Freddies två "nano-reefs"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    Ursprungligen postat av AffeAlien
    Jo har börjat läsa en hel del på saltvattensguiden och på reefcentral sedan varit och pratat med en butik här i stan med hyfsat mycket salt men framförallt en väldigt intresserad ägare.
    Blir att köpa någon bra nybörjar bok också.

    Kungsbacka är lite för långt ner och på fel sida för mig så blir nog ingen resa dit för mig tyvärr.
    Ska bli intressant med LED projektet sen i alla fall.
    Du har ju Triton där uppe hos dig. Ligger i Täby har jag för mig. Jag har aldrig varit där men beställt från deras välsorterade webbshop och där är det bra service.

    Led´sen har anlänt till Arlanda idag Ska väl kollas i tullen och så först innan dom skickas till FedEx stationen i Malmö.

    Här är en liten film med enbart kvälls/morgon ljuset på. Färgtemperaturen är 20000+ - "actinic", inget man ser så ofta i sötvattenskar
    [video=[URL]http://www.youtube.com/watch?v=5wnTxrCWiRg&feature=plcp[/URL][/video]

    Kommentar

    • AffeAlien
      • December 2011
      • 655

      Jo det blir nog någon sväng till Triton nu under semestern skulle jag tro. Måste undersöka vad de har för roligt.

      Lite blått en stund på kvällen kan nog vara okej men jag gillar inte det speciellt mycket annars när det blir riktiga "Kalle anka" färger på allt. lite för onaturligt för mig, vill gärna efterlikna de utseendet som de har om man skulle dyka i havet.
      Men det som allt annat är ju en smaksak.
      Mvh Alf

      Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        Dyker man i havet så försvinner det röda efter nån meter och lite djupare(där många av Freddi36´s koraller lever) så är det rätt blått.
        Normalt så är akvarierna onaturligt gula för det är vad många uppfattar som som naturligt...
        Sen är korallernas tillväxt rätt långt baserad på det blåa spektrat och det är ofta skillnaden på bruna koraller eller färgsprakande koraller.

        Jag körde rätt mycket "vitt" ljus i början men man vänjer sig snart med det blåa och sen kan man inte tänka sig att gå tillbaka.
        Blått ser rätt överdrivet ut på bild oftast men om man har riktigt djup blå med 445-455nm så ser ögat inte ljuset som så starkt, rör har ofta andra våglängder inblandade.

        Korallerna på bilden är från mitt kar och med felaktig belysning så tappar dom eller ändrar färger till det sämre...
        Bilden har lite för mycket babyblått som ligger kring 470nm men annars är den rätt representativ.

        //NiXoN
        Bifogade filer

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          I filmen är det blåa ljuset ganska stickande men i verkligheten är det mycket "mjukare" för ögat.

          Kommentar

          • AffeAlien
            • December 2011
            • 655

            att återge ljus på bild och film är ju självklart inte enkelt det vet jag sedan innan.

            Men då kommer frågan angående blått och vitt. Kan man inte ha det blå för koralernas tillväxt och sedan ha någon typ MH som är lite vitare för att få bort det allra blåaste för ögat eller tappar man då helt fördelen med det blå för det vita ljuset blir starkare?
            Mvh Alf

            Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Jag tror ingen har det så blått hela tiden men man har ofta blått + någon typ av vitt. Då blir det krispigt vitt med en toning av blått. På morgonen och kvällen har man bara det blåa på för att simulera sol ned/uppgång.

              Kommentar

              • AffeAlien
                • December 2011
                • 655

                Ahh, och då passar alla på att köra allt blått och UV när det fotar för att se de konstiga färgerna lite bättre. Då är jag med.
                Mvh Alf

                Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                Kommentar

                • NiXoN
                  • December 2003
                  • 2068

                  Nej så är det inte, kameran "ljuger" för ögonen så det blåa förstärks ytterligare så det ser skevt ut.
                  Tittar man på karen hos folk så ser det inte så blått ut även om dom bara kör 2 av 8 rör som vita så är det vita såpass dominant att det tar över(dvs du behöver inte mer).
                  Tar man sen bilder på det så plockar kameran fram det blåa alldeles för enkelt och så får sötvattensfolk panik(nästan ofelbart).
                  Man kör med spektrumet kring 450nm för korallernas färger och tillväxt, uv är under 400nm.

                  Jag har kört 20.000k Mh lampor och blåa samt enstaka rosa rör (fidji pink) på mitt stora kar när jag hade en yrkesfotograf o plåta burken till den lokala tidningen.
                  Hans spontana bedömning var att det såg ut som dagsljus i tropiken, dvs krispt med en blå underton.

                  Färgerna på korallerna är inte heller on/off beroende på ljuset, koraller ändrar sin utfärgning/pigment beroende på vad dom utsätts för i form av ljus och näringsvärden.
                  Dvs du kan köpa en korall för 1600kr och med fel ljus/värden så ser den ut som en för 200kr, men det är upp till dig
                  Dom på bilden kan bli helröda eller se ut som bruna donuts om man gör fel och det tar länge att rätta till(ibland ett halvår eller mer).
                  På detta sätt kan man fynda ibland, man köper bruna tråkiga koraller i butiken och låter dom färga ut under bättre förhållanden hemma(här kommer vi dock upp till en högre nivå av kunnande innan man skall försöka).

                  //NiXoN

                  Kommentar

                  • AffeAlien
                    • December 2011
                    • 655

                    Intressant!
                    Kul med lite förklaringar, blivit lite smartare tror jag
                    Har nog aldrig tittat på ett slatkar hemma hos någon utan bara på bild och i butiken i stan kör det bara MH lampor som inte alls är så blåa och ägaren säger att han ska fixa mer blått men man vet ju hur det är med sånt
                    Mvh Alf

                    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      Igår köpte jag lite fraggar och en eremit.

                      1 acropora vet ej art men kanske millipora
                      1 seriatopora hystrix
                      1 helt röd grenväxande montipora, tror det är en setosa
                      1 pocillopora damicornis

                      Eremiten är en "halloween" eremit, ganska stor.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        Led'sen har anlänt så nu är det bara att börja bygga. Imorgon ska jag börja limma led's hade jag tänkt, sen lödda, riva ut den gamla belysningen och in med den nya.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Uv led'sen gör verkligen att det gröna pigmentet i vissa koraller super fint! Det ser ut som att korallen glöder i något väldigt radioaktivt

                          Kommentar

                          • MrH
                            • October 2010
                            • 2825

                            bilder för bövelen!
                            MrH ---> 175L SA kub

                            Kommentar

                            • AffeAlien
                              • December 2011
                              • 655

                              +1
                              Mvh Alf

                              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                Jag skulle tagit bilder igår men eftersom jag bara testade 1 led med ett batteri över karet så blev det igen bil på det.
                                Bilder kommer på bygget. Jag limmade alla led's idag, imorgon ska jag löda.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...