60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av freddi36
    nu har jag köpt ett nytt lysrör, ett Life Glo. tycker det ger ett bra och "naturligt" ljus. får se om växterna nu tar lite fart i växandet. det gammla lysröret var ju ganska så gammalt.



    en före och en efter bild på karet. till höger är med det nya lysröret.

    [ATTACH=CONFIG]45139[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45131[/ATTACH]

    lite bilder fler bilder. håll till godo

    [ATTACH=CONFIG]45135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45132[/ATTACH]
    [ATTACH=CONFIG]45138[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45137[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]45136[/ATTACH]

    [ATTACH=CONFIG]45133[/ATTACH]
    Härligt fina fiskar
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      jag är nu ganska så säker på att den konstiga ytan på vattnet är någon form av algblommning. det ser ut som en grön-grå beläggning med små små prickar i. det kommer när det blir varmt.
      jag försöker suga upp så mycket som möjligt när jag gör vattenbyte men det kommer tillbaka.
      någon som har något förslag på hur jag lätt får bort det?

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        det händer inte så mycket här... karet tuffar på i sin egen takt, fiskarna mår bra, växterna växer (vissa mer än för mycket).

        algskiten på ytan har försvunnit och jag hoppas absolut att den inte kommer tillbaka.

        en rolig grej är att på auktionen i malmö i början på april (den 7 april tror jag) köpte jag en påse med flytormbunke, Ceratopteris pteridioides. på en av plantorna måste det ha funnits lite riccia för nu har jag en fin matta på ytan som är ca 10*7 cm. jag hittade en bit som var stor som en 50 öring i karet en dag sen har den växt till denna storleken. kul med överraskningar

        inget kul att uppdatera med mer så detta får duga för att hålla någon form av liv kvar i denna tråden..

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 025.jpg
Visningar: 1
Storlek: 168,1 KB
ID: 2134409Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 028.jpg
Visningar: 1
Storlek: 131,0 KB
ID: 2134410
          idag så släppte jag ner 2 st rosa randiga äppelsnäckor i SA karet.


          Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 029.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,8 KB
ID: 2134411Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 030.jpg
Visningar: 1
Storlek: 153,2 KB
ID: 2134412
          och 2 st vita i killikaret. den ena killi honan var direkt på dom och kollade läget.

          snäckorna har jag köpt av Jens.A här på zoopet. när jag fick dom var dom väldigt små så dom har gått i en 5liters plast kar i några veckor. dom har minst dubblat sin storlek på några veckor så dom har vuxit väldigt fort.

          Kommentar

          • GOONI
            • October 2004
            • 295

            mina äpplen åt upp riccian för mig. Kanske har du bätttre tur.
            Frågar man inte får man inget veta.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              blandade en ny dos PMDD idag. denna gången blandade jag micro näringen för sig själv i en egen flaska. ska man ha den flaskan i kylen eller är det flaskan med K2SO4 som ska stå i kylen? innan så hade jag ju dessa blandade och då har man den flaskan i kylen.

              ska se om jag tar lite bilder senare så ni kan få se hur allt har växt med nya lysrör och PMDD

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                här kommer lite bilder

                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 002.jpg
Visningar: 2
Storlek: 146,3 KB
ID: 2134454Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 187,5 KB
ID: 2134453
                gämför med bilderna högre upp på sidan. växterna har vuxit mycket.



                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 020.jpg
Visningar: 1
Storlek: 172,9 KB
ID: 2134451Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 017.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,3 KB
ID: 2134452
                några dåliga foto på A.macmasteri hanen och honan. honan har fått fin färg
                någon pristella finns också i bakgrunden.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  har sett en lite underlig sak i mitt kar. jag har både physa och små posthornssnäckor i min filterhörna. det konstiga är att dom stannar där för jag har inte hittat en enda i karet.

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    bara för att skriva något så; fy vad det växer!!

                    jag har inte ansat i karet på 2 veckor och nu syns följderna! växterna har vuxit sjukt mycket men man ser det inte om man inte kollar på gammla bilder.

                    på bilderna 2 innlägg upp syns ett liitet valleskott nere till vänster framför den lilla lava stenen. den är nu ca 40 cm lång och har skickat ut ytligare 4 rotskott!
                    H. zosterifolian har blivit 3ggr så stor!
                    och flytormbunkarna har tagit över ytan i 2 lager!

                    jag rensade lite i går och det skickade jag till någon som behöver det mer än jag. imorgon ska jag klippa ner det andra till rimliga nivåer

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      efter en regäl rensning så har fiskarna fått ny yta att simma på

                      min A.macmasteri hane är helt klart lekvillig men honan nobbar honnom hela tiden. hanen simmar fram framför honan och sen slår han med stjärtfenan mot henne. som att han försöker putta honan med stjärtfenan. honan bara simmar iväg och då simmar hanen efter och puttar på henne med nosen. då simmar honan iväg och gömmer sig när hon tycker hanen blir för jobbig.

                      vad kan jag göra för att få honan i lekstämmning också??

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        någon som har lite kärlekstips till mina A. macmasteri?

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Mata först upp dem ordentligt med blandad mat, mycket levande om du har annars fryst. Sedan gör du ett större vb med torvfiltrerat kallare vatten och byter samtidigt kost till något du inte gett tidigare och ger bara det ett tag. Förslagsvis svarta mygglarver.
                          Funkar inte det kan du möblera om lite så honan kanske hittar en grotta hon är mer nöjd med.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            då har jag matat upp dom med artemia/mysis/cyklops/daphnier i lite mer än en vecka nu

                            idag ska jag göra ett 40 % vattenbyte och börja mata med endast svartamygglarver ett tag. i vanliga fall gör jag bara 20% vattenbyte så 40% är väl stort nog?

                            jag har mycket grottor i karet eftersom jag har ett regält lavastensstenröse längs hela bakgrunden så jag tror att hon har nog med grottor att välja bland

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              idag blev vattenbytet gjort. ca 40 % kyligt vatten.
                              nu ska dom enbart få svarta mygglarver en tid så får vi se om det blir någon lek

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                lite bilder från 2 av mina akvarium
                                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,9 KB
ID: 2135092Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,2 KB
ID: 2135093
                                idag när jag gjort vattenbytre och ansat växterna så fick jag en massa riccia över. jag testade att binda en liten bit på en bit sten för att se om det klarar sig

                                den andra mossan, javamossa, växer inte fort men på ett fint vis

                                Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 016.jpg
Visningar: 1
Storlek: 139,1 KB
ID: 2135094Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 023..jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,3 KB
ID: 2135095
                                mossan i killikaret växer inte heller så fort men fortare än den i 60karet. nu när jag har ökat dosen PMDD lite så har den börjat släppa syrebubblor

                                killisarna är jättesvåra att fota men jag fick en hyffsad bild på en av honorna. jag tror även att dom leker lite då och då för hanen är nästan alltid på honorna och "lägger" sig på dom och försöker trycka ner dom. speciellt efter vattenbyte.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...