"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    Ursprungligen postat av PiaJo

    Hej.. du får nog utveckla den frågan lite så jag vet vad jag skall svara för förstår inte riktigt vad du menar med brytpunkter som varit avgörande..
    Om jag säger så här då.
    Ofta förändrar vi ju vårt liv i samband med något. Vi hittar den rätt.. Nytt jobb osv.
    Vi kanske får större mindre bostad (och därmed kan ha fler färre kar) eller det händer något i livet där vi förändrar synen på vår hobby.
    Jag gjorde resor i Asien och såg hur man där hade kar. Stora, höga, helt annan estetik och de intrycken förändra min syn på hur ett fint akvarium ska se ut rätt dramatiskt.
    Jag fick en mycket bredare stil av nya annorlunda men mycket tilltalande intryck. Djup på en meter eller mer ger helt andra intryck och det blir en annan stil.
    I dag går jag heller på höjden med ett kar än på brädden. Utbudet är dock i det närmaste obefintlig för djupa kar i Sverige så jag har inget. Funderar på import.
    Så resor har varit en milstolpe för mig.

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Bernt G
      Ok du stör dig på min avtar.. noterat. Jag kommer inte byta. Notera,
      Noterat. Det var ett vänligt påpekande, nu när det är konstaterat att du inte vill byta avatar så skulle det vara intressant att veta vad det är. Jag tycker mig nämligen känna igen bilden, kan det vara från någon typ av Deep Metal?

      Ursäkta Pia att denna diskution hamnade i din tråd, det var en ren slump.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bernt G

        Om jag säger så här då.
        Ofta förändrar vi ju vårt liv i samband med något. Vi hittar den rätt.. Nytt jobb osv.
        Vi kanske får större mindre bostad (och därmed kan ha fler färre kar) eller det händer något i livet där vi förändrar synen på vår hobby.
        Jag gjorde resor i Asien och såg hur man där hade kar. Stora, höga, helt annan estetik och de intrycken förändra min syn på hur ett fint akvarium ska se ut rätt dramatiskt.
        Jag fick en mycket bredare stil av nya annorlunda men mycket tilltalande intryck. Djup på en meter eller mer ger helt andra intryck och det blir en annan stil.
        I dag går jag heller på höjden med ett kar än på brädden. Utbudet är dock i det närmaste obefintlig för djupa kar i Sverige så jag har inget. Funderar på import.
        Så resor har varit en milstolpe för mig.
        Har väl inga direkta tidpunkter så där men jag tror inte att min hobby hade utvecklats och jag kommit så långt som jag gjort om jag inte hade hittat denna sidan när det hela startade.
        Var en ren slump att jag hittade hit för jag googlade lite och såg denna sidan och en hel ny värld öppnade sig som jag inte ens tänkt att den existerade.
        Jag har fått en kärlek till dvärgciklider och i särskilt apistogramma-släktet och i och med det så vill jag ha kar med så stor bottenyta som möjligt. Mina kar är murriga och har mycket rötter.
        Är stort fan av Mats Bryzell kar och inredning, dessa kar är fantastiska
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Jag har filmat lite och tänkte visa dem
          Ha en Glad påsk om vi inte hörs

          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp




          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp


          video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            Fina filmer, hur stort är akvariet i den nedersta?

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Det är samma kar och det är på 222 liter, ett standard alukar
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                Alltså grönalgerna på rötterna är helt fantastisk!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  Ja man blir ju avis, så jag skulle vilja få det i mitt, kanske får läsa på om hur man bäst odlar alger för de lyser med sin frånvaro.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    ja, de där algerna vårdar jag väl.. de rötterna får inte läggas på tork för algerna får inte försvinna
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Nando

                      • October 2017
                      • 6050

                      Jättefina filmer! Apistogramma baenchi är verkligen en vacker apa!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Förutom väldigt fint akvarium så har du verkligen riktigt fina exemplar av dina fiskar.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Glad Påsk, Pia!
                          Algerna på rotdelarna är fantastiskt fina!
                          Har du kvar de underbara tofsalgerna (som vi fick se bilder och filmer på förr i tiden) på grenverken?
                          Jayzus, Mary and Jo-Jo the carpenter, vad jag skulle vilja ha rejäla depåer av tofsalger som dessa på vissa delar av inredningsmaterialet i karet!
                          Senast redigerad av Mats Bryzell; 02 April 2021, 16:54.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av c90368
                            Förutom väldigt fint akvarium så har du verkligen riktigt fina exemplar av dina fiskar.
                            åh tack!
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                              Glad Påsk, Pia!
                              Algerna på rotdelarna är fantastiskt fina!
                              Har du kvar de underbara tofsalgerna (som vi fick se bilder och filmer på förr i tiden) på grenverken?
                              Jayzus, Mary and Jo-Jo the carpenter, vad jag skulle vilja ha rejäla depåer av tofsalger som dessa på vissa delar av inredningsmaterialet i karet!
                              tack! ja de är härliga
                              nä har inte kvar tofsalgerna tyvär.. börjar få i mitt 450 på grenarna så finns hopp om det så att säga
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Fick filmat mina Crenicaror för ett tag sen men de är så nervösa när jag försöker fota eller filma med mobilen så fick bli på långt avstånd och fick ge dem mat så filmen är inte superbra men ok.
                                Man kan se att det har bildats en stor fin hanne i gruppen, långa fina bukfenor och även på ryggfenan är utdragen. Det röda på bukfenorna är helt borta så som det är på honorna.

                                video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp
                                Senast redigerad av PiaJo; 06 April 2021, 13:39.
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...