Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guldancistrus
    • January 2011
    • 261

    Skulle du inte skaffa ett större?
    Jag är 14 år. Mina akvarium: 60l 38l snart ca200l

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Nej

      Kommentar

      • KristianE
        • April 2012
        • 1443

        Jag måste ju erkänna att man blir nyfiken på salt när man ser att det verkar gå att starta i så pass liten skala (ja jag stog vid akvarielagrets salthylla å dräglade i dag). Är det precis som med sötvatten att det är apkänsligt och man måste hålla benkoll på alla värden när man kör ett typ 20L nano?
        Behövs det mängder med utrustning eller räcker det med det lilla filtret man ser på bilden?
        Kan tänka mig att en osmos anläggning gör att allt blir betydligt enklare eftersom man då är nollad från start, men sen då?
        //Kristian
        Följ mitt 1440l SA projekt på
        http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Mindre kar = mindre förlåtande. Så ja, det blir ju känsligare. Utrustningen som behövs är väl osmos (skulle inte rekomendera utan), bra saltmätare, bra belysning, värmare och cirk-pump. Ingen skummare i detta lilla, gör stora vattenbyten istället. På så vis håller du ävenCa Mg och Kh på bra nivåer.
          I detta lilla hade jag inte tänkt ha fisk tror jag, finns ju iof små gobies som hade gått bra, men i ett litet kar blir ju koncentrationen av fiskskit högre, vilket ger högre nitrat vilket ger problem.

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            Ok, och med stora vattenbyten menas? Uppåt 100% i veckan eller?
            Jag inser ju givetvis att man måste hålla sig till max 1 eller 2 riktigt små fiskar.

            Tråkiga är ju om man vill åka bort, jag har ju ingen som kan ta hand om mina akvarier... Mina sötvattens baljor klarar ju sig lätt 1 vecka som dom ser ut nu...
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Njä, jag tänker nog göra 30% iga byten utan fisk, 50% med fisk. Åke du bort en veck eller två och fiskarna får minre mat ska det nog gå... men var beredd på stort vattenbyte när du kommer hem, och risken finns ju att någon känsligare korall tar lite stryk...

              Kommentar

              • Ziddhartha
                • November 2012
                • 39

                Kan man inte kompensera med "jätte-sump"?
                Don't speak unless it improves on silence.

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  Det var ju inte så farligt. En 10L hink är ju inga problem att byta ju. Handlar väl bara om att preppa så att den håller rätt salthalt och rätt temperatur å sen köra?
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Ursprungligen postat av Ziddhartha
                    Kan man inte kompensera med "jätte-sump"?
                    Jo, visst man kan han en sump på hur många liter man vill, men då ska man ju ha plats för den med, och en massa mer utrustning

                    Ursprungligen postat av KristianE
                    Det var ju inte så farligt. En 10L hink är ju inga problem att byta ju. Handlar väl bara om att preppa så att den håller rätt salthalt och rätt temperatur å sen köra?
                    Ja precis

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      kom precis på en grej. jag har burken på skrivbordet, utan täckglas. ska bli spännande att se om man hittar en drunknad katt i karet imorgon.....

                      Kommentar

                      • Ziddhartha
                        • November 2012
                        • 39

                        Släng i lite kattmynta....
                        Don't speak unless it improves on silence.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Delade min röd och gröna Favia idag, tog en fragg till det lilla karet. Fraggen ser lite risig ut men det kan man ju förstå, den blev ju både skuren och huggen med mejsel. Tror den kommer läkt mjukvävnaden om någon dag
                          Delade även en zooanthus koloni. Det börjar bli fullt på den lilla fragghyllan nu, 6st fraggar står på tillväxt nu till lilla karet

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            Aha, så det var inget shrimpset , ser inte helt olika ut de akvarierna . Det blev bra med stenen . Kan se några fina koraller sätta sig på stenen och svaja i strömmen .
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              Nä, det är en ren kopia

                              Ja, det blev snyggt tycker jag med Men finns ju fortfarnade mycket plats kvar, man får ju alltid med lite sten när man köper korall sådå fyller man ju ut det automatiskt.

                              Kommentar

                              • macke_fisk
                                • December 2005
                                • 4442

                                Det har du rätt i . Då väntar jag spänt på fortsatta bilder då . Hur funkar det andra? Fortfarnade lika fint?
                                MVH macke_fisk

                                Kommentar

                                Arbetssätt...