Räkkar i trippel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Torreador
    • April 2010
    • 523

    Räkkar i trippel

    Hej på er

    Jag håller på och göra om min "räkbänk" i köket. Jag har innan bara haft ett 30 liters cocoon, svartvatten med körsbärsräkor och blue tiger. Nu har jag köpt ytterligare två kar som ska innehålla dåligt färgade resp, superfärgade räkor. Så blir det som lite urvalsodling eller var det kallas. Mest för skoj skull dock.

    Har tänkt att ha tre HELT olika kar. Mitten-karet ska fortfarande vara svartvatten men jag ska möblera om lite och lägga i den stora redmoore-roten ni ser på bilden, för den blir lite för stor för de två mindre karen som är på 15,5 liter. Men annars ska det vara ungefär likadant.

    Igår gjorde jag en mossvägg till mittenkaret. Köpte vindnät på Plantagen som jag klippte till och sedan lade jag christmasmossa i mitten. Sydde sedan ihop det med fiskelina. Försökte knyta ihop det först men tyckte det var jobbigt så jag sydde med en stor nål och det var sååå mycket lättare. :-)

    Det ska vara BTN slimline vit kalksten i bakgrunden på de två 15 litarna. Tyvärr fick jag för lite när jag beställde så jag får vänta en vecka tills det kommer mer. Så jag fyllde karen med vatten så länge så jag får igång filtrena (kramade ur mina andra filter i karen så det är därför det är så smutsigt) och så jag har någonstans att ha växterna och sniglarna som jag redan köpt. Får tömma dem och silicona dit slimlinen nästa helg.

    Ett utav 15 litarna ska se ut som ett havskar. Jag har köpt Decolines vita suuuperfina grus. Ska sedan dekorera med de röda skifferstenarna (?) samt någon av växterna, tror jag tar Hornsärv. Jag har även köpt sötvattentång som ska vara i det karet.

    Det andra karet ska se ut lite som en trädgård tänkte jag. Med rötter som ser ut som träd, några stenar, en liten vit stig och helferi eller vad den heter. Samt mossbollarna. Har lite funderingar på att göra något kul med mossbollarna. Kanske fästa dem på en pingisboll och så fiskelina ner till en sten så de "flyger".... någon som vet om det går???

    Skickar med lite bilder på karen och prylarna så länge. Uppdetarar sedan nästa helg när jag kommit igång.

    Kom gärna med förslag osv :-) Alltid kul att få inspiration från er andra :-)

    OBS!!! De två småkaren är INTE inredda ännu såklart, lade bara in bilderna så ni får se hur de ser ut och vilka växter jag har att tillgå när jag ska inreda (anubias, mossbollar, pogestemon helferi, hornsärv, skruvvallisneria och ej med på bilden) sötvattentång)
    Bifogade filer
    Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

    www.bondmoran.nu
  • lenan
    • October 2010
    • 28

    #2
    Ser fram mot att följa detta projekt!
    Man gör så gott man kan

    Kommentar

    • Torreador
      • April 2010
      • 523

      #3
      Hej igen
      Nu har jag gjort "klart" karen. Klar blir man väl aldrig förstås... haha.

      Kar nr 1 är mitt "stenkar" där jag har vit sand och röda och grå stenar. Där går mina bäst färgade räkor i nuläget. Här ska jag också ha lite fint färgade snäckor tänkte jag men har inte hittat några än.

      Kar nr 2 är det jag hade från början, men jag har möblerat om i det och lagt dit en annan rot osv. Mossväggen har inte vuxit till sig ännu så det ser lite tråkigt ut, men det blir nog bra till slut. Här går alla "normalfärgade" räkor samt ett gäng posthornssnäckor och kanelbullar.

      Kar nr 3 är mitt "trädgårdskar". Det är tänkt att se ut som en trädgård med en stig, ett träd och lite stenar. Hade tänkt att ha "flygande" mossbollar här i som jag satte fast på pingisbollar men det fick inte plats. Det får vara ett projekt till nästa gång :-)
      Här går mina sämst färgade räkor. De får sen bli mat till mina Malawi....
      Här har jag också jättefina randiga snäckor, vet inte vad de heter. Zebra-något tror jag.

      Säg gärna vad ni tycker :-)
      Bifogade filer
      Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

      www.bondmoran.nu

      Kommentar

      • ecco
        • November 2010
        • 500

        #4
        Om jag säger att dom ser bra ut. Får jag sno dina idéer till mitt egna räk projekt?? För isåfall ser dom JÄTTE bra ut.. heheh
        Sambons blogg om våra akvarium.
        http://mizan3.bloggsida.se/
        Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

        Kommentar

        • Torreador
          • April 2010
          • 523

          #5
          Haha inga problem. Sno mina ideer med gott samvete, lite fjäsk funkar alltid ;-)
          Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

          www.bondmoran.nu

          Kommentar

          • J.Milton
            • January 2010
            • 674

            #6
            Snygga, karet med flaskan är min favorit, tycker att dom andra ser lite för "tillrättalagda" ut för min smak.
            Flask karet känns mer naturligt, sen om flaskan ska vara med är en annan sak=) men den passar faktiskt rätt bra i ditt kar.
            240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
            Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
            Blogg+Galleri

            Kommentar

            • Torreador
              • April 2010
              • 523

              #7
              Jo, jag tyckte faktiskt att den passade in, det ska se ut som en insjö tänkte jag och jag gillar att snorkla runt och jag har hittat både burkar, flaskor och allt möjligt i botten på sjöarna så den är ju biotopriktig.... hehe

              Alkottarna gör dessutom att vattnet är gulbrunt i färgen vilket gör det ännu mer naturtroget :-) Det är nog svårt att se på bilden kanske? Det ser väldigt klart och ljust ut men det är det inte egentligen. Det är rätt så mörkt.
              Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

              www.bondmoran.nu

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #8
                Kar 2 får mig och tänka på en svensk badstrands utkanter =)
                Klart rolig tanke. Hur har moss väggen blivit ?
                Senast redigerad av Mick13; 17 March 2011, 20:07.
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Torreador
                  • April 2010
                  • 523

                  #9
                  Det har inte hänt så mycket med mossväggen än. Jag lade ju i x-masmossa och jag tror att den är ganska långsam (?) Så det är väl bara att vänta och ge sig till tåls. Inte så lätt, vill ju att det ska bli fint nuuuu!!

                  Men räkorna gillar den redan och är ofta där och promenerar omkring.
                  Följ mitt liv som bondmora och diplomerad klantskalle på:

                  www.bondmoran.nu

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    Hur har dina kar gått nu? EN liten uppdatering kanske ....
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    Arbetssätt...