"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    by the way, i snäckkaret, är det vallisarna från söder ?


    om ja, tar dom sig ??



    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      det jag förundras över när jag ser dessa kar (och andra som har samma stil)
      är höjden på karen.

      och då menar jag inte antalet cm på glasrutorna.

      utan att PiaJo verkligen utnyttjar höjden på karen.

      Rötterna ligger inte bara på botten och "skräpar", nej de "strävar" hela vägen upp.

      Samma med blommorna, ser vältänkt ut i planteringen, även korta blommor finns
      en bit upp i karen.

      Summa, PiaJo verkar ha hittat recepten i sin stil att utnyttja hela karen. Är det ett kar på 100 liter så utnyttjar hon 100 liter, inte bara de förtsa 30 på botten där
      många andra (inkl jag) slänger ner en rot och en anubias på den.

      Mycket beundransvärt, och smått avis på karen är jag, jag som kravlar omkring
      på botten med mina kar och har kanske 60% "outnyttjat" till inredning.

      .
      Vet inte riktigt vad jag skall säga och det hör till ovanligheterna.... men jag kan iallafall säga är ett "tack så mycket" fast det känns änna litet Så glad för allas kommentarer, det lyfter en och dessa kommentarsraderna gjorde att man sträckte på sig lite extra

      Ursprungligen postat av Ken Olofsson
      by the way, i snäckkaret, är det vallisarna från söder ?

      om ja, tar dom sig ??

      .
      japp, de är från dig och svaret på frågan om de tar sig så blir svaret, njae... men det kommer de att göra
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        "Tvättstugan"

        Har suttit och funderat vad gör karen så annorlunda och så kommer du Ken och sätter fingret på det Nyttja höjden fullt ut. Känns som ett nytänk eller kanske ett PiaJo-tänk mera.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Knax
          • November 2012
          • 1148

          Sv: "Tvättstugan"

          Jag måste fråga PiaJo: Hur planerar du dina akvarier? Jag antar att du skaffar någon "centre piece" först och sedan gör en skiss? Eller kör du på känn?

          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
          // Mats, a.k.a. Knax



          "All's well that ends." - Unknown

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ok, jag erkänner väl då...även jag tycker se ser helt ok ut!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Jag skall försöka förklara hur jag bär mig åt när jag gör om ett kar eller startar ett nytt.
              Blir inte lätt att få ner det på "papper" för det är som matlagning för mig, jag går efter ett recept med sen gör jag som jag vill iallafall med kryddning och ingredienser

              Men svaret på den första frågan om jag har en "center piece" så har jag inte detta oftast, utan jag vill att karet skall vara osymnetriskt, det får inte bli en rot i mitten och växter på var sida om du fattar vad jag menar
              Om vi ponerar med att jag skall starta ett nytt kar så kollar jag vad jag har för material här hemma i form av bottensubstrat, stenar, växter och rötter. Jag har samlat på mig en hel del för att ha ett lager här hemma. Kollar alltid i affärer om de har nån trevlig rot, för med roliga rötter kommer man långt.

              Först gäller det att fundera/bestämma vad jag skall ha för fisk med mera, sen kommer det att kolla vad jag har hemma i inredningsdetaljer för att det skall passa med fisk valet. Sen brukar jag gå vidare med att fundera på vad jag vill ha för känsla i karet och hur jag skall få till detta om jag bestämmer mig för att göra ett dvärgciklid-kar så brukar jag "prova" ut att rötterna passar så att jag vet om jag behöver Gobben till hjälp att såga

              I med sanden eller vad jag väljer för bottensubstrat och sen går jag på känn bara, jag funderar inte så mycket i detta läget längre utan jag brukar ösa i det jag vill ha och sen antingen jag plockar bort eller adderar nåt ner för att få den där känslan som jag är ute efter. Men jag vill att det skall vara mycket gömställen och håligheter för cikliderna att trivas och att det skall bli höjd i karet och att rötterna strävar/kommer fram och ut från bakgrunden eller att de hänger ner.

              Hoppas att du förstod nåt av mitt svammel, men det är som sagt inte lätt att skriva ner det när man "bara gör" saker utan att fundera för mycket....
              Senast redigerad av PiaJo; 27 November 2012, 20:49.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av ansjo
                Ok, jag erkänner väl då...även jag tycker se ser helt ok ut!
                Kul att även du tycker de ser ok ut, tack Anders
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Som om du inte redan visste det!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    "Tvättstugan"

                    Ett stort tack för att du delar med dig av hur din skapandeprocess ser ut och hur du resonerar. Mycket intressant. Märks att du har den där magkänslan många av oss jobbar för att få.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Som om du inte redan visste det!
                      mmm, ja det vet jag
                      Senast redigerad av PiaJo; 27 November 2012, 20:50.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Ett stort tack för att du delar med dig av hur din skapandeprocess ser ut och hur du resonerar. Mycket intressant. Märks att du har den där magkänslan många av oss jobbar för att få.
                        tack, jag har inte hållit på så länge med akvarier bara sen 2008 och mina första inredningar var inget vidare men man lär sig efter hand och sen gäller det att hitta inspiration. Jag hittar min från andra här på forumet och YT-filmer mm.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          Sv: "Tvättstugan"

                          Jag förstår faktiskt, men därifrån till att skapa något eget, liknande, är steget långt. Det låter som en otvungen och trevlig process. Grymt att du kunde beskriva det!

                          Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Jag skall försöka förklara hur jag bär mig åt när jag gör om ett kar eller startar ett nytt.
                            Blir inte lätt att få ner det på "papper" för det är som matlagning för mig, jag går efter ett recept med sen gör jag som jag vill iallafall med kryddning och ingredienser

                            Men svaret på den första frågan om jag har en "center piece" så har jag inte detta oftast, utan jag vill att karet skall vara osymnetriskt, det får inte bli en rot i mitten och växter på var sida om du fattar vad jag menar
                            Om vi ponerar med att jag skall starta ett nytt kar så kollar jag vad jag har för material här hemma i form av bottensubstrat, stenar, växter och rötter. Jag har samlat på mig en hel del för att ha ett lager här hemma. Kollar alltid i affärer om de har nån trevlig rot, för med roliga rötter kommer man långt.

                            Först gäller det att fundera/bestämma vad jag skall ha för fisk med mera, sen kommer det att kolla vad jag har hemma i inredningsdetaljer för att det skall passa med fisk valet. Sen brukar jag gå vidare med att fundera på vad jag vill ha för känsla i karet och hur jag skall få till detta om jag bestämmer mig för att göra ett dvärgciklid-kar så brukar jag "prova" ut att rötterna passar så att jag vet om jag behöver Gobben till hjälp att såga

                            I med sanden eller vad jag väljer för bottensubstrat och sen går jag på känn bara, jag funderar inte så mycket i detta läget längre utan jag brukar ösa i det jag vill ha och sen antingen jag plockar bort eller adderar nåt ner för att få den där känslan som jag är ute efter. Men jag vill att det skall vara mycket gömställen och håligheter för cikliderna att trivas och att det skall bli höjd i karet och att rötterna strävar/kommer fram och ut från bakgrunden eller att de hänger ner.

                            Hoppas att du förstod nåt av mitt svammel, men det är som sagt inte lätt att skriva ner det när man "bara gör" saker utan att fundera för mycket....
                            Tror det gör mycket att du inreder "all over the place" så att säga och inte "sida, mitten, sida", kan lätt bli lite stelt då men i ett kar som är lite "rörigt" om jag får säga så, ser betydligt mer naturligt ut, naturen är ju vild och inte arrangerad

                            Kommentar

                            • NIC
                              • January 2008
                              • 5121

                              Men jävelberg vilka fina baljor du har inrett tösabid!! Tummarna uppåt från Skåne!!

                              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                Jag är nog lierad med hin håle, tror att han ibland har utsett mig till
                                sin advokat.

                                Så, en liten kommentar från "djävulens advokat"


                                Det enda som jag kan hitta med karen som kan vara riktigt störande är
                                att det är planerat / inrett i hela karet. Vilket låter lite lustigt att jag säger
                                så, med tanke på att jag för ett par inlägg sedan prisade just detta.

                                Vad jag tänker på, är att OM man måste ner i karet och fånga en firre med håven,
                                kan vara för avlivning, flyttas till karantän, flyttas till nytt hem, what ever.
                                Så KAN det bli ett komplett elände att flyga runt med håven med alla rötter
                                och blommor som är överallt.

                                Så, om man nu tänker sig försöka sig på att kopiera "The Borås Style", så bör man
                                kanske tänka på hur ofta man skall ner och röjja med håven.

                                Exempelvis, är det tänkt att det skall vara ett odlingskar, där du skall ner och fånga
                                en shitload med yngel var 4-5-6-7.e vecka. Så är det kanske inte så roligt att fastna
                                med håven hela tiden i inredningen.

                                Det i sin tur sätter en extra tanke på hur man stoppar ner saker. Om man vill ha
                                ett fullrett kar, "The Borås Style", så kanske man skall se till att en/två/tre rötter
                                är så placerade att de enkelt kan lyftas ut under insamlande, för att efter en timme
                                eller så, kunna lyftas tillbaka på samma plats.

                                Tänk er samma princip som när man bygger med lego. Man bygger ett hus med tak,
                                i huset stoppar man in små gubbar, efter ett tag så "leker" man att en gubbe skall
                                till jobbet, och då lyfter man av taket, ut med gubben, på med taket igen.



                                Som sagt var......enbart nu när jag leker hin håles advokat.






                                I övrigt är det intressant att man kan få ihop 2000 inlägg, 100 sidor om en tvättstuga.....
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...