"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    Jag har inte tänkt så långt fram i tiden, just nu var fokus på att få ihop det över huvudtaget den tanken var inte dum med de olika delarna, detta tål att tänkas på.

    Jo, vallisen är lite sliten men det är de jag fick från Tyskland så det är inte de som är från dig dessa ser bäst ut.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      tanken är egentligen inte min utan från den första akvarieboken jag fick 1977.

      där fick man "rådet" att dels fantisera hur karet skall se ut om 1 år.

      ett av de bättre jag har fått tycker jag.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        Jag skulle istället bygga upp lite mer sten till vänster, men så har jag fått stenmani efter mitt Tanganyika.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Även jag spårade ur SA och satte upp ett TA kar med Snäcklekare 2007.

          Jag tänkte att jag skulle plocka fram en bild från det för att visa hur det inte ska se ut, men det fanns uppenbarligen 235 kort i den mappen jag bläddrar lite random

          Jag planterade mina Vallisneria i blomkrukor för att få ha dem kvar i botten. De här små grävarna tycker att det ska vara en ny layout i karet varje vecka och de tar inte hänsyn till planterade växter
          Bifogade filer
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Snyggt Maths, visst gör det mycket med lite grönt i ett T-kar!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av ansjo
              Snyggt Maths, visst gör det mycket med lite grönt i ett T-kar!
              Hur kan en SA låta bli
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av PiaJo
                Så nu har det klarnat så att man ser lite iallafall tänk nu på att jag har aldrig gjort ett sånt T-kar så kom gärna med tips på förbättringar och förändringar mm så att det kommer att bli ett bra kar.
                De riktiga fiskarna har inte kommit i än utan just nu går det en Guppyhanne och en ciklid i karet

                Halloj Pia! Kul att se att T-karet kommit igång.
                Jag tycker du har inrett jättebra till en grupp ocellatus. Du kan möjligvis addera fler snäckor. De vill ha ganska många att välja på, och gräver ner snäckorna i sanden så att bara ingångshålet syns. Kolla in en av honorna på höger sida i videon - hennes snäcka är praktiskt taget osynlig, och så kan man se deras strategi med att hålla "skuggsnäckor" som dom fintar eventuella fiender med genom att låtsas vakta.
                Jadu, nu kommer du att få massor av kul att titta på!

                Tyvärr är videon filmad med kameran jag hade innan jag skaffade HD-kameran - så bildkvaliteten är inte så bra.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Tack och tack för den härliga filmen jäklar vad det fightas

                  Fler snäckor kommer jag att köpa så fort jag hittar några, men jag skall kolla alla akvarieaffärer i Borås imorgon tänkte jag så att det är färdigt till jag antingen köper fisken nästa helg eller i Danmark på den resan som är nu i slutet av september.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    Ursprungligen postat av c90368
                    Även jag spårade ur SA och satte upp ett TA kar med Snäcklekare 2007.

                    Jag tänkte att jag skulle plocka fram en bild från det för att visa hur det inte ska se ut, men det fanns uppenbarligen 235 kort i den mappen jag bläddrar lite random

                    Jag planterade mina Vallisneria i blomkrukor för att få ha dem kvar i botten. De här små grävarna tycker att det ska vara en ny layout i karet varje vecka och de tar inte hänsyn till planterade växter
                    Härliga bilder
                    Nu skall jag bara vänta på att det blir lite alger på stenarna med, det är väl enda gången jag velat ha alger
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
                      Halloj Pia! Kul att se att T-karet kommit igång.
                      Jag tycker du har inrett jättebra till en grupp ocellatus. Du kan möjligvis addera fler snäckor. De vill ha ganska många att välja på, och gräver ner snäckorna i sanden så att bara ingångshålet syns. Kolla in en av honorna på höger sida i videon - hennes snäcka är praktiskt taget osynlig, och så kan man se deras strategi med att hålla "skuggsnäckor" som dom fintar eventuella fiender med genom att låtsas vakta.
                      Jadu, nu kommer du att få massor av kul att titta på!

                      Tyvärr är videon filmad med kameran jag hade innan jag skaffade HD-kameran - så bildkvaliteten är inte så bra.

                      http://www.youtube.com/watch?v=Xrnp9KJhFLk
                      Nu har jag sett filmen ett antal gånger och man kan säga att jag blir inte mindre sugen på att hämta hem en grupp av dessa, typ NUU
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av PiaJo
                        Tack och tack för den härliga filmen jäklar vad det fightas

                        Fler snäckor kommer jag att köpa så fort jag hittar några,
                        Jag hämtade mina från frysdisken hos ICA Maxi när det begav sig, de var visserligen fyllda med någon vitlöks tjafs, men det gick ju att koka bort.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          Projekt Tvättstugan - uppstart och inredning mm.

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Jag hämtade mina från frysdisken hos ICA Maxi när det begav sig, de var visserligen fyllda med någon vitlöks tjafs, men det gick ju att koka bort.
                          Jag lägger i en kastrull med hett vatten och låter dem tina i ett par minuter. Efter detta tar jag en smal kniv och drar ut "maten"

                          Det tar väl 20 minuter att fixa till 12 skal och då ingår kok-tiden efteråt då allt ska bli ordentligt rent.

                          59 spänn på IcaMaxi..
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Pia! Bara för att läska dig lite; här är en snutt (gamla kameran = kass bild) på ocellatusarna när de gick i 960-karet. Här kan du se hur honan bjuder in hanen till lek, och hur de båda visar upp sina sandgrävarfärdigheter, typ: jordfräs.
                            Ganska kul faktiskt!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Här kan du kolla hur en hona gräver och underminerar ett snäckskal för att få det i position;

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Här är en ganska typisk revirfajt - någon minut in i filmen;

                                Kommentar

                                Arbetssätt...