60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • freddi36
    svarade
    hur lång tid brukar det ta för att få pmdd:n?
    jag beställde min i torsdags från haack, fick orderbekräftelsen på fredag och då satte jag in pengarna.
    jag har inte fått det ännu. (ja, posten har kommit för idag)

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    här händer det inte så mycket.
    var och testade nitrit och pH- nitrit 0,0. pH fortfarande 7.5. igår så la jag ner 7 alkottar och redan idag så har vattnet blivit litet tefärgat.

    kh:t är på ca 5-6, buffras då inte effekten av alkottarna?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    japp den är snygg, som en uppochned vänd gräsmatta
    vi har lite i dammen som har legat under isen i vinter. men nu när jag tänkte på det och gick ut och kollade fanns lite andmat kvar, grön och fin.
    tror du man kan ta lite av den? man vill ju inte ha in en massa skit på köpet
    jag har tvättat lite ganska så noga så det ska väll inte vara några problem.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ursprungligen postat av freddi36
    miliimli- hur fick du in all din andmat i ditt asienkar? tog du det utifrån eller?
    man kan väll knappast köpa andmat?
    Jag råkade få det från djuraffären. Skulle egentligen köpa lite ricciamossa, men fick med en par tre bla på köpet. De tre bladen har ju sedan förökat sig ganska duktigt... Men jag klagar inte, jag hör till de få som faktiskt gillar andmaten!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    miliimli- hur fick du in all din andmat i ditt asienkar? tog du det utifrån eller?
    man kan väll knappast köpa andmat?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    var precis och mätade lite:
    nitrit:0,0mg/L
    Kh:ca5-6
    pH:ca7,5
    pH.t är ju lite högt, vad kan man göra åt det? jag såg att jag hade slängt alla mina alkottar så jag får väll plocka nya (omdet finns några nu) imorgon.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    tror ni det är ok med att ta in lite andmat till karet från "dammen"? den är fiskfri och ganska nedsmutsad.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    har mätat pH:t idag. det låg på ca 7.5.
    jag vill sänka det så jag läggde ner några löv som jag kokt till ett annat kar men som jag alldrig använde. men då kom jag att tänka på att dom var kokade så dom har ju "tappat förmågan" att syra vattnet.

    jag har några alkottar som jag skulle kunna stoppa ner, men hur många ska jag lägga i för att pH ska sänkas en viss mängd?
    jag har hört att de är välldigt kraftiga så inte för många antar jag?

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ja jag tror att många går förbi dom iaffärerna för dom ser inte så fina ut där. dom blir värkligen finare när dom trivs

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Nej men vilket trevligt kar jag missat!
    Halvtransparenta silvriga fiskar med svarta detaljer är stiliga och underskattade.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Hahah, säkert

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    skickade precis iväg ett mail till haack så i början på nästa vecka har jag väll mitt PMDD.
    ska börja med det nu eftersom jag har sett på andras akvarium som använder PMDD att det växer riktigt bra. nu när karet är nystartat så ska jag ge växterna en "kick" så att de tar fart med att börja växa.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    jag knäppte mina direkt efter utsläppet ur påsen så då var dom väll fortfarande lite chokade-

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Funkar inte på zebrorna, de håller sig i konstant rörelse!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    hehe
    ja det gäller att försöka lura dom

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...