60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    igår gjorde jag ett större vattenbyte med kyligt vatten igen. jag möblerade även om lite bland växterna och satte i en halv kokosnöt.
    nu har jag även börjat mata med endast svarta mygglarver.

    idag såg jag att ap hanen hade flyttat in i kokosnöten. kanske inte det jag hade tänkt (var menat att honan skulle ha den) men hoppas att honan också blir sugen nu när det finns en så bra grotta till dom

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 3
Storlek: 214,3 KB
ID: 2135640Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 2
Storlek: 219,0 KB
ID: 2135641
      någon bild för att liva upp det hela.

      Kommentar

      • dreas
        • August 2005
        • 264

        Snyggt!

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          Helmysigt! Ev kanske du kan minska storleken på kokosgrottan och göra mindre ingång. Man brukar prata om att det är bra om bara honan ryms att komma in och mina kokosgrottor där samma art leker regelbundet är betydligt mindre. Men det är bara ett tips, börja så och se om de kommer igång.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            Ursprungligen postat av dreas
            Snyggt!
            Ursprungligen postat av Moving Waves
            Helmysigt! Ev kanske du kan minska storleken på kokosgrottan och göra mindre ingång. Man brukar prata om att det är bra om bara honan ryms att komma in och mina kokosgrottor där samma art leker regelbundet är betydligt mindre. Men det är bara ett tips, börja så och se om de kommer igång.
            tackar är väldigt nöjd själv.

            Ok. då ser jag om jag kan hitta en mindre grotta.

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              Som sagt kan den där säkert funka så testa först. Annars är det bara att ta fram sågen.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                jag har ju lite plats på högra sidan så jag lägger i en mindre där och låter den stora va kvar.

                jag va och köpte slang och kopplingar precis. det fanns ingen slang som det inte stod "anti alge" på men jag köpte en endå eftersom Mats och Ansjo sa att dom alltid hade haft trädgårdsslang

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  Riktigt snyggt akvarium . Det ser väldigt stort ut på bilderna .
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    Ursprungligen postat av macke_fisk
                    Riktigt snyggt akvarium . Det ser väldigt stort ut på bilderna .
                    tack!


                    gjorde det första vattenbytet med slangen idag, jösses vad smidigt! kan inte fatta hur jag årkade göra det med hinkar innan

                    A.m honan har varit försvunnen hela morgonen så hon har kanske flyttat in i den nya kokosnöten
                    denna nöten gjorde jag genom att såga itu en kokosnöt i en stor och en liten bit. den lilla biten borrade jag ett hål i istället för att såga. tror jag tog 15 mm borr.

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      kollade Ph och kh värdena idag också (något jag aldrig gör) Ph var 7,2 och kh 6,1. dvs lite för höga båda två så jag ska se om jag kan hitta någon torv och lägga i för att få ner Ph till 6,5 eller så och kh till 4.
                      apistos och tetror vill ju gärna ha lite lägre värden

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Vilket fint kar du fått till freddi

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          Ursprungligen postat av gullefjun
                          Vilket fint kar du fått till freddi

                          //Inger

                          Kommentar

                          • macke_fisk
                            • December 2005
                            • 4442

                            Ursprungligen postat av freddi36
                            tack!


                            gjorde det första vattenbytet med slangen idag, jösses vad smidigt! kan inte fatta hur jag årkade göra det med hinkar innan

                            A.m honan har varit försvunnen hela morgonen så hon har kanske flyttat in i den nya kokosnöten
                            denna nöten gjorde jag genom att såga itu en kokosnöt i en stor och en liten bit. den lilla biten borrade jag ett hål i istället för att såga. tror jag tog 15 mm borr.
                            Det återstår och se om hon har gjort det eller inte ^^. Håller tummarna för att hon har.
                            MVH macke_fisk

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              Att honan "försvinner", dvs trycker i en grotta brukar vara ett säkert tecken på ägg, hoppas bara de kläcks nu när du väntat så länge!
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • Anki L
                                • August 2011
                                • 606

                                Håller tummarna för att det är tillökning i nöten!
                                350 l

                                Kommentar

                                Arbetssätt...