-reefs och planera för ett, tack för inspirationen!

    Det som gör det lite bökigt är att ingen (vad jag vet) handlare i mina trakter har något saltrelaterat i butiken. Men när jag var på Arken Zoo idag så sa dom att det inte var något problem att ta hem i varje fall.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1605.jpg
Visningar: 1
Storlek: 213,9 KB
ID: 2146830Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1607.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,3 KB
ID: 2146831Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1612.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,1 KB
ID: 2146832Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1616.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,8 KB
ID: 2146833

    Lite bilder
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...