"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    Ursprungligen postat av PiaJo
    Hämtade de nya fiskarna igår och idag såg de ut som de acklimatiserat sig så vågade mig på en film på lite avstånd så fick zoom så kvaliteten är inte toppen men men.. de ser så fina och välmående och har redan börjat söka mat bland löven så det känns bra


    https://youtu.be/P3xiab1GKho
    Fantastiskt fina! Topp!
    Vet du hur gamla dessa är? Jag tänker på att alla är honor initialt och att en i gruppen byter kön och blir en dominant hane när de är ungefär 8-10 månader gamla.
    Kan du dokumentera detta skeende vore det ju oerhört intressant att få ta del av!
    Som sagt, Pia, riktigt häftiga brädor!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Jag vet inte hur gamla de är men det är två som är mindre och en som är störst så jag vet inte... jag hoppas innerligt att det finns ett par i gruppen.
      min tanke är att filma dem regelbundet så hoppas att man kan se skillnad efter hand.

      De var mycket mer framåt igår kväll och vände löven och donade, tre är mest framåt i gruppen.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Jag vet inte hur gamla de är men det är två som är mindre och en som är störst så jag vet inte... jag hoppas innerligt att det finns ett par i gruppen.
        min tanke är att filma dem regelbundet så hoppas att man kan se skillnad efter hand.
        De var mycket mer framåt igår kväll och vände löven och donade, tre är mest framåt i gruppen.
        OK!
        Vi får vänta ut dom och kolla vad som händer framgent. I vilket fall som helst är de vrålfina!

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          satt länge och väl och kikade på dem igår är supernöjd att ha dessa
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Det förstår jag verkligen!
            Ser fram emot fler filmer längre fram.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              längtar tills jag kan fota dem, få riktiga bilder.. nåt säger mig att de kommer bli snygga på bild
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • HampusH
                • July 2009
                • 106

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Hämtade de nya fiskarna igår och idag såg de ut som de acklimatiserat sig så vågade mig på en film på lite avstånd så fick zoom så kvaliteten är inte toppen men men.. de ser så fina och välmående och har redan börjat söka mat bland löven så det känns bra


                https://youtu.be/P3xiab1GKho
                De där var ju riktigt trevliga! Och karet de simmar i lika så... Rätt udda art om jag förstått det rätt?
                Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
                https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
                Nols Akvariehobby's youtubekanal:
                https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Tack!
                  ja, det är ovanliga och udda då de byter kön. Alla är honor från början och sen blir den mest dominanta en hanne. Skall bli så spännande och hoppas det blir så i denna gruppen jag har
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • HampusH
                    • July 2009
                    • 106

                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    Tack!
                    ja, det är ovanliga och udda då de byter kön. Alla är honor från början och sen blir den mest dominanta en hanne. Skall bli så spännande och hoppas det blir så i denna gruppen jag har
                    Det var minst sagt udda... Riktigt coolt! Ser fram emot att se vad som händer med dessa i ditt kar.
                    Min privata youtubekanal för akvariefiskar:
                    https://www.youtube.com/c/HampusHertzman/videos
                    Nols Akvariehobby's youtubekanal:
                    https://www.youtube.com/c/NolsAkvariehobby/videos

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Tack, igår var de framme och inte rädda för minsta lilla så de har vant sig nu.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Allt känns bra med Crenicaran och de är så härliga att kolla på när de letar efter mat bland löven.. de flyttar löv som är större än de själva och man ser hur det tänker när de tar tag i lövet i ena kanten för de kollar liksom var som är bäst att ta tag i.. ja tror ni fattar vad jag menar

                        Sen har jag mitt "växtkar" som jag i och för sig är nöjd med men ändå inte... det är "tråkigt" och inte ett ciklidkar så planerna är att göra om detta snart till ett murrigt svartvattenskar för apistogramma med några få växter och grenar som sträcker sig ner från ytan till botten. Har en massa syrengrenar/kvistar som ligger ut och liksom bara ropar att - använd oss och gör nåt med oss... hihi måste ju lyda då?

                        Här är en bild på karet.Klicka på bilden för större version

Namn: växtkar.jpg
Visningar: 140
Storlek: 29,6 KB
ID: 2427616
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          Det är bara att lyda, Pia!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                            Det är bara att lyda, Pia!
                            hahaha... will do!
                            måste bara bli lite mer plusgrader så jag kan sälja av lite växter i karet
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Det blir kanske ingen apistogramma... utan en afrikanare
                              Har haft ett par med dessa 2013, köpte dem på en av tysklandsresorna.. Mats såg dem och sa till mig att köpa dem, det var på ZooZajak

                              Spännande va?
                              Senast redigerad av PiaJo; 25 February 2021, 15:51.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Det blir kanske ingen apistogramma... utan en afrikanare
                                Har haft ett par med dessa 2013, köpte dem på en av tysklandsresorna.. Mats såg dem och sa till mig att köpa dem, det var på ZooZajak
                                Spännande va?
                                Mmm, riktigt spännande! Jag skall inte spilla bönorna, så får forumet hålla sig tills du visar de nya.

                                En afrikansk ciklid som jag kan längta tillbaka till är Nannochromis transvestitus.
                                Kommer du ihåg paret från Mai-Ndombe-sjön (ja, dom finns ju bara där) jag hade för 10-11 år sedan?


                                Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 February 2021, 12:48.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...