60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #91
    Hur utspätt gjorde du det alltså? Bara för doseringens skull.
    De kan stå i rumstemperatur men helst mörkt.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #92
      jag läste på recept på haacks hemsida hur mycket som behövdes av allt till 500ml vatten.
      sen tog jag hälften av vattnet-250ml, hälften av alla torrvarorna (enligt de mått, teskedar, som stod på hemsidan)
      t.ex om det var 8tsk KNO3 per 500ml så tog jag 250ml vatten och 4tsk KNO3. (jag kommer inte ihåg exakta mått)

      jag ställde dom i akvarieskåpet så där är det mörkt.

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #93
        Alles gut!
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #94
          Ursprungligen postat av freddi36
          japp den är snygg, som en uppochned vänd gräsmatta
          vi har lite i dammen som har legat under isen i vinter. men nu när jag tänkte på det och gick ut och kollade fanns lite andmat kvar, grön och fin.
          tror du man kan ta lite av den? man vill ju inte ha in en massa skit på köpet
          jag har tvättat lite ganska så noga så det ska väll inte vara några problem.
          Tror nog du kan ta den, du kan ju alltid skölja av den lite försiktigt. Har någon med större erfarenhet någon annan åsikt är det bara att hojta till!

          Kommentar

          • freddi36
            • December 2010
            • 2882

            #95
            den är redan i och det har inte varit några problem.den har redan böejat förröka sig så det syns

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #96
              Just så, missade att du hade frågat nåt mer så det tog en stund tills svaret kom Men bra att du hittade! (och liite avundsjuk på att du kan hitta växande saker utomhus... här är det fortfarande ett tjockt snötäcke...)

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #97
                dom är inte från iår, dom har legat under isen men dom såg gröna och fina ut så jag tog in ca 20st för ca en vecka sedan och nu är dom säkert 30-40 små blad som flyter omkring

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #98
                  Hahah, envis sort som verkar överleva allt det där Ingen fara om karet råkar frysa, andmaten klarar sig i alla fall!

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #99
                    ja men den blev nog ganska glad för efter några dagar så hade de ljusaste bladen börjat bli gröna och de gröna ännu grönare så den har nog haft det ganska så tufft ute i dammen.

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      nu när jag var och klipptebort snörena till mossan så skulle jag flytta lite på min nymphea lotus och då gick den stora brun-svarta knölen vid rötterna av. är det farligt för växten?
                      jag planterade knölen bredvid så ifall att den kan sätta nya skott.

                      Kommentar

                      • freddi36
                        • December 2010
                        • 2882

                        lek redan ?!

                        på auktionen i malmö köpte jag ett apr av apistogramma macmasteri. hur ser honans lekdräkt ut?

                        jag tycker det är lite tidigt att mina skulle leka redan när jag bara har haft dom i 3 dagar men min hona har fått ett svart rutmönster med en svart linje över kroppen. är det lekdräkt?

                        kan tillägga att dom gräver som mullvadar men i mina akvarieböker står det att dom inte ska gräva, är det lekbeteende? skulle vara kul om jag fick dom till att leka men redan, tycker jag är lite otroligt.

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          Apistogrammor kan ibland vara ruskigt snabba på lek även vid flytt (bytte kar på några själv för nån dag sedan och de lade rom dagen därpå) så jag skulle inte vara förvånad. Honorna ser lite olika ut men i regel blir de gulaktiga med kraftigare mönster på kroppen när de leker. Kan vara svårt att hinna med på själva lekögonblicket men ett säkert tecken på att de har lekt är att honon uppehåller sig mer eller mindre permanent i den grottan hon valt att lägga ägg i. Hon kikar fram då och då och äter vid matning (ibland iaf), annars är det grottan som gäller. Ännu mer kraftigt gulfärgad när hon har ägg.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            ok tack. hon har ännsålänge bara ett starkt svart mönster och är i förövrigt gråaktig.
                            har du något tips på något som man bör tänka på om man vill få dom att leka?-skulle vara riktigt kul

                            Kommentar

                            • Moving Waves
                              • August 2010
                              • 1403

                              Viktigast är att ha lämpliga grottor. Ett halvt kokosnötsskal är bra eller en lite kruka. Med en liten öppning vid botten som ska vara så liten att helst bara honan ryms att komma in.

                              Blandad kost med mycket frys och levandefoder hjälper också, svarta mygglarver ska vara bra för äggbildningen. Lugn och ro upplever jag också viktigt, tycker det verkar som att de lätt tappar fokus om det är mycket livlig fisk runtom. Sen kan kalla vattenbyten stimulera, gärna med torvfiltrerat vatten eller osmosvatten om man har möjlighet.
                              - - -
                              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                kokosnöt har jag + många lavastensgrottor och det är där de tillbringar större delen av tiden.

                                menyn ser förövrigt ut såhär: (allt fryst) svartamygglarver 2ggr veckan, cyclops eller daphnier 1-2ggr veckan, räkmix 2 ggr veckan.
                                sen så får dom torrfoder, hikari chiklid gold några ggr veckan + ibland på eftermiddagarna. ett foder speciellt för syd och centralamerikanska ciklider med näring som passar den typen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...