Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Tack!
    Men som du ser på helbilden är det ett "hål" högst upp i mitten, samt en missplacerad korall med tentakler till höger på sanden. Den korallen ska få flytta och hålet ska fyllas med nåt kul om någon vecka när jag ska beställa lite nytt

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Vad händer här? Inte så mycket.. korallerna växer, fiskarna är friska och glada
      Idag skaffade jag dock en ny skummare, en Bubble Magus nac-qq. Specad för kar på 100-150L (mitt är på ca 50L vatten) så den räcker mer än gott och väl Den är ganska stor så jag fick göra en ombyggnad av sumpdelen. Rev ut en mellanvägg så den fick plats. Redan nu, ca 6h efter installering, drar den ut skit. Tror den kommer göra ett riktigt bra jobb och karet kommer må bättre av att få ut mer skit. Detta kan också resultera i färre vattenbyten, typ 1ggr/varannan vecka mot dagens 1ggr/vecka. Idag gör jag täta vattenbyten för att få ut skit ur systemet, men har ändå lite höga nitrat värden. Med en stor skummare sköter den nitratproblemet och jag får ut det som blir till nitrat innan det blir nitrat. dvs - färre vattenbyten!

      Edit; detta var alltså i clownhotellet

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1549.jpg
Visningar: 1
Storlek: 120,0 KB
ID: 2146734Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1551.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,8 KB
ID: 2146735Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1553.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,4 KB
ID: 2146736Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1557.jpg
Visningar: 1
Storlek: 142,3 KB
ID: 2146737Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1558.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,2 KB
ID: 2146738
        Lite bilder livar upp

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1605.jpg
Visningar: 1
Storlek: 213,9 KB
ID: 2146830Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1607.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,3 KB
ID: 2146831Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1612.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,1 KB
ID: 2146832Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1616.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,8 KB
ID: 2146833

          Lite bilder
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Palmberg
            • May 2010
            • 164

            Verkligen jätteläckert! Din tråd/projekt har fått mig att kika vidare kring nano-reefs och planera för ett, tack för inspirationen!

            Det som gör det lite bökigt är att ingen (vad jag vet) handlare i mina trakter har något saltrelaterat i butiken. Men när jag var på Arken Zoo idag så sa dom att det inte var något problem att ta hem i varje fall.
            Ha det! /Henke
            Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Tackar! Bara roligt ifall man kan inspirera någon!

              Vart ligger Bergeforsen?
              Antar att du känner till de lite större butikerna såsom trito och biotedmarin (stockholm/Göteborg)

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                Det ligger utanför Sundsvall.

                Det känns lite besvärligt att beställa allt på nätet/be butikerna ta hem. I synnerhet levande sten och fisk. Man vill ju gärna klämma och känna lite i butik!
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  Aha, okej. Känner inte till Sverige så bra längre norrut, bor ju själv längst i söder

                  Kolla på saltvattensguiden.se där finns många butiker också

                  Här t.ex : http://www.saltvattensguiden.se/foru...rer-informerar

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Och så en bild på hur 20L ser ut nu
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1687.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,8 KB
ID: 2146845
                    Tre dagars skummning ger detta i koppen, ganska bra med smuts..
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1683.jpg
Visningar: 1
Storlek: 99,9 KB
ID: 2146844

                    Kommentar

                    • Palmberg
                      • May 2010
                      • 164

                      Tack Freddie för länkarna!

                      Om du har tid någon dag så kanske du kan summera vad du har för teknik i dina kar idag? Tänkte lite vilka prylar/fabrikat/prestanda som är schyssta om man ska försöka satsa på något likvärdigt du lyckats med?
                      Ha det! /Henke
                      Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Visst kan jag göra det

                        Clownhotellet;
                        cirk-pump; Maxi-jet 1000 1000L/h. Pumpar vattnet genom filterfacken och ut igen
                        Skummare; Bubbelmagus nac qq. 700L/h vattenflöde
                        Värmare; eheim jäger 100w
                        ATO (auto top off) vattenpåfyllare; DIY bygge av nivåsensor och pentrypump
                        Belysning; DIY LEDkit från aquastyleonle.com 45w. 6x3w Royal blue, 7x3w crystalwhite, 2x3w actinic/420nm. Datorfläkt för kylning av kylflänsen. 2st meanwell LPC-35-700 drivers för drivning av LEDs

                        Lilla burken:
                        cirk-pump; Rena innerfilter, 300L/h (tror jag det var)
                        Värme; nanoheater 25w
                        Belysning; DIY LED. 2x3w 20000K crystalwhite, 2x3w Royal blue, 1x3w actinic/420nm. Inbyggda med kylfläns i aquaels belysningskopor för deras shrimpsetakvarium. 2st kopor. Datorfläkt för kylning. 1st eaglerise driver-ELP3X3CS för max 3dioder, och 1st meanwell LPC-20-700

                        Tror det var allt i teknikväg som sitter i karet. Har ju även en pump för att blanda salt till vattenbyte.
                        Senast redigerad av freddi36; 30 March 2013, 13:00.

                        Kommentar

                        • DaimlerBenz
                          • April 2007
                          • 66

                          Sv: Freddies två "nano-reefs"

                          Ser trevligt ut, lite väl blått för min smak men vet också att kameran överdriver det blåa en del.

                          Skiten du får i skummaren ser väldigt "blöt" (inte så mycket skit i vattnet) ut och bara lite ljusgult, borde du inte skumma lite torrare ?

                          Mitt klet i skummaren är betydligt brunare och innehåller väldigt mycket skit i förhållande till vatten.

                          Kul med salt

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Jo, det som kommer i koppen är blött, men det är så jag vill ha det nu i början för att få bort så mycket som möjligt fort ur karet då jag har lite för höga nitratvärden. Nitraten har börjat sjunka sen jag satte i skummaren och när den är där jag vill ha det så ska jag börja skumma torrare för att slippa tömma koppen så ofta

                            Kommentar

                            • DaimlerBenz
                              • April 2007
                              • 66

                              Sv: Freddies två "nano-reefs"

                              Skulle inte lite mindre men tätare vattenbyten göra större verkan i såna fall ? Bara för att jag är nyfiken, vad har du för nitrat värde ?

                              Fördelen med vattenbyte eller att skumma som du gör är ju att man får ut lika mycket av allt skit som finns i vattnet, till skillnad från att köra någon remover som bara tar en typ av skit, (nitrat, fosfat eller silikat mm.) Så jag tror på detta med blötare skumning eller mindre men tätare vattenbyten. Ända nackdelen i ett så litet akvarium är väl att man får hålla mer koll på salthalt med mera för att inte få för stora svängningar (om man skummar väldigt blött då).

                              Kommentar

                              • NiXoN
                                • December 2003
                                • 2068

                                Mindre men tätare VB´n ger sämre verkan på nitrat, såvida du inte byter mycket mer vatten.
                                Men liter för liter så ger större byten mer verkan.

                                Jag tror dock att du inte bör byta vatten varannan vecka, du har så mycket koraller som släpper toxiner i den lilla burken.
                                Dessutom så mår korallerna nog bättre av en mer frekvent tillförsel av spårämnen, nåt som är en fördel med nanon.
                                Mitt tipps är dock att hålla nitraten över 2, det brukar ge mer tillväxt till skillnad från fosfaten som jag aldrig sett nån positiv verkan av.

                                //NiXoN

                                Kommentar

                                Arbetssätt...