"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Så snyggt, så snyggt pia. Alla dina kar utstrålar ett naturligt lugn. Så även detta.Sedan är ju schackbräden så fina. Haft dom länge?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Ekenberg
      Ännu ett mästerverk..... Pia helt otroligt vackert.
      tack tack
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Bluewing
        Så snyggt, så snyggt pia. Alla dina kar utstrålar ett naturligt lugn. Så även detta.Sedan är ju schackbräden så fina. Haft dom länge?
        tack! gillar när karen är "lugna" Achackbrädena har jag haft sen i december, har inte fått till någon riktig parbildning men jag har en hanne och fem honor så han har väl för mycket damer runt sig så han inte vet "vilket ben" han skall stå på typ hahaa...
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          Ursprungligen postat av PiaJo

          tack! gillar när karen är "lugna" Achackbrädena har jag haft sen i december, har inte fått till någon riktig parbildning men jag har en hanne och fem honor så han har väl för mycket damer runt sig så han inte vet "vilket ben" han skall stå på typ hahaa...
          Nu har jag inte haft Chackbräden. Men vissa ciklider behöver lite konkurrens. Kanske behöver en hane till?
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Jag skulle nog tro att det redan finns mer än en hanne i burken bland de fem honorna. Icke dominerande hannar förblir "honor" tills chansen att få blomma ut kommer. Har haft flera fall av detta genom åren.

            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • ICC
              • November 2006
              • 1310

              Ursprungligen postat av c90368
              Jag skulle nog tro att det redan finns mer än en hanne i burken bland de fem honorna. Icke dominerande hannar förblir "honor" tills chansen att få blomma ut kommer. Har haft flera fall av detta genom åren.
              Ursäkta på förhand Pia att jag kapar din tråd en aning. Jag skulle bli glad om C90368 kunde berätta mer om just Schackbrädecikliden?! Verkar finnas kunskap att ta del av om det går för sig?

              Är nyfiken på att eventuellt skaffa Schackbrädor till ett kommande akvarium, och om de kan samsas med Fjärilsciklider i ett 540 liters.

              När man pratar om Schackbrädecikliden, talar man då generellt om både Maculatus eller Filamentosus som Schackbrädeciklid, för att de är lika som art och vanligast i handeln av de 4 ur Dicrossus släktet...eller?
              Eller vilken bör man inrikta sig på, och för att...??
              Något annat som du kan förmedla och som är bra att veta, förutom det man kan läsa sig till på nätet? Uppskattar de speciell skötsel, foder, inredning i form av???

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Schackbrädescikliden är en av mina favoriter och därmed gav jag mig tusan på att försöka få yngel av dem. De (filamentosus) fick ett eget kar på 180 liter, med sandig botten och mycket löv på botten. Inga konkurrerande invånare då de kan vara lite blyga, bara tetror och andra små fiskar.

                Så till vattnet, de lever i naturen i verkligen surt vatten med ett pH-värde mellan 4,5 och 5,5 och varmt, över 25 grader. Det utmärkande för denna vattentyp är att det är mycket rent eftersom skogen är "urvattnad" av allt regnande.

                Naturligtvis behöver man inte hålla dessa värden för att hålla Schackbräden, men för att få rommen att inte mögla måste man i närheten.

                Jag hade Alkottar och Ek extrakt på flaska i karet. Vattenbyten gjorde jag genom att hälla upp vatten i en tunna och låta det stå ett dygn med genomluftning och lite Ek extrakt och ibland lite torv så att vattenvärdena överensstämde med karet.

                Köpte sex vildfångade ungfiskar, jag trodde att jag köpte 3 hannar och 3 honor, men det blev bara en hanne som växte till och färgade ut. Denna hane levde livets glada dagar och brände ut sig ganska fort och dog. Så då satt jag med fem honor trodde jag, men det tog bara någon vecka innan en av ”honorna” färgade ut och så hade jag en ny hanne, nästan finare än den första och en till var på G men stannade av då den första färgade ut och fick lyrstjärten. Så det var kanske rätt att jag hade köpt 3 hannar som jag trodde från början.
                De lekte ganska regelbundet, men några yngel fick jag aldrig, dels käkades rommen upp och så möglade den.



                Maculatus är visserligen en släkting men i mina ögon en helt annan fisk. Dels blir den betydligt större och är lite mer skarp mot honorna. Jag hade ett par med Diskus i ett 540 kar och de verkade trivas. Jag vet att de lekte, men någon rom såg jag aldrig.



                Med tanke på att de trivs i varmt mjukt vatten så går det bra att ha bägge dessa med Fjärilsciklider. Vilken man väljer beror på hur stort akvarium man har, för Maculatus behöver nog minst 400 liter för att komma till sin rätta.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • ICC
                  • November 2006
                  • 1310

                  Tack så mycket C90368 för den nyttiga informationen. Så då är det Filamentosus i allmänhet man talar om när man nämner Schackbrädeciklid. Bra beskrivet om temp och vattenvärden. Skaffar jag fisken får de gärna leka i karet som bekräftelse. Yngel bryr jag mig inte om. Viktigare att de trivs, är roliga att titta på och är snygga i prakt.
                  Pia, är det Filamentosus du har?

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Mycket bra info, heeelt ok att ni ”kapade” tråden. Gör det så mycket ni vill
                    japp, det är filamentosus jag har
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • ICC
                      • November 2006
                      • 1310

                      Tackar, då vet jag!

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        Får väl ge mig tillkänna här också, är drygt halvvägs genom tråden. Så mycket ciklidinspiration, här flyttade två Nannacara in idag. Blir spännande.

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11215

                          Hur ser det ut i Tvättstugan denna månaden? Några nya planer?
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av admin
                            Hur ser det ut i Tvättstugan denna månaden? Några nya planer?
                            Christian... nu väckte du denna gamla tråden ... ja jag lovar att berätta lite om mina kar och vad som hänt
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Nando

                              • October 2017
                              • 6050

                              Vore jättekul med en uppdatering och några bilder!

                              Kommentar

                              • Ekenberg
                                • December 2017
                                • 3910

                                Seså Pia . Du kan ju både fotografera och har ju fyra fantastiskt vackra kar att fota, kör en ordentlig uppdatering kar för kar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...