Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • NiXoN
    svarade
    Det vanliga är att använda en osmos för att få bra vatten kontinuerligt o slippa överraskningar som kan komma efter arbeten på vattenledningarna.
    Jag har aldrig använt någon annan typ av tillsats utöver saltet så jag kan inte säga något om dom preparat som finns.

    IO är ett buget salt som mest används i kar med bara fisk, det beror på att den har så lite spårämnen och man behöver ofta höjja dom värdena innan VB. Det är oftast betydligt dyrare än att köpa ett bättre salt direkt.
    Skall du köra kranvatten så kan det dock funka någorlunda lite beroende på hur vattenvärdena ser ut...
    Ett annat salt jag avråder ifrån är Red Sea, deras salt har fosfater i sig samt så brukar det bli en massa fällningar i blandninskärlet, så vattnet man tar ut ser bättre ut än de man har i.


    Har en kalkylator som man kan anpassa efter vilket salt man vill använda, den kan korrigera för temp samt om du vill ändra salthalt.
    Du behöver dock skaffa en refraktometer, det är en klart lönsam investering i längden(vipparmsmätarna är högst opålitliga).

    Det finns en gyllene regel när det kommer till tillbehör o levande,"Läs först, handla därefter!"

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ska nu blanda salt,´men första problemet är redan här.
    på paketen står det på engelska hur mycket salt man ska ha till hur mycket vatten. det står att man ska ha i "a half cup of salt per US gallon". jag vet att en gallon är ca 4 liter och lite till, men hur mycket är "a half cup"? typ en halv deciliter eller? men det tycker jag är lite lite för på SVG skriver dom att man ska ha i ca 3,5-4 dl per 10liter vatten.

    tacksam för alla och snabba svar

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ska blanda det första saltet idag, så det hinner mogna tills på lördag. kan man ha i vattenberedare när man blandar saltet? asså det händer inget med saltet om man har i det, typ några viktiga ämnen neutraliseras? jag har köpt ett salt som heter Instant Ocean sytetic sea-salt

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    clowner kan ibland välja en euphyllia om det inte finns en anemon, har jag läst på SVG
    Därav rekomenderade jag en euphyllia, du får dock vara färdig på att det kan vara lika svårt att få dom o flytta in där som i en anemon om det är odlade fiskar.
    Euphyllia glabrescens kan likna en anemon, dom kommer även ofta i kraftigt grön färg eller gul om du hittar en sån.
    Samtliga människor som inte kan nåt om saltvatten tror alltid att det är en anemon och börjar i princip att ifrågesätta en när man säger att det inte är det.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Och kanske det bästa tippset, skaffa ingen anemon som nybörjare (eller med ett så litet kar), prova med en euphyllia istället.

    vet du en bra euphyllia att börja med och som clownen tycker om? clowner kan ibland välja en euphyllia om det inte finns en anemon, har jag läst på SVG
    Senast redigerad av freddi36; 19 April 2011, 20:28. Anledning: "glömde halva inlägget"

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    då har jag blandat iho dem :P. my bad.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    enligt den här sidan så blir percula ca 6cm http://se.reeflex.net/tiere/6_Amphiprion_percula.htm
    det var så stor den var, ungefär

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Ah det var bra .

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Den perculan kan väldigt stor så ha det i bakhuvet, den andra (ocerallis) stavning blir inte lika stor men jag vet inte om den är snällare eller inte.
    om den blir för stor så kan jag nog lämna tillbaks den för dom hade ett stort saltkar på kontoret och den kunde få stanna om jag inte ville ha den så jag antar att dom kan ta hand om den.
    han sa att den var ganska så gammal så den har nog växt färdigt. men jag förstår vad du menar, jag vill såklart att mina djur ska trivas

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Grattis till ditt första salt . Någon i framtiden så ska jag testa på saltvatten igen men då jag ska ha bättre grejor än vad jag hade nu.

    Lämna en kommentar:


  • macke_fisk
    svarade
    Fraggar är i motsvarighet till växter hos sötvatten små skott av en korall som man har fraggat. De lilafärgade algerna är kalkalger. Jag har testat mig på saltvaten men den gick inte så bra för mig men en korall som jag började med var skivanemon. De är bra för nybörjare för att de kräver inte så mycket.

    Den perculan kan väldigt stor så ha det i bakhuvet, den andra (ocerallis) stavning blir inte lika stor men jag vet inte om den är snällare eller inte.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    då var det bestämmt att karet ska hämtas på lördag, påskafton. blev ju en fin liten påskpresent

    clownen var en A.percula och vad jag har förstått så är det den "snällaste".
    när jag frågade vad levande som fanns i karet så sa han clownen, två turbosäckor, och några fraggar. vad skiljer fraggar från koraller?

    ska bli skitkul detta!!

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Läs bara på innan du köper clowner så du får en snällare art, annars kommer det bli den enda fisken du kan ha i karet.
    Dom kan dock vara hyffsat elaka så inga klena fiskar som sälskap åt dom.
    Och kanske det bästa tippset, skaffa ingen anemon som nybörjare (eller med ett så litet kar), prova med en euphyllia istället.

    Lycka till och välkommen till saltsidan...

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ska bli riktigt kul!
    när man läser om saltvatten så förstår man att det inte är så svårt och jobbigt igentligen, som många sötvattensakvarister (inklusive jag själv ) tror/trodde. en stor nackdel är dock att nästan allt som behövs är mycket dyrare. därför köpte jag begagnat

    Lämna en kommentar:


  • Jimmifröhlen
    svarade
    Hoppas du får till det skulle själv vilja ha saltvatten kar men känns som att det är en del jobb med det samt att jag håller på med ett nytt redan men ska följa den här tråden för det ska bli intressant att se hur det funkar

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...