60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    vad tror ni blir det bästa sättet att göra ett mäsksystem i ett kar där det inte finns så stor plats till pumpar och så´nt.
    hur gör man på ett riktigt system på natten för att det inte ska bli för stora mängder CO2 i vattnet?

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      någon vet väll. alla tips välkommnas.

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        medans jag väntar på svar på CO2 frågan kan jag slänga in en till.
        jag ska byta lysrör nu för det har gått ca ett år sedan sist. nu har jag ett aqua-glo rör och det funkar finfint. men jag skulle vilja testa något av de mer "klassiska" rören, typ aquarelle. men då ser jag att ett aquarelle rör är 45cm/15W och det jag har nu står det på paketet 46cm/15W. funkar då ett aqarelle till min ramp? eller finns det något rör som är typ samma som ni skulle rekomendera?

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          På ett trycksatt system med tub använder man antingen en controler som pyttsar i den co2 som behövs eller så har man en magnetventil på en timmer som slår av gasen lite innan ljuset släcks.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            ok inget för mig alltså
            detta har blivit lite klurigt hur jag ska lösa det

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              idag när jag kom hem hittade jag inte min A.macmasteri hona, har faktiskt inte hittat henne ännu. jag tror och hoppas att den har lagt ägg för den har varit ganska så tjock och hanen har dansat för henne.
              hanen har blivit mycket mer territoriell, han simmar omkring och ger tetrorna en omgång om dom kommer för nära.
              jag ska gå och leta efter honan med en ficklampa så jag kan se in i grottorna och in i kokosnöten.

              igår fick jag även ett gäng med malaysiska sandsnäckor i en snusdosa av hannesc och idag kom det lite växter från miliimli. ska ta lite bilder så ni får se hur det ser ut nu.

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                nu har jag hittat honan! hon var inne i kokosnöten, men jag såg inga ägg. men jag såg ju inte hela kokosnöten.
                när jag matade för att se om hon skulle komma ut så kom hon inte ut, så jag tror det kan vara något pågång

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Ursprungligen postat av freddi36
                  nu har jag hittat honan! hon var inne i kokosnöten, men jag såg inga ägg. men jag såg ju inte hela kokosnöten.
                  när jag matade för att se om hon skulle komma ut så kom hon inte ut, så jag tror det kan vara något pågång
                  japp,säkert snart små miniminifiskar i grottan
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    kan man låta småttingarna gå kvar? skyddar föräldrarna dom så bra att dom inte blir pristella mat.
                    har läst att hanen också är väldigt aktiv i försvaret av bebisarna, han låter ingen av pristellorna komma i närheten av grottorna eller kokosnöten så det är nog faktiskt ägg därinne

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Kan vara något svårare för föräldrarna att hålla tetrorna borta när de blir frisimmande, tetror är ena riktiga yngelrövare, tyvärr.

                      Jag brukar låta mina ev. frisimmare går kvar, har aldrig flyttat yngel men jag har inte fått några överlevare heller, hoppas att någon kan svara dig bättre.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        Hoppas de klarade postgången!

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          har ett gammalt 54 liters som jag kanske kan fixa så några som jag vill försöka behålla kan vara där. resten får gå kvar.
                          hanen är faktiskt ganska så aggro! så jag får se hur det går.

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 014.jpg
Visningar: 3
Storlek: 185,5 KB
ID: 2133636 hela karet

                            Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 013.jpg
Visningar: 1
Storlek: 210,6 KB
ID: 2133635 miliimlis växter

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              Det ser bra ut! Karet då Växterna väntar jag med att uttala mig om ett tag

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                dom ska nog växa till sig efter nästa vattenbyte och en regäl dos PMDD så ska det nog bli fart i karet nu när nästan alla flytväxter är borta, det pga att dom mindre växterna inte fick något ljus. så nu är alla flytväxter i killikaret som en matta, en snygg effect med ett "tak" av rötter.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...