60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    Okej, den var väldigt snygg

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      den lilla sandfärgade ancistrusungen finns nu i mitt kar
      omöjlig att få på bild.
      färgen är precis som julas blästersand. den syns knappt!

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        eftersom löven jag la i inte har gjort så mycket som jag ville med vattnet så slängde jag i en handfull till idag.
        ska också ut och leta efter fler kvistar att ha till höger om kokosnöten så fiskarna får lite mer att simma mellan och gömma sig under

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          Hehe, snart får du inte plats med händerna när du ska rota runt .
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            precis vad fiskarna vill med andra ord

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              Ursprungligen postat av freddi36
              eftersom löven jag la i inte har gjort så mycket som jag ville med vattnet så slängde jag i en handfull till idag.
              ska också ut och leta efter fler kvistar att ha till höger om kokosnöten så fiskarna får lite mer att simma mellan och gömma sig under
              Jag har sagt det förrut - mycket snyggt kar - men nu ännu snyggare

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                tack så mycket alla
                är riktigt nöjd själv.

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  Riktigt snyggt kar freddi, snygga macmasteri med
                  Har inte fattat detta med PMDD, blandar man det själv eller köper du och häller i? Vad är det egentligen?

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    tack

                    PMDD är en växtgödning som du blandar själv. du köper "torrvarorna" på nätet. googla "haack´s PMDD" så får du upp en sida som heter något likande. där kan du köpa torrvarorna. basic receptet är 4 ingredienser olika som du blandar i halvlitersflaskor med vatten. när det är blandat håller det endast 6 månader så för att mitt inte ska bli gammalt (har ju bara två mindre kar) så blandar jag 1 dl åt gången.
                    instruktioner på hur du blandar finns på hemsidan.
                    det är väldigt billigt, 30 spänn för 1 "singlepack". det räcker till 5000 liter akvarievatten.

                    Kommentar

                    • Luddson
                      • August 2011
                      • 529

                      Vad är fördelen med att använda det? Mår växterna bättre eller växer dom bara snabbare?

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        växterna blir framförallt såå mycket grönare och finare. det visar ju också att växterna mår väldigt bra.
                        sen kommer dom växa snabbare med. med PMDD får du allt som växterna behöver så därför mår dom bättre än om du använder gödningar som du köper i affären. t.ex easylife serien är ju också en växtnäring men för att få samma effect som med PMDD måste du köpa alla "delarna". en flaska på 250 ml kostar ju 100 spänn så det blir ju väldigt dyrt.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          här kan du köpa: http://www.haack.se/pmdd/

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            tjohoo!!!

                            nu har apistogrammorna lekt, det är jag 99% säker på!

                            honan har varit inne i en grotta i ca 3 dagar nu. hon kommer inte ut mer än knappt vid matning.
                            när hon väl är framme är hon ljus med mörka/svarta markeringar.

                            hanen simmar runt grottöppningen och "vaktar" och ibland dyker han in för att komma ut några sekunder senare

                            jag kan inte se om det finns några ägg för grottan går in en liten bit sen snävt åt vänster. så jag kan inte se in där i dom djupare delarna.

                            hur lång tid går det ungefär från det att äggen läggs till att det är frisimmande yngel?

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              Inte helt säker men kanske runt 5 dagar. Hon borde komma ut med ynglena ganska snart med andra ord. Kul och grattis! Läge att börja kläcka artemia nu om du inte redan gör det.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                ska göra det nu

                                honan var ute en liiten stund nu när jag kom hem. hon såg rätt matt ut. färgen var fortfarande ljus med svarta markeringar vilket jag förstått är lekfärgen

                                ser ut som att hanen är väldigt delaktig i ägg/yngelvården för han har också varit borta längre stunder. idag stod han i grottan medan honan var ute och tog en paus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...