"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Sex stycken kan nog bli bra, 3+3 eller 2+4.
    och hur ser jag med mitt otränade öga vad som är hanne och hona?
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      och hur ser jag med mitt otränade öga vad som är hanne och hona?
      Jaaa... Har affärsinnehavaren ett gott öga så ser han/hon det direkt. Är det ocellatus? Ofta kan det vara lite svårt i ett visningskar i en affär, då de ofta inte har sina färger i ordning. Honorna är lite kompaktare och en aning purpurfärgade på bukområdet.
      Här fyra bilder, 2 hanar och 2 honor - ser du skillnaden?
      Edit; Purpurfärgade på bukområdet är kanske en överdrift - men honorna blir lite mer enhetligt färgade där det band av prickar löper. Vuxna exemplar visar en könskillnad i det att hanarna tycks få en lite brantare "panna", eller huvudform och honorna är lite smalare, eller plattare på huvudet. Hanarna är större och honorna är mindre, rundare och, som sagt, lite mer kompakta i kroppsformen.
      Bifogade filer
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 20 September 2012, 11:53.

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        ooh, vad svårt

        jag tror att bild nr 2 och 4 är honor...

        Tur att jag har med mig zoopetgänget när jag skall handla dem (om de nu finns i butik)
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          Ursprungligen postat av PiaJo
          ooh, vad svårt

          jag tror att bild nr 2 och 4 är honor...

          Tur att jag har med mig zoopetgänget när jag skall handla dem (om de nu finns i butik)
          Ja, det är lite lurigt! Speciellt som jag själv klantar till det i inlägget ovan. Bild 1 är en hane. Bild 2 fick jag för mig var en hane, men det är en hona, liksom bild 3 och 4.

          Kommentar

          • PiaJo

            • August 2009
            • 13001

            Tack för hjälpen Mats, uppskattas mycket! Jag skall ta bilder på dessa med mobilen så jag har lite att gå efter men som du säger så är det svårt att se könet i butik men vi får väl hoppas att det inte blir helgalet iallafall.

            Hoppas att dessa finns i butik nu när vi åker til Danmark annars får jag väl ta en shoppingtur till Nols och då hämtar jag dig på vägen
            /PIA

            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Här är en liten (kass) film också - jag tror du ganska lätt ser skillnaderna!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Får kolla på den när jag kommer hem och inte är på jobbet
                (verkar inte funka och det är inget man går till IT killarna om.. jag kan inte se på YT ... nähä varför jobbar du inte i stället då...)

                Men nu har jag lunch men jag tar det istället när jag kommer hem
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Nu har jag äntligen sett filmen, glömde av det åh nu fick jag ännu mer längtan efter dessa, hoppas, hoppas att jag hittar nästa helg
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Jaja, undrar om man skall tjuvtända karen tidigare idag... det är ju SÅ mycket trevligare att vara i tvättstugan när de är tända, måste ju göra det där som "normala" människor gör i en tvättstuga det är ett nödvändigt ont ibland..
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      Jaja, undrar om man skall tjuvtända karen tidigare idag... det är ju SÅ mycket trevligare att vara i tvättstugan när de är tända, måste ju göra det där som "normala" människor gör i en tvättstuga det är ett nödvändigt ont ibland..
                      Har du kar på andra ställen också, eller bara i tvättstugan?

                      //Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Jag har fler kar än de som är i tvättstugan men jag har dragit in dessa i tråden med

                        Jag har i tvättstugan, 2 st 220 liters kar och en Dennerlekub på 60 liter och övriga källaren så har jag ett 100 liters kar och en till Dennerlekub på 30 liter.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          Ursprungligen postat av PiaJo
                          Jag har fler kar än de som är i tvättstugan men jag har dragit in dessa i tråden med

                          Jag har i tvättstugan, 2 st 220 liters kar och en Dennerlekub på 60 liter och övriga källaren så har jag ett 100 liters kar och en till Dennerlekub på 30 liter.
                          Okey, bara nyfiken.

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Ursprungligen postat av gullefjun
                            Okey, bara nyfiken.

                            //Inger
                            Det får man frågar man får man inget veta


                            Skulle vilja byta ut min kub och 100 liters karet i hallen till ett 220 liters, tycker att det är en mycket bra storlek på kar för den sortens fisk jag har passion för men inte just nu bara...
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • lillfrasse
                              • February 2002
                              • 2228

                              Kul du fått upp ögonen för Tanganyika ciklider och vågar prova lite nytt. De är ju ofta unga och ofärgade i butik och därmed lite svårt att se kön på. Vi får hoppas du hittar några fina i Danmark.
                              Simma lungt..
                              Lillfrasse..

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ja, det är jättekul att "vidga sina vyer", har ju funderat på dessa ett bra tag men inte vågat och inte fått tummen ur men nu är det snart dags
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...