60l Asien - "The Wall"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #16
    Tack Macke!
    Är så förtjust i mina badisar, som jag börjar vara allt säkrare på är assamensis, så jag gjorde slag i saken och köpte de återstående 2 i butiken idag. En hade färgat lite mer än den andra just då men det är svårt att avgöra. Får väl se hur det utvecklar sig och de får växa till. Helmysiga fiskar, lite kinkiga på maten likt apor att de ska undersöka maten och riskerar att bli utan med glupska grannar. Så man får vara vaksam på sällskapet och vad man matar men annars kan jag rekommendera dem varmt så här långt.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #17
      Badis vill jag gärna ha i framtiden! Jag har ju haft både Dario Dario och Makropoder och Badis verkar vara som ett mellanting beteendemässigt.
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #18
        Skitsnyggt kar - som vanligt och badisarna var också jättefina!

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #19
          ja badisar ska man haft innan man sluter med denna hobbyn

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #20
            glömde skriva det viktigaste, skitsnyggt kar!!

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #21
              VD, Ja de ligger nog där emellan, vad jag förstått delar de samma urfader så de är kusiner kan man väl säga.

              Tack ska ni ha, kul att ni gillar karet!

              Har som sagt kopplat in ett litet mäsksystem för skojs skull och förväntade mig inte nån vidare bra effekt då jag blandar in co2 i luften från luftpumpen och bara har ett ciggfilter som diffusor, men jag såg faktiskt lite bubbel från mossan närmast ytan igår.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Pickles
                • October 2009
                • 1155

                #22
                Åhhh, badisar! Jag som drömt om badisar i snart två år. XD
                När jag flyttar och startar upp på nytt ska jag Definitivt ha ditt kar i åtanke!
                "They seek him here, they seek him there... Those Frenchies seek him everywhere. "
                ~25l vatten

                Kommentar

                • Moving Waves
                  • August 2010
                  • 1403

                  #23
                  Denna tråd har jag inte ägnat mycket uppmärksamhet så det är verkligen dags att uppdatera.
                  Badis badis (är säker nu) har decimerats till 3. En hona tynade långsamt bort, vet inte riktigt varför men hon var nog lägst i rang och åt inte som man velat. Så det är 2 hanar och 1 hona kvar. Hanarna börjar vara riktigt fina nu och den dominante verkar ha ett revir till höger i karet så förhoppningsvis kan jag en vacker dag få lek på dessa.
                  Har också 3st pygmeguramisar som har ett ganska hetsigt humör sinsemellan men det har lugnat ned sig ju mer ytväxter jag lagt i. Från början ville jag inte dämpa ljuset så mycket så att mossväggen skulle ta sig osv. Nu är den riktigt fin och tät så det var ett lyckat drag tycker jag. Har justerat hardscapen en gnutta sedan inledningen och satt i lite stjärngräs (kraftigt ansad just nu). Egentligen vill jag ha L. Sessiflora istället men då mina dorsigeror jag har i mina andra växtkar gillar att tugga stjärngräs och jag gillar stjärngräs så får den bo här så länge.
                  Måste hylla marktäckaren i detta kar, marselia hirsuita, trots extremt lite ljus med bara 15W och gott om ytväxter så växer den stadigt och börjar nu täcka upp botten riktigt fint.
                  Här är en film på hur det ser ut nu (både guramisarna och badisarna är kameraskygga så det är tyvärr inte så mycket stilande som vanligtvis):

                  - - -
                  540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                  Kommentar

                  • hult87
                    • February 2010
                    • 1287

                    #24
                    roligt att se ett asien till inte så många av dom på forumet

                    snyggt du fått till det

                    Kommentar

                    • Moving Waves
                      • August 2010
                      • 1403

                      #25
                      Tack du! Jo man vill ju liksom prova på alla världsdelar he he.
                      Har ju annars mest fastnat för ciklider men badisarna har faktiskt många drag av apistogrammor i sitt beteende, grymt förtjust i dessa!
                      Jag kanske borde förtydliga att ytväxterna, vattenormbunke, är nyrensade i filmen. Skrev ju en massa om hur dunkelt ljus jag har men just nu är det alltså tillfälligt rätt ljust i karet. Är riktigt murrigt och härligt vanligtvis. Ska gå loss med hetvattnet på tofsalgerna snart. Överväger också att byta ut galaxyrasbororna mot nån mikrorasbora, tycker dessa smälter in lite för mycket med de övriga firrarna.
                      - - -
                      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                      Kommentar

                      • Helene Andréasson
                        • October 2011
                        • 24

                        #26
                        Jättefint akvarium! Blir jätteinspirerad!

                        Ska se till när jag köper hus att få plats för flera stora akvarium

                        Så kan man ha ett av varje världsdel

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #27
                          Rescape!

                          Jag har en tid känt att det varit dags för en ordentlig upprensning av detta kar. Mängden mossa jag haft både i mossväggen och i inredningen har skräpat ned ofantligt. Igenkleggat filter och algbekymmer. Dessutom har jag känt att jag vill ha en renare scape, så som det var var förvisso murrigt och fint men kändes lite trångt och mörkt. Fiskarna bidrog också, har verkligen diggat badisarna och ogillat pygmeguramisarna. Badisarna gillar att glida runt på botten och det var inte särskilt mycket bottenyta i den scapen jag hade samtidigt som ett avlägsnande av guramisarna skulle göra att jag kunde öppna upp och inte ha så galet tätt.

                          Sagt och gjort, så här blev det:



                          Det är alldeles nyplanterat så det kommer förhoppningsvis bli bättre när det växer till sig. Nu smälter blyxan in bland nålgräset och den där växten bak till vänster som jag inte lagt på minnet vad den heter kommer ta höjd. Christmasmossan på rötterna blir ju också fetare, nu kan man bara ana den. Är osäker på hur jag ska göra med dvärgnålgräset också, eventuellt tar jag bort det i framkant och i korridoren i mitten och låter marsilea hirsuita:n ha ensamrätt på den ytan.

                          En fiffig grej jag gjorde, som jag försöker visa lite på videon, var att jag gjorde grottor klädda med grus så de skulle smälta in. Badisarna älskar grottor, hanarna håller till där och lockar dit honorna när de är lekmogna och vaktar sedan äggen själva. Lite som apistogrammor fast med omvänd könsfördelning. Jo, det jag gjorde var att jag smetade silikon på ovansidan av itusågade kokosnötskal och sedan doppade jag dessa i grus. Sen gällde det bara att bygga in dem snyggt i scapen på varsin sida karet för hanarna kan bli ganska territoriella vid lek.

                          Har ändrat lite i fiskuppsättningen också. Som sagt fick pygmeguramisarna flytta ut. Gillade inte riktigt dem. Lite för aggro och så skar de sig mot badisarna i färg samtidigt som de var ungefär lika stora så det var lite störigt.
                          Hade också danio margaritatus, galaxyrasbora, som förvisso var fina men lite för flängiga och runda i kroppsformen för att jag skulle fastna helt för dem. Så de har blivit ersatta med en grupp om 8st boraras urophthalmoides, ska nog bli några till så småningom. Där har jag träffat rätt! Lugna i stilen, bra stimmare och tillräckligt taniga för att kontrastera ordentligt mot badisarna och få dem att se maffiga ut med sina ~5cm. Har också ett glödande längsgående streck som jag tror kommer utmärka sig än mer när vattnet göttar till sig och det blir lite murrigare.
                          Jag impulsköpte också en kuhliål idag, badisarna är lite slarviga med maten ibland så det blir bra att ha någon som tuggar i sig rester på botten. Tror den gör sig bra nu också med så pass mycket fokus på bottenytan. Nöjd hittills iaf.
                          Samt så blev det en till badishona också, hade bara en. Tror det är en hona iaf, svårt att avgöra på unga bleka exemplar.

                          Jo på tal om att vattnet ska götta till sig. Jag känner att jag kör lite gambling här nu. Har nämligen både en tunn platta torv samt ett lager katty kattsand under gruset. Sån kattsand som löser sig och ger massor av näring alltså. Så det Blir mycket godis till växterna, risken är att det blir en algexplosion. Men jag har inte det fetaste ljuset, 1*15W och kör också lite mäskCO2 så förhoppningsvis ska växterna ta sig bra och hålla algerna stången.

                          Är nöjd som det blev, hoppas nu att det växer till sig som jag planerat och att jag slipper algexplosion. Kan ju nämna att jag har en liten idé om att göra som de seriösa aquascaparna, köra med distans till bakgrunden bakom karet och belysa den. Får se, det ska få mogna nu ett tag karet.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #28
                            Jo en sak jag glömde nämna. När jag röjt ur all inredning och fisk och börjat testa mig fram lite med rötterna så upptäckte jag helt plötsligt en morgon att det simmade runt nåt litet där. Det var alltså ett badisyngel! Hade ingen aning om att de lekt även om de lattjat på lite då och då med olika gester. Kan ju ha slängt ur fler yngel med all mossa och så men kul att ha fått reda på en liten rackare iaf! Så det ynglet bor nu i ett litet räkkar där det får kontinuerlig tillgång till nyfödda räklingar och snäcklingar så den är rund och go om magen och växer snabbt!
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • Luddson
                              • August 2011
                              • 529

                              #29
                              Vad för nät använde du dig av?
                              Snyggt kar för övrigt, kommer bli grymt!

                              Kommentar

                              • Moving Waves
                                • August 2010
                                • 1403

                                #30
                                Jag hade vanligt myggnät. Måhända att det var en aning för finmaskigt vilket gjorde att en hel del mossa tynade bort inuti nätet och blev skräpigt. Är nog bättre med lite grövre maskor kan jag tro.
                                - - -
                                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                                Kommentar

                                Arbetssätt...