"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Alltid kul med yngel, Pia! Spelar ingen roll om det är lättlekta fiskar eller inte! Jag njuter av en lavinartad Tiger-Endlers yngelökning just nu - lika kul som parilusar och annat skojsigt i burkarna!
    Kan du inte ta ett par goa bilder på dom?
    Skall försöka men de är så små och jag har inget macro (än..)

    Jag har fortfarande inte fått några yngel på mina guppysar..antigen blir de uppätna eller så är det nåt annat fel men de skall få skita in den nya kuben och då kan man ju hoppas att det blir några överlevande
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      Ursprungligen postat av PiaJo
      Skall försöka men de är så små och jag har inget macro (än..)

      Jag har fortfarande inte fått några yngel på mina guppysar..antigen blir de uppätna eller så är det nåt annat fel men de skall få skita in den nya kuben och då kan man ju hoppas att det blir några överlevande
      Hmm, ja, föräldrarna kanske snappar upp dom... Fördelen med de jag har är ju att föräldrarna låter dom vara - jag vet inte hur många där är nu..?
      Men, du får väl lägga i en massa flytväxter o.dyl. i burken så skall väl iallafall några kunna ta sig! Hoppas det, för de där Bumblebee-guppysarna du har är för jädra snygga!

      Kommentar

      • Anki L
        • August 2011
        • 606

        Ursprungligen postat av PiaJo
        Lite OT...men jag gjorde lite snabb Thaimat till lunchlådan och tyckte att jag inte fick något drag på den så jag klickade i en extra sked med röd currypasta så jag kommer att göra slut på vattnet i Borås stad imorgon.....guuu vad starkt det blev, kommer att svettas rejält och jag gillar stark mat men detta var i överkant vad jag tål..

        jaja bara att äta och se glad ut...
        mums!
        350 l

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Här kommer lite bilder men ni får verkligen ursäkta kvaliteten och de mycket dåligt putsade rutorna men jag ville inte stressa kakaduaparet mer än att ta snabb-bilder...

          Hoppas att ni har förstoringsglas

          Hon gömmer sina yngel väldigt bra bland stenarna och de är verkligen i "attack-mode" mot de andra fiskarna..

          jag köpte skalad artemia när jag var på Nols, hur mycket skall man ge på ett ungefär, jag doppade fingertoppen och gav det som fastnade...undrar om det blev lite för lite?
          Bifogade filer
          Senast redigerad av PiaJo; 15 November 2011, 20:29.
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Yngel är svår fotat de är ju både små och genomskinliga eller smälter in bra med bottengruset. Kul med yngel iaf.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              Ah, det är goa bilder, Pia! Precis som Frasse säger - de är för jädra svårfotade, men jag tycker du lyckas fint ändå!
              Kolla bara på filmen nedan, jag trodde det skulle synas hur fint som helst med den stabbiga yngelsvärmen de hade rakt under sig - men man får titta noga för att se något!
              Jag tror att du kan mata med någon liten nypa då och då - ynglen hittar alltid något ätbart!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                Ursprungligen postat av lillfrasse
                Yngel är svår fotat de är ju både små och genomskinliga eller smälter in bra med bottengruset. Kul med yngel iaf.
                Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                Ah, det är goa bilder, Pia! Precis som Frasse säger - de är för jädra svårfotade, men jag tycker du lyckas fint ändå!
                Kolla bara på filmen nedan, jag trodde det skulle synas hur fint som helst med den stabbiga yngelsvärmen de hade rakt under sig - men man får titta noga för att se något!
                Jag tror att du kan mata med någon liten nypa då och då - ynglen hittar alltid något ätbart!

                http://www.youtube.com/watch?v=2nKuCm0DuuE
                Tack grabbar! ja, det är banne mej ingen barnlek att fota dem..

                Såg filmen, riktigt fint par det där och ynglen ser man knappt som du sa
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Inger H

                  • December 2008
                  • 11247

                  Ursprungligen postat av PiaJo
                  Här kommer lite bilder men ni får verkligen ursäkta kvaliteten och de mycket dåligt putsade rutorna men jag ville inte stressa kakaduaparet mer än att ta snabb-bilder...

                  Hoppas att ni har förstoringsglas

                  Hon gömmer sina yngel väldigt bra bland stenarna och de är verkligen i "attack-mode" mot de andra fiskarna..

                  jag köpte skalad artemia när jag var på Nols, hur mycket skall man ge på ett ungefär, jag doppade fingertoppen och gav det som fastnade...undrar om det blev lite för lite?
                  Jag tycker att du har lyckats bra Pia. Tänk ändå, att det är så kul med yngel - man tycker liksom att man har "lyckats" på nåt vis - jag menar, att dom trivs å så.

                  //Inger
                  "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                    Hmm, ja, föräldrarna kanske snappar upp dom... Fördelen med de jag har är ju att föräldrarna låter dom vara - jag vet inte hur många där är nu..?
                    Men, du får väl lägga i en massa flytväxter o.dyl. i burken så skall väl iallafall några kunna ta sig! Hoppas det, för de där Bumblebee-guppysarna du har är för jädra snygga!
                    Flytväxter, fixat!
                    Jag såg att jag hade mycket "guppygräs" och en massa av en annan sort som jag fått från Ansjo i våras, jag kommer inte ihåg vad den heter men det är inte andmat. För det fick han från mig....

                    Edit: Kom på namnet på flytväxten, Salvinia natans


                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Jag tycker att du har lyckats bra Pia. Tänk ändå, att det är så kul med yngel - man tycker liksom att man har "lyckats" på nåt vis - jag menar, att dom trivs å så.

                    //Inger
                    ja, det är gott att se att de trivs ihop
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Mats Bryzell

                      • February 2007
                      • 18956

                      Det är gôtt, Pia! Se nu till att få ett sketlass med bumblebees - så byter vi lite guppys längre fram!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Coola bilder... Dom ynglena som hamnade i fokus är skarpa och fina, tyckte du lyckades bra

                        Kollade dina sista bilder på karet - sidan 33, tycker det ser magiskt ut
                        avatar-regnskog typ
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Ursprungligen postat av karrokaja
                          Coola bilder... Dom ynglena som hamnade i fokus är skarpa och fina, tyckte du lyckades bra

                          Kollade dina sista bilder på karet - sidan 33, tycker det ser magiskt ut
                          avatar-regnskog typ
                          Tack, gillar detta karet mest just nu Skall göra en liten makeover på 220 liters karet när jag skall fånga upp vissa fiskar och detta blir inom ganska snar framtid.
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Jag har en massa smårötter i mitt kakaduakar som jag tänkt använda sen när jag skall stänga ner detta karet men jag har cyano och vill veta om det räcker att koka rötterna och sen torkad dem så att cyanobakterierna inte följer med till framtida kar?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Det räcker länge att koka dem...
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Det räcker länge att koka dem...
                                Tack, då vet jag hur jag skall göra
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...