"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Så nu har jag införskaffat alla grejer till 60 liters kuben förutom bakgrunden men det dröjer inte länge tills den blir komplett den med

    Jag har dock inte fått till någon belysningen än men det får komma lite senare då jag önskar mig detta i julklapp, får lösa belysningen temporärt tills efter julen men jag skall ju bara ha anubias och cryptosar så det behövs inte mycket ljus för att de skall må bra.
    Tror nog att guppysarna får flytta in i detta karet för att få igång bakteriefloran, kommer även att krama ur flitergojs i gruset så går det igång snabbare.

    Annars puttrar karen på utan några större händelser...
    Känner igen beteendet hos kakaduaparet...tror att det snart är lite frisimmande yngel i det karet och jag hoppas att jag inte stört dem för mycket bara när jag var tvungen att flytta karet och byrån igår..det blev ett större vattenbyte pga detta men men blir det inget så blir det bra iallafall.
    Senast redigerad av PiaJo; 13 November 2011, 08:55.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      Hur stort va karet du flyttade på? Jag har nämligen ett 180L akvarie + möbel som jag skulle behöva flytta inom 1-2 månader, dock bara 1 meter bakåt. Men om man tömmer ut ca 2/3 av vattnet så med 2 (+) starka män så borde det väl ändå gå att dra/skrapa/halvlyfta den lilla biten tycker man

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        Ursprungligen postat av Vanish
        Hur stort va karet du flyttade på? Jag har nämligen ett 180L akvarie + möbel som jag skulle behöva flytta inom 1-2 månader, dock bara 1 meter bakåt. Men om man tömmer ut ca 2/3 av vattnet så med 2 (+) starka män så borde det väl ändå gå att dra/skrapa/halvlyfta den lilla biten tycker man
        Karet är på 54 liter och det står på en mycket stadig byrå från 70 talet, massivt trä...jag tömde karet på 3/4 delar och sen sköt vi det i sidled ca 50 cm.
        Om du vågar flytta ditt kar överlåter jag till någon annan att svara på.....
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          Haha okej, mitt 54L kan jag nästan flytta på själv så det är jag inte särskilt orolig för. Men klart att det större kommer ju väga en del även med mycket vatten uttömt Men får helt enkelt ragga killar på gymmet!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Ursprungligen postat av Vanish
            Hur stort va karet du flyttade på? Jag har nämligen ett 180L akvarie + möbel som jag skulle behöva flytta inom 1-2 månader, dock bara 1 meter bakåt. Men om man tömmer ut ca 2/3 av vattnet så med 2 (+) starka män så borde det väl ändå gå att dra/skrapa/halvlyfta den lilla biten tycker man
            Lite beroende på vad det är för möbel, men det är säkerligen inga problem.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Vanish
              • April 2011
              • 900

              Det är det tillhörande till Juwel Rio 180. Väldigt hanterbart för att lyfta. Men jag får helt enkelt ta det försiktigt och göra ett försök när det väl är dags Kanske försöka lyfta det lite och få under något så att man inte har 1m långa streck sen i golvet

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                Ursprungligen postat av Vanish
                Det är det tillhörande till Juwel Rio 180. Väldigt hanterbart för att lyfta. Men jag får helt enkelt ta det försiktigt och göra ett försök när det väl är dags Kanske försöka lyfta det lite och få under något så att man inte har 1m långa streck sen i golvet
                Om du skaffar flytthjul som du ställer under möbel benen går det lätt som som plätt bar rullar till position och lyfter av från hjulen
                Finns o hyra hos flyttfirmor för en rimlig penning
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • Vanish
                  • April 2011
                  • 900

                  Ursprungligen postat av Mick13
                  Om du skaffar flytthjul som du ställer under möbel benen går det lätt som som plätt bar rullar till position och lyfter av från hjulen
                  Finns o hyra hos flyttfirmor för en rimlig penning
                  Det låter för avancerat Kommer nog köra på enkel råstyrka och kanske försöka få under något tyg bara så att man inte repar upp allt för mycket!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Det är inga problem, jag flyttade ett Rio 240 på det viset. Vill man kan man lyfta i ena änden i taget, och pilla under en handduk eller trasmatta som rasket kan kana på...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Lite OT...men jag gjorde lite snabb Thaimat till lunchlådan och tyckte att jag inte fick något drag på den så jag klickade i en extra sked med röd currypasta så jag kommer att göra slut på vattnet i Borås stad imorgon.....guuu vad starkt det blev, kommer att svettas rejält och jag gillar stark mat men detta var i överkant vad jag tål..

                      jaja bara att äta och se glad ut...
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Vanish
                        • April 2011
                        • 900

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det är inga problem, jag flyttade ett Rio 240 på det viset. Vill man kan man lyfta i ena änden i taget, och pilla under en handduk eller trasmatta som rasket kan kana på...
                        Det va den stilen jag tänkte köra ja. Men det låter kanon, har du lyckas flytta på ett 240 så ska jag klara av ett 180!

                        Kommentar

                        • PiaJo

                          • August 2009
                          • 13001

                          Om jag drar ner ljustiden till ca 7 timmar (är ca 8 timmar idag) och får i mer Polysperma tror ni att detta kan mota bort det lilla av trådalgerna innan det blir för mycket?
                          Jag tänkte skippa ta i pmdd på några vattenbyten, det kanske har blivit för mycket nu när jag rensat bort merparten av polysperman, är det en bra tanke?
                          /PIA

                          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Just trådalger är ingen lätt match, de gånger jag fått in skiten har ett gäng Amanoräkor hjälpt till, förutom all mekanisk rensning...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Just trådalger är ingen lätt match, de gånger jag fått in skiten har ett gäng Amanoräkor hjälpt till, förutom all mekanisk rensning...
                              Ok, då jag rensar det bort det lilla som finns vid vattenbytena och så skall amanoräkorna jag har i kuben komma till detta karet ett tag. Hoppas att jag får upp dem sen..men det är ett senare problem

                              Algerna ser mer silvriga ut och sträva, då är det väl trådalger så jag inte säger fel?
                              tog en bild..men vissa delar är mer gröna än andra..

                              En glad nyhet i är att Kakaduorna har frisimmande igen, vet att dessa är lättlekta men det är lika roligt för det
                              Bifogade filer
                              Senast redigerad av PiaJo; 15 November 2011, 19:40.
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av PiaJo
                                Ok, då jag rensar det bort det lilla som finns vid vattenbytena och så skall amanoräkorna jag har i kuben komma till detta karet ett tag. Hoppas att jag får upp dem sen..men det är ett senare problem

                                Algerna ser mer silvriga ut och sträva, då är det väl trådalger så jag inte säger fel?

                                En glad nyhet i är att Kakaduorna har frisimmande igen, vet att dessa är lättlekta men det är lika roligt för det
                                Alltid kul med yngel, Pia! Spelar ingen roll om det är lättlekta fiskar eller inte! Jag njuter av en lavinartad Tiger-Endlers yngelökning just nu - lika kul som parilusar och annat skojsigt i burkarna!
                                Kan du inte ta ett par goa bilder på dom?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...