Projekt Malawi 450l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icehacker
    • December 2010
    • 1046

    #61
    Tinade en Cyclops nu och den va superfindelad så det borde funka.

    Men kan någon svara på om jag borde flytta dom till det andra karet eller låta dom gå kvar i yngelkassen i det stora??
    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #62
      jag kör med samma foder till mina yngel som till mina stora. kanske lite fryst artemia. men jag blötlägger granulaten så de blir mjuka först.

      du har inget yngelkar som du kar dra upp dom i så de får lite storlek?
      kanske kan hitta ett typ 60L på blocket eller så

      Kommentar

      • icehacker
        • December 2010
        • 1046

        #63
        Ursprungligen postat av hannesc
        jag kör med samma foder till mina yngel som till mina stora. kanske lite fryst artemia. men jag blötlägger granulaten så de blir mjuka först.

        du har inget yngelkar som du kar dra upp dom i så de får lite storlek?
        kanske kan hitta ett typ 60L på blocket eller så
        Dom är superglupska och åt både torrfoder, minipellets och cyclops så tror nog att matningen kommer gå utmärkt

        Sen har jag ju mitt 60l, kan flytta de fisar som går där till 240litarn. Det som jag försöker få ngt bra svar på här, om jag borde göra det direkt eller låta dom gå i yngelkassen ett tag? o_0
        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #64
          ne över med dom på en gång så de får lite "lebensraum" som Hitler hade sagt.

          Kommentar

          • icehacker
            • December 2010
            • 1046

            #65
            Ursprungligen postat av hannesc
            ne över med dom på en gång så de får lite "lebensraum" som Hitler hade sagt.
            Men hur koppar man i yngel då? Det är väl inte bra att bara lyfta över yngelkassen och släppa dom i annat vatten hur som helst?
            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #66
              jag brukar faktiskt inte vara så petig. men du kan ju tömma karet o fylla det med vatten från malawi karet. då är det ju samma vatten.

              Kommentar

              • icehacker
                • December 2010
                • 1046

                #67
                Okej, det kan jag ju göra ja

                Sen tror du fortf. att det är lugnt om några minisiameser stannar kvar eller?
                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                Kommentar

                • hannesc
                  • December 2009
                  • 13085

                  #68
                  jadå

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #69
                    sådär, då fyllde jag på med en bra hög av det gamla vattnet och höjde tempen med då det skiljer 5 grader på karen.

                    Slängde även i ett par nävar med kalksten för phts skull så får dom kanske flytta imorgon. E ju bra mycket lättare att se dom nu när dom är i yngelkaret också kom jag på
                    Sen måste det väl vara lättare för dom att hitta maten i där nu när dom e så små? Mot att dom skall virra runt i 60-litarn?
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #70
                      de hittar nog ska du se. det är ju inte så att fiskar bara stannar upp o står still efter man matat dom. de kommer ju simma runt i karet o hitta lite mat där o lite där.. så var inte orolig för det. övermata inte bara

                      Kommentar

                      • icehacker
                        • December 2010
                        • 1046

                        #71
                        Mata lite och ofta efter vad jag förstått. Men att man inte ska övermata, är det mtp vattenvärde och att det inte ska ligga oäten mat som blir dålig eller för att dom inte ska äta för mycket mat för fort?

                        For siameserna lär ju se till så att det inte blir någon mat kvar tycker jag, kanske borde slänga i en snäcka också om det är ett problem av den anledningen?
                        60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #72
                          de kommer käka upp allt. ingen skillnad mot ett vanligt kar. siameserna kommer ta hand om resterna. tror du är lite överorolig men jag förstår dig, du vill ju att de ska överleva. men som sagt. bara att behandla som ett vanligt kar.

                          Kommentar

                          • icehacker
                            • December 2010
                            • 1046

                            #73
                            hehe, jo är lite nog överorolig kanske men detta är mina första yngel och jag vill ju att dom ska klara sig

                            Men tack för alla tålamodiga svar hannes!
                            60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #74
                              du kommer nog få mer yngel i framtiden så ta det med ro. om man oroar sig för mycket o håller på o grejjer för mycket så skiter det ofta sig. ta det lugnt o lita på din erfarenhet. och på den erfarenheten du kommer få av den här kullen.

                              jag upptäckte nu att en av mina perlmutt-honor hade släpt sina yngel i karet nu. ( jag orkar inte ta upp mian honor längre. kan fan inte ha fler kar igång nu) o så såg jag yngel simma runt bland stengrottorna. o ett par av dom kommer säkerligen växa upp o bli stora i karet. det har hänt förut

                              men klart jag hjälper till med dina frågor så gott jag kan

                              Kommentar

                              • icehacker
                                • December 2010
                                • 1046

                                #75
                                Kul! =)
                                Det var ju några av yngeln som honan släppte innan jag han tömma henne och dom verkar leva ännu faktiskt, ser dom ibland simma i grottorna så dom verkar ju ha bra överlevnadsinstinkter dom små iaf :P
                                60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                                Kommentar

                                Arbetssätt...