60 liter SA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    Låter bra och som att du bara behöver vänta, testa använda lite svalare vatten när du byter bara så kanske det triggar igång dem om de inte börjar snart på egen hand.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      alla fiskarna mår bra här
      men ap.macmasteri honan ändrar fär väldigt ofta, ibland är hon brungrå, ibland lite mer åt det gula hållet, och sen ändrar hon mönstret på kroppen mellan, svart linje mitt på sidorna, svart rutmönster på sidorna, och ibland har hon inget mönster alls, bara grundfärgen.
      det hon har oftast är brungrå med rutmönster eller svart linje. hanen har färgat riktigt bra. han är orange på huvudet med blå prickar på kinderna, orange stjärtfena, gulaktig mage, och silvergrå kropp.
      det blir bilder senare

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        senare o senare, nu



        bild på hela karet
        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 2
Storlek: 162,9 KB
ID: 2132965


        bild 1 honan, bild 2 dålig på hanen
        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,0 KB
ID: 2132963Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 002.jpg
Visningar: 1
Storlek: 145,5 KB
ID: 2132961



        hanen som färgat ut
        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 028.jpg
Visningar: 2
Storlek: 185,1 KB
ID: 2132966Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 003.jpg
Visningar: 1
Storlek: 169,9 KB
ID: 2132962Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,6 KB
ID: 2132964



        för och efter bilder på hetreanthera zosterifolian den har tagit sig bra med PMDD

        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 010.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,0 KB
ID: 2132967 Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 011.jpg
Visningar: 2
Storlek: 177,0 KB
ID: 2132969



        en förbryllad Rex, han vet inte om det är natt eller dag när jag släcker terrariet för att kunna fota (och ändå blir fotona inte så bra)

        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 011.jpg
Visningar: 1
Storlek: 165,3 KB
ID: 2132968

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          och jag tror att jordätande mullvadsciklid skulle vara ett bättre namn för dom gräver sjukt mycket. det blir stora gropar överallt.
          sen silar dom sanden genom gälarna för att htta mat, och jag tycker jag matar mycket fast det är väll som med alla fiskar, det finns praktiskt taget ingen botten i magen

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            jättefint kar! verkligen1 de tunna grenarna o löven gör massor!

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              tack! är riktigt nöjd själv
              det ska i lite mer löv och kanske någon gren. men var hittar man lämpliga löv nu?
              det ska bara till att få lek apistorna sen är allt 100

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                hur mycket vågar man öka dosen PMDD utan att det blir obalans i karet? sedan jag köpte flytväxterna som det nu blivit ett regält överskott på, så tycker jag att de andra växterna avtagit mycket i tillväxten. nu kör jag på lite mer än normal dos, typ 7ml till mitt 60liters. tror ni det är ok att öka till 8-8,5ml?

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  jag ska också medela att räkor tål växtnäring bra!
                  jag kör med normal dos PMDD+dubbel dos EC och räkorna mår prima! de får räklingar hela tiden, men tyvärr så blir de flesta av räklingarna killilunch.

                  (detta är i det andra karet. såg nu att jag postat detta innlägget i fel projekttråd )
                  Senast redigerad av freddi36; 20 April 2011, 20:00.

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    nu är det nog lek pågång!
                    hanen simmar mycket runt honan och spänner upp sig ibland så stannar han framför henne och liksom knuffar henne med stjärtfenan. honan har också fått ett starkt mönster, grågul med ett svart streck mitt på kroppen.

                    jag såg också att det var en grop in under den stora roten med mossa på. kan det vara dom som grävat det för att ha den som lekgrotta? eller är det ancistrusen som grävat den? för jag har ju ganska så många lavagrottor + en kokosgrotta så det är nog ancistrusen som grävat efter mat eller nå´t

                    jaja vi får la se om det blir nå´t . hoppas, hoppas, hoppas.....

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      idag när jag skulle göra vattenbyte så tog jag upp flytormbunkarna också. en var gigantisk!
                      den täckte typ hela ytan och det var inte så konstigt att växterna har avtagit i växandet de fick ju inget ljus.
                      metallstickan som ligger bredvid flytormbunken är 16 cm så växten är ju 30cm!

                      Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 183,5 KB
ID: 2133284Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 005.jpg
Visningar: 1
Storlek: 195,6 KB
ID: 2133283Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 004.jpg
Visningar: 1
Storlek: 150,5 KB
ID: 2133282





                      sen så var jag ute vid dammen och hittade detta, jag är 99% säker på att det är svarta mygglarver men för att vara på den säkra sidan, kan någon bekräfta att det är det?

                      levande svarta mygglarver är kanske precis vad som behövs för att få apistosarna till lek. jag bytte också med kallt vatten idag för det ska ju hjälpa.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 009.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,6 KB
ID: 2133287Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 008.jpg
Visningar: 1
Storlek: 76,5 KB
ID: 2133286Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,6 KB
ID: 2133285

                      Kommentar

                      • VisualDarkness
                        • February 2010
                        • 7417

                        Mmm, fiskgodis... aaah
                        180l Sällskap:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                        60l Asien:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          jag har skrivit många gånger att jag tror att det är lek pågång hos dvärgcikliderna, men dom har givit mig tecken på att något är pågång. men nu har honan fått en orange färg, och för att inte göra några falska uttalanden så säger jag inte att det är ett tecken på lek.
                          då kanske dom sätter igång.

                          sen har jag blivit sugen på bilbukar. tror ni det kan gå bra? marmorerade tror jag det kan bli isåfall. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

                          jag har laggt i mer kvistar och några till ska i, ska se om jag ta några bilder sen

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Klicka på bilden för större version

Namn: x.jpg
Visningar: 1
Storlek: 184,9 KB
ID: 2133438kass bild, men ni ser dom nya kvistarna



                            a. macmasteri hanen och honan. fin färg har dom fått
                            Klicka på bilden för större version

Namn: x (4).jpg
Visningar: 1
Storlek: 154,3 KB
ID: 2133441Klicka på bilden för större version

Namn: x (3).jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,2 KB
ID: 2133440Klicka på bilden för större version

Namn: x (2).jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,0 KB
ID: 2133439

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              Riktigt fina bilder!

                              Ursprungligen postat av freddi36
                              jag har skrivit många gånger att jag tror att det är lek pågång hos dvärgcikliderna, men dom har givit mig tecken på att något är pågång. men nu har honan fått en orange färg, och för att inte göra några falska uttalanden så säger jag inte att det är ett tecken på lek.
                              då kanske dom sätter igång.

                              sen har jag blivit sugen på bilbukar. tror ni det kan gå bra? marmorerade tror jag det kan bli isåfall. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422&SOK=1

                              jag har laggt i mer kvistar och några till ska i, ska se om jag ta några bilder sen
                              Mina bibukar dog rätt snabbt, men det var i Dödskaret (på Aftonbladet-manér) samt att zebrafiskarna tyvärr trodde de var nya lekkamrater. Veka men ack så häftiga!
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              • freddi36
                                • December 2010
                                • 2882

                                jag har funderat på att börja med mäsksystem för jag vill ha den där härligt gröna färgen på växterna. men jag behöver lite råd och tips på hur man gör.
                                jag kan såklart "the basic" med jäst och allt det... men en sak jag funderar lite över är, jag har knappast plats till en pump till, som löser bubblorna från mäsken. jag vet inte om jag är helt lost nu men kan man inte köpa en reaktor som är avsedd för ett riktigt CO2 system och koppla den på slangen från mäsken? jag vet knappast hur en reaktor fungerar men om man kan ha en så´n utan att gasa ihjäl fiskarna på natten så skulle det kanske funka?
                                som sagt, jag vet inte om det kan funka, därför uppskattar jag tips och ideér.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...