"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #76
    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Trevligt projekt, blev påmind om när jag skaffade just ett 220 första gången... Du har fått till det najs för de fiskar du kör, Inkan kommer gilla burken också. Jag hade vågat ha i dem nu direkt, fiskbelastningen i akvariet blir inte särdeles mycket större med dem. Vill du vara bombsäker så ge karet en månad till för bakterierna, det kan ta längre tid än man tror för dem att varva upp ordentligt (även om du kört med filterbös, bra grej).

    Med bottengödningen så rekommenderar jag sällan sådan. Den funkar iof, men är svår att kontrollera om det blir fel. Flytande gödning - bara att byta vatten så är nivåerna låga igen. Tropicas Plantnutrition är grym, Mikro+ i PMDD är bra den med (fast jag får ha min i kylskåp annars fäller den ut något). Har en del egna burkar att glo på, men jag är avis på känslan av det där nya... den är grymt härlig!!

    Hilsen,

    /P
    Tack det är nåt visst att starta splitternya kar....eller som jag fick hem en färdig kub men innehåll och allt. Det var bara att hälla i vatten och plugga in pumpen, det var en höjdare med.

    Jag väntar med apistosarna men fick idag tag på JBL Ferrotabs, de skall vara särskilt bra för svärdplantor. Är det nåt att stoppa till dem?
    Jag kör med pmdd micro-varianten.
    Senast redigerad av PiaJo; 10 March 2011, 18:02.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #77
      Såg görfina Banjomalar i fiskaffären och undrar om dessa skulle passa i mitt kar?
      Senare alltså ...de var så fina


      eller är en grenmal eller en häxmal ett bättre alternativ?



      Lite nyfiken på att ha en liten annan mal med ancistrus i karet.
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Mick13
        • May 2008
        • 1796

        #78
        Jag vill oxå ha fler kar men det är 4 andra icke bruk nördar som säger att det räcker .....
        Jätte fina kar Pia !! Men vänta med att släppa i mer fisk så att du är 100% på att karen är i gång riktigt du vet ju att värdena tippar fort i ny startade kar även om man starta med filter mulm.
        In vino veritas, in aqua sanitas

        Kommentar

        • Mick13
          • May 2008
          • 1796

          #79
          Jag fattar inte varför min valeriansa som gick jätte bra i 180L inte alls trivs i 320??? Dina ser ut o vara jätte fina.
          In vino veritas, in aqua sanitas

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #80
            Banjomalar passar nog finfint i din burk, de kommer iaf att ha levandefoder i form av kolglödstetror ett tag... sedan får du nog gå över till neontetror, de är billigare. Nå, surt nog är banjomalar lite luriga. Stora munnar, stor aptit. Somligt smått försvinner gärna där. Köper du ändå några sådana, så se upp vid hantering - de kan bitas rätt bra. Hexmal är ett mycket bättre alternativ, blir inte heller särdeles stora. Grenmalar blir större och är lurigare med matningen.

            Betraktar ingen bottengödning som extra bra för svärdsplantor. Växter behöver X antal ämnen i rätt form för att växa, hur de kommer till växten kan man lösa på olika sätt. Som ovan, jag föredrar flytande gödning. Kör man PMDD har man tre flaskor att hålla rätt på, och det brukar räcka alldeles fint med KNO3 plus mikron. Skippa fosfatet, det brukar finnas tillräckligt ändå (i burkar utan CO2-tillsats).

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #81
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Banjomalar passar nog finfint i din burk, de kommer iaf att ha levandefoder i form av kolglödstetror ett tag... sedan får du nog gå över till neontetror, de är billigare. Nå, surt nog är banjomalar lite luriga. Stora munnar, stor aptit. Somligt smått försvinner gärna där. Köper du ändå några sådana, så se upp vid hantering - de kan bitas rätt bra. Hexmal är ett mycket bättre alternativ, blir inte heller särdeles stora. Grenmalar blir större och är lurigare med matningen.

              Betraktar ingen bottengödning som extra bra för svärdsplantor. Växter behöver X antal ämnen i rätt form för att växa, hur de kommer till växten kan man lösa på olika sätt. Som ovan, jag föredrar flytande gödning. Kör man PMDD har man tre flaskor att hålla rätt på, och det brukar räcka alldeles fint med KNO3 plus mikron. Skippa fosfatet, det brukar finnas tillräckligt ändå (i burkar utan CO2-tillsats).

              Hilsen,

              /P

              Tack, skippar nog banjomalar med andra ord, gillar mina tetror

              Skall kolla vidare på häxmalar för framtiden.
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Mick13
                • May 2008
                • 1796

                #82
                Heh har hört att eldstjärtar gör sig bra med dina fiskar .... Eldstjärtarna lär bli stora och feta med den dieten ;-)
                Lite mer bilder vore på sin plats.. Hur gick det med hasseln fick du den i blöt ??
                In vino veritas, in aqua sanitas

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #83
                  Jag har en glödlampsramp (60 cm) hemma och funderar på att göra ett "nattljus" av denna, om jag sätter i 2 st 15w ugnslampor så borde det ge ett milt ljus men är lite osäker på om det kommer att trigga alger.

                  Vill ha nåt svagt ljus så att apistosarna kan valla ihop och skydda sina yngel under natten, tänkte lägga denna bakom den vanliga rampen så att ljuset kommer att komma i bakkant.
                  Kan ju skaffa leddioder men jag ju denna rampen hemma så skulle det funka hade det varit bra men vad tror ni, skulle det bli en massa algtillväxt eller är det för dåligt ljus för detta?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    • July 2010
                    • 1072

                    #84
                    Ta det enklaste du kan hitta som nattlampa. Jag har kört typ spotlight när det behövts, men det är verkligen för kraftigt. Har ändå inte gett någon algtillväxt hos mig, tror inte du behöver klura kring det. Det räcker alldeles bra med ett ljus i närheten, om du är tveksam. En lampa whatsoever, funkar. Fisken måste bara se, behövs inte mycket för det.

                    Hilsen,

                    /P
                    Bara döda fiskar flyta medströms

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #85
                      Ok, då kör jag på rampen, blir enklast så till att börja med
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #86
                        Ursprungligen postat av Mick13
                        Heh har hört att eldstjärtar gör sig bra med dina fiskar .... Eldstjärtarna lär bli stora och feta med den dieten ;-)
                        Lite mer bilder vore på sin plats.. Hur gick det med hasseln fick du den i blöt ??
                        Eldstjärtar, no thanks

                        Hasseln får vänta lite till, har inte bestämt mig för detta ännu.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #87
                          Enkelt är bra. Me like!!
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #88
                            Ursprungligen postat av PiaJo
                            Kan mina corydoras redan ha lekt eller vad kan det vara för rom?


                            Det är inte tetrarom för de är ju mycket mindre.
                            Det finns ett romkorn av dessa kvar men hittade fler idag på ett anubiasblad

                            Har aldrig sett att de lagt rom tidigare i de andra karen men det kan ju bero på att jag har både ancistrus och ciklider där
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Linda_A
                              • March 2005
                              • 1479

                              #89
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Bilderna kommer igen om någon vill se dem igen
                              Du har verkligen fått det fint! Och grattis till romen!
                              //Linda

                              Kommentar

                              • Mick13
                                • May 2008
                                • 1796

                                #90
                                Det finn lampor som är på 15W som är till dekor ljus som inte är lika dyra som ungslapor och något ljusvagare, skulle passa bra som månljus och du kan ju koppla till en dimmer så får du ner ljuset till önskad stryka så för dessa dekor lampor är vanliga glödlampor, men det finns "lampor" med LED inuti som är dimm bara med. Det finns dimmers som man sätter rätt på lampsladden och är enkla att koppla in, slå en signal om du behöver kopplingshjälp =)
                                Du är bra på det här med små kar .
                                In vino veritas, in aqua sanitas

                                Kommentar

                                Arbetssätt...