54 l svartvatten - experiment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    54 l svartvatten - experiment

    Okej, nu har jag bestämt mig. Dags för ett nytt projekt.

    Drömmen är ett svartvattenkar med chokladguramis, men då de är kända för att vara så känsliga har jag tänkt starta upp ett svartvatten "på prov" nu, för att se hur jag lyckas med vattenvärdena.

    Blir väl så att jag flyttar hem till Närpes till påsk, och kommer högst antagligen vara där till strax före jul. Det betyder att experimentet har en sisådär 7 månader på sig. Inte så lång tid, men som experiment borde det väl funka?

    Tanken är alltså torvbotten, massor med rötter, eklöv och alkottar och en hel del flytväxter så får vi se var det landar.

    Fisk kommer jag att köra billigaste möjliga, typ ett stim "tråkiga" neontetror som inte kostar så mycket ifall experimentet går åt pipsvängen. Tror de kan lysa upp i dunklet ganska fint också

    Ja, vad tror ni om det här? Tankar, tips och kritik mottages med tacksamhet!
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Kan ju länka till tråden där jag funderat på hur man bäst får stabilt pH i svartvatten också http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=145222

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #3
      haha, så du gör äntligen verklighet av drömmen? grattis!
      har ju själv samma planer med ett svartvatten asien, så denna tråden kommer bli riktigt epic! ^^
      Bara en sak, lr allså... så som jag tänkt.
      testa att köra nätbarber som testpiloter istället!
      om dom överlever så har du liksom en grymt vacker, lätt anonym fisk som kommer göra sig löjligt väl i svartvatten!
      fast neoner är såklart också riktigt mysiga ^^
      All we are, we are.

      Kommentar

      • Miliimli
        • March 2010
        • 2457

        #4
        Nätbarber hade säkert också varit riktigt vackert! Bara det att jag fortfarande är lite bitter efter tigerbarberna så det känns inte riktigt som om jag är redo för barber igen ännu

        En annan fisk jag tror hade varit ordentligt vacker är glödbandstetran, men vi får väl se vad det blir

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ett litet förslag som jag tror skulle bli klockrent i ditt nya projektkar är Kolglödstetra - Hyphessobrycon amandae. Den påminner om Gödbandstetran men är lite mindre och mycket mustigare i färgerna, och passar utmärkt i ett kar med dämpad belysning och riktigt "svart" vatten!

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Jo, den har jag också tittat på! Vad det blir beror nog i slutändan på vad gubben råkar ha inne.. då det bara är ett experiment ska jag försöka hålla det så billigt som möjligt

            Kommentar

            • Caj
              • October 2010
              • 88

              #7
              Det är en del att pyssla med. Vattnet ska vara ganska demineraliserat, men det känner du förmodligen till redan. Förutom det ska det vara surt. Det är bra mot bakterier och gör biologiskt filer överlödigt. Att få vattnet stabilt är inte så svårt om man hittar rätt sorts torv, vilket går ganska lätt att testa. Skulle man lite variationer är det inte så farligt med det.

              Vattnet ska droppa genom en spann eller kruka eller något annat med torv i och med hål i botten. Använd bara flytväxter eller långsamväxande växter. Det är just förberedelserna av vattnet som kan ta lite tid i anspråk. Mata mest med levande foder eller smått fryst foder. Chokladgurami kan vara ganska bråkiga av sig mot sina artfränder.
              Senast redigerad av Caj; 14 March 2011, 10:28.

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                Ursprungligen postat av Caj
                Vattnet ska droppa genom en spann eller kruka eller något annat med torv i och med hål i botten.
                I karet? Eller när man förbereder vattnet?

                Ursprungligen postat av Caj
                Chokladgurami kan vara ganska bråkiga av sig mot sina artfränder.
                Jo, jag har läst det någonstans, men nu är det ju inte det riktiga projketet jag ska dra igång utan ett experimentprojket med tetror

                Kommentar

                • Caj
                  • October 2010
                  • 88

                  #9
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  I karet? Eller när man förbereder vattnet?
                  Alltid innan. Låt slangen från osmosfiltret ligga i en spann med torv och droppa ner i en annan spann. Kolla till då och då då det inte blir fullt med vatten och svämmar över. Det kan ta sin lilla tid att få fram vatten, men det är inte så jobbigt ändå. Ska du använda vanligt kranvatten så kan det bli svårare att få sådana fiskar att trivas. En del exemplar verkar vara tåliga och ser inte ut att ha något problem med helt vanligt kranvatten. Andra verkar vara väldigt känsliga. Kranvatten innehåller nog för mycket mineraler och dylikt för att kunna kallas för svartvatten egentligen. Men visuellt kan man ju få det dit.

                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Jo, jag har läst det någonstans, men nu är det ju inte det riktiga projketet jag ska dra igång utan ett experimentprojket med tetror
                  Jo det kan vara nog så roligt det med. Chokladguramier är mästare på att gömma sig och bara komma fram ur till synes tomma intet om man inreder akvariet efter deras färger och platta kroppsform. Jag skyfflade ner rejält med löv, det tyckte de om, de simmade mellan löven och hade gömställen lite varstans.

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Ursprungligen postat av Caj
                    Alltid innan. Låt slangen från osmosfiltret ligga i en spann med torv och droppa ner i en annan spann. Kolla till då och då då det inte blir fullt med vatten och svämmar över. Det kan ta sin lilla tid att få fram vatten, men det är inte så jobbigt ändå. Ska du använda vanligt kranvatten så kan det bli svårare att få sådana fiskar att trivas. En del exemplar verkar vara tåliga och ser inte ut att ha något problem med helt vanligt kranvatten. Andra verkar vara väldigt känsliga. Kranvatten innehåller nog för mycket mineraler och dylikt för att kunna kallas för svartvatten egentligen. Men visuellt kan man ju få det dit.
                    Osmosfilter tror jag inte det blir i det här stadiet i alla fall.. Kanske senare, men nu lutar det åt att bara förereda vattnet genom att ha en liten torvbalja med ett luftfilter tills det får rätt pH.

                    Ursprungligen postat av Caj
                    Jo det kan vara nog så roligt det med. Chokladguramier är mästare på att gömma sig och bara komma fram ur till synes tomma intet om man inreder akvariet efter deras färger och platta kroppsform. Jag skyfflade ner rejält med löv, det tyckte de om, de simmade mellan löven och hade gömställen lite varstans.
                    Någon gång, någon gång ska jag ha chokladguramis Men känner att jag vill "öva" lite först

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      Finns det några nackdelar - förutom att det kommer att yra runt - att bara ha torv på botten och inget sandlager över?

                      Kommentar

                      • Caj
                        • October 2010
                        • 88

                        #12
                        Ursprungligen postat av Miliimli
                        Osmosfilter tror jag inte det blir i det här stadiet i alla fall.. Kanske senare, men nu lutar det åt att bara förereda vattnet genom att ha en liten torvbalja med ett luftfilter tills det får rätt pH.
                        Visst, det kan fungera bra det med. Det är viktigt att se till att vattenvärdena är ungefär likadana i vattnet man ska byta med som det i akvariet.

                        Ursprungligen postat av Miliimli
                        Någon gång, någon gång ska jag ha chokladguramis Men känner att jag vill "öva" lite först
                        Jo det kan var bra, chokladguramier kan vara lite kinkiga av sig men det kan gå bra ändå. Lycka till!

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Tack

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Ett litet förslag som jag tror skulle bli klockrent i ditt nya projektkar är Kolglödstetra - Hyphessobrycon amandae.
                            Denna fisken kommer att bli riktigt snygg i ditt kar, har dessa och de är verkligen fina.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Funderar lite på vad jag ska använda för filter i karet... Ska jag slå på stort och skaffa en såndär flashig bakgrundsmodul och fixa ett eget filter bakom, och till det då använda eheim compact 300 pumpen jag köpte här för ett tag sen, eller ska jag köra på ett gammalt hederligt luftfilter...? Vad tycker ni?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...