60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • hannesc
    svarade
    jättefint kar! verkligen1 de tunna grenarna o löven gör massor!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    och jag tror att jordätande mullvadsciklid skulle vara ett bättre namn för dom gräver sjukt mycket. det blir stora gropar överallt.
    sen silar dom sanden genom gälarna för att htta mat, och jag tycker jag matar mycket fast det är väll som med alla fiskar, det finns praktiskt taget ingen botten i magen

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    senare o senare, nu



    bild på hela karet
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 2
Storlek: 162,9 KB
ID: 2132965


    bild 1 honan, bild 2 dålig på hanen
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,0 KB
ID: 2132963Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,5 KB
ID: 2132961



    hanen som färgat ut
    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 028.jpg
Visningar: 2
Storlek: 185,1 KB
ID: 2132966Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,9 KB
ID: 2132962Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,6 KB
ID: 2132964



    för och efter bilder på hetreanthera zosterifolian den har tagit sig bra med PMDD

    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,0 KB
ID: 2132967 Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 011.jpg
Visningar: 2
Storlek: 177,0 KB
ID: 2132969



    en förbryllad Rex, han vet inte om det är natt eller dag när jag släcker terrariet för att kunna fota (och ändå blir fotona inte så bra)

    Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,3 KB
ID: 2132968

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    alla fiskarna mår bra här
    men ap.macmasteri honan ändrar fär väldigt ofta, ibland är hon brungrå, ibland lite mer åt det gula hållet, och sen ändrar hon mönstret på kroppen mellan, svart linje mitt på sidorna, svart rutmönster på sidorna, och ibland har hon inget mönster alls, bara grundfärgen.
    det hon har oftast är brungrå med rutmönster eller svart linje. hanen har färgat riktigt bra. han är orange på huvudet med blå prickar på kinderna, orange stjärtfena, gulaktig mage, och silvergrå kropp.
    det blir bilder senare

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Låter bra och som att du bara behöver vänta, testa använda lite svalare vatten när du byter bara så kanske det triggar igång dem om de inte börjar snart på egen hand.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    kokosnöt har jag + många lavastensgrottor och det är där de tillbringar större delen av tiden.

    menyn ser förövrigt ut såhär: (allt fryst) svartamygglarver 2ggr veckan, cyclops eller daphnier 1-2ggr veckan, räkmix 2 ggr veckan.
    sen så får dom torrfoder, hikari chiklid gold några ggr veckan + ibland på eftermiddagarna. ett foder speciellt för syd och centralamerikanska ciklider med näring som passar den typen.

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Viktigast är att ha lämpliga grottor. Ett halvt kokosnötsskal är bra eller en lite kruka. Med en liten öppning vid botten som ska vara så liten att helst bara honan ryms att komma in.

    Blandad kost med mycket frys och levandefoder hjälper också, svarta mygglarver ska vara bra för äggbildningen. Lugn och ro upplever jag också viktigt, tycker det verkar som att de lätt tappar fokus om det är mycket livlig fisk runtom. Sen kan kalla vattenbyten stimulera, gärna med torvfiltrerat vatten eller osmosvatten om man har möjlighet.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ok tack. hon har ännsålänge bara ett starkt svart mönster och är i förövrigt gråaktig.
    har du något tips på något som man bör tänka på om man vill få dom att leka?-skulle vara riktigt kul

    Lämna en kommentar:


  • Moving Waves
    svarade
    Apistogrammor kan ibland vara ruskigt snabba på lek även vid flytt (bytte kar på några själv för nån dag sedan och de lade rom dagen därpå) så jag skulle inte vara förvånad. Honorna ser lite olika ut men i regel blir de gulaktiga med kraftigare mönster på kroppen när de leker. Kan vara svårt att hinna med på själva lekögonblicket men ett säkert tecken på att de har lekt är att honon uppehåller sig mer eller mindre permanent i den grottan hon valt att lägga ägg i. Hon kikar fram då och då och äter vid matning (ibland iaf), annars är det grottan som gäller. Ännu mer kraftigt gulfärgad när hon har ägg.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    lek redan ?!

    på auktionen i malmö köpte jag ett apr av apistogramma macmasteri. hur ser honans lekdräkt ut?

    jag tycker det är lite tidigt att mina skulle leka redan när jag bara har haft dom i 3 dagar men min hona har fått ett svart rutmönster med en svart linje över kroppen. är det lekdräkt?

    kan tillägga att dom gräver som mullvadar men i mina akvarieböker står det att dom inte ska gräva, är det lekbeteende? skulle vara kul om jag fick dom till att leka men redan, tycker jag är lite otroligt.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    nu när jag var och klipptebort snörena till mossan så skulle jag flytta lite på min nymphea lotus och då gick den stora brun-svarta knölen vid rötterna av. är det farligt för växten?
    jag planterade knölen bredvid så ifall att den kan sätta nya skott.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ja men den blev nog ganska glad för efter några dagar så hade de ljusaste bladen börjat bli gröna och de gröna ännu grönare så den har nog haft det ganska så tufft ute i dammen.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Hahah, envis sort som verkar överleva allt det där Ingen fara om karet råkar frysa, andmaten klarar sig i alla fall!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    dom är inte från iår, dom har legat under isen men dom såg gröna och fina ut så jag tog in ca 20st för ca en vecka sedan och nu är dom säkert 30-40 små blad som flyter omkring

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Just så, missade att du hade frågat nåt mer så det tog en stund tills svaret kom Men bra att du hittade! (och liite avundsjuk på att du kan hitta växande saker utomhus... här är det fortfarande ett tjockt snötäcke...)

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...