Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 002.jpg
Visningar: 2
Storlek: 198,5 KB
ID: 2133707
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 013.jpg
Visningar: 2
Storlek: 158,2 KB
ID: 2133709Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 228,1 KB
ID: 2133708

    här har det hänt en del.
    värdena har varit stabila de senaste en och en halv veckorna sen jag skrev här sist.

    salthalt stabilt på 1,023

    kh 8-9. alldrig under 7. det har bara varit på 7 någon enstaka gång men det för att jag glömt att dosera bikarbonat.

    Ca har gått ner till ca 530ppm. det är på rätt väg altså.

    Mg, 1170-1230. har varierat lite men de koraller jag har köpt har inte set ut till att må dåligt.

    jag har köpt en euphyllia glabrescens. den var jättebillig så jag slog till även om det var lite riskabelt
    3 små stammar xenia. köpte dom av en privatperson. också jättebilliga. de mår också finfint.
    som experiment köpte jag också en liiten sarcophyton fragg (stavning?) av samma kille och den var också billig, därför köpte jag den så ifall den inte skulle klara sig så är det inte förmögenhet

    i djurväg har jag bara köpt en putsarräka. det för dom ska ju vara bra på att hålla fiskarna rena från parsiter. clownen är dock väldigt skeptisk till att låta sig bli putsad
    Senast redigerad av freddi36; 26 May 2011, 18:30.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    är faktiskt det

    Lämna en kommentar:


  • Majki01
    svarade
    Om du inte är reggad där så tycker jag du ska göra det! Där hittar du bra med info om allt! www.saltvattensguiden.se

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    men då är den ända kalkkällan som är kvar, korallgruset. ska jag ta ut det eller bara vänta på att Ca sjunker av sig själv?
    tar med lite vatten till affären imorrgon och testar mot en refraktometer.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Nej kalkalgerna har inte påverkat de hela, vi pratar om en rätt påtaglig källa Ca, skulle du ha ner kalkalgerna i en kalkreaktor så skulle dom lösa upp sig igen men då behövs ph som bara är strax över 6.
    Kolla om du inte kan ta med lite vatten till akvarieaffären, dom bör köra med en refraktometer, då får du bekräftat hur de ligger till med saliniteten och ditt instrument.
    Jag skulle inte vara förvånad om den är för hög, men det är något man behöver testa sig till.

    Nu föreslår jag att du tar det bara lugnt läser boken o byter vatten när du får ditt nya salt.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    nu har jag gjort 20% vattenbyte och fått lite nya värden:

    kh, 8-9 dkh

    Mg, 1260 ppm

    Ca, 600 ppm det har gått ner lite men är fortfarande högt.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    kollade kh i akvarievattnet, det var kh7.
    vattnet i hinken med det vattnet som jag ska hälla i efter VB var kh 9. det är nog därför Ca var 460 i hinken men 640 i karet.
    ska kolla Ca och kh i karet efter VB.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag ska till en ren saltbutik och köpa något bra salt för mitt IO börjar ta slut.
    kh är på 7 nu, ska höja till 8-9.

    jag belv bara så sugen på en euphyllia när jag såg den, men jag vet, skynda långsamt...

    men du tror att någon lättare som skivisar eller xenia kan funka? den skivisen som jag har är iallafall uppblåst hela tiden och den ser inte ut till att må dåligt så någon mer skivanemon kan det kanske få bli?

    en sak som jag läste i boken är att röda kalkalger som jag hade massor av när jag köpte karet inte tycker om stora förändringar och då dör dom och blir vita.
    mina har blivit vita men jag märkte det först för någon vecka sedan. dom klarade nog inte flytten och vistelsen åvanför vattnet.
    men jag har sett att det har kommit många nya röda fläckar på stenarna så dom håller på att ta sig igen. och sen var ju karet fullt med sånna på rutorna så när jag tog bort dom så kan det blivit obalans.
    det är kanske därför vattnet blir så kalkrikt när det kommer i karet, de döda kalkalgerna släpper ut massa kalk? jag tar nog bort lite av de döda som sitter på baksidan så kan jag försäkra mig om att det inte är dom som får vattnet att bli kalkrikt.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Så farlig skillnad blir det inte med tempen, refraktometerns fördel är att den automatiskt blir relativt rätt.

    När det kommer till ditt kh så skulle jag föreslå hälften på morgonen o häften på kvällen om du skall dela upp de.
    Det är huvudsakligen koraller som tar skada av snabba/stora kh svängar, men även vissa fiskar kan vara känsliga.
    Hepatus(AKA Doris), kan man hjälpa med att höja kh till 9 om den får prick(nåt en gammal saltis lärt mig).

    Jag har arter som räknas som minst 10ggr så känsliga som dina och jag är inte så noga med att matcha värdena, förutom Mg om jag vet att det är låg i saltet.
    Skiftningen brukar inte bli så stor när du byter 10-20%.
    Mg höjer jag då det kan ha legat på 1100 om saltet fått fukt i sig eller om det är en taskig batch (tex red sea samt D&D har bjudit på några såna).
    Då är värdet markant lägre och kan påverka mera, så om ditt kh är riktigt lågt så kan det vara bra o höja.
    Här kommer vi in på varför det kan vara värt o ge några kronor extra för ett bra salt, för att höja dåligt Mg så krävs massor med pulver och de kostar slutligen mer än ett bra salt.

    Ang Euphyllian så är det inte nåt jag rekommenderar dig att köpa baserat på vad du frågar om och hur värdena ser ut.
    Som det är nu så skulle jag ge den 50/50 chans att klara sig tills du läst på tillräckligt för att täcka det jag kallar "grundkunskaper".
    Den kommer inte heller på långa vägar räcka till att göra någon större skillnad på ditt förhöjda Ca, förlita dig på bikarbonat och VB.
    Börja med något mjuk som Xenia/skivisar eller liknande tills du har kunnat hålla värdena stabila i 2 veckor, dvs kh inte vandrar mer än +-1 från ditt målvärde.
    Låter kanske lite taskigt men se det som lite bakläxa för att du inte lyssnade från början och startade i fel ända

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    håller just nu på att höja kh med bikarbonat som jag löst i vatten. jag häller i ca 1 dl var 10-15 minut och när hela lösningen är slut efter ca en timme så ska kh höjt sig med 1 grad. ska fortsätta imorrgon efter att denna lösningen är slut. tror att jag fått upp kh till 7-8 kh idag.

    imorrgon ska jag göra vatten byte, jag började höja kh idag så clownen inte blir så chokad. bytesvattnet ska jag också höja kh på så det får samma som i burken.

    kan jag köpa en korall i nästa vecka om kh är ok så jag får lite bortförsel av näringsämnen som t.ex kalciumet som var så högt? kan jag köpa en Euphyllia Glabresens? jag tror kalciumet går ner av bikarbonatet och av vattenbytet. dom andra värdena är/blir ju ok.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tänkte på en sak. när jag mäter salthalten så tar jag upp lite vatten i ett högt glas sen låter jag det stå med en termometer i tills vattnet blir 25 grader. det för att det står på hydrometern att den visar mest exakt vid 25 grader. men i akvariet är det 26-27 grader pga belysningen.
    kan det ha betydelse? jag menar ändras salthalten märkbart med en temperatur förändring på 2 grader?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag har en sera hydrometer. inte en vipparmsmätare utan en så´n som flyter på ytan.
    jag kan ju ta ut korall gruset och sen göra vatten byte och se om det blir någon skillnad. kh ligger ju på 5-6 så om jag får upp det till 8-9 så kanske Ca sjunker en bit?

    jag kan ta med och testa mitt vatten i butiken där dom har en refraktometer så vet jag hur mycket min mätare visar fel.

    Lämna en kommentar:


  • NiXoN
    svarade
    Vad hade du för mätinstrument för salt?
    450-480 kan ju vara rimligt då IO verkar kunna ha väldigt varierande värden, men det förklarar inte riktigt dom höga värdena i karet.
    Du kan dock ha i bicarbonat då det kommer o dra ner Ca något, annars är det VB som gäller om värdena verkligen stämmer.

    //NiXoN

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    nu har jag testat akvarievattnet också, det visar nu ca 640 ppm. jag tog bara 1 ml ifall att det skulle gå över 500 ppm igen vilket det gjorde men jag måste ha läst av lite fel förra gången för nu när jag var så noggrann jag kunde visade det ju 640 ppm.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    nej shit nu när jag gick tillbaka för att göra rent sakerna så såg jag att jag läst av fel, så det ska vara 480 ppm istället.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...