"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mu(sic)
    svarade
    Nu känner jag att jag vill lära mej nånting igen. Vad är ett TA kar?

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Precis...
    hoppas det räcker med ett 75 cm långt kar, det är det som jag funderar mest över men vår gode vän A säger att det skall gå och litar på denna mannen fullt ut.. (Inte alla gånger.. Men till 99% )
    Visst, lita du på vår Chef, Mr. A. Det blir kanon!
    Tänket här bör bli att kolla in hur skallarna är "konstruerade", samt att titta på deras ursprungsmiljö.
    De har underutvecklad simblåsa och drar sig alltså utefter bottnen i karet. De har, eller utvecklar med tid, en rejäl puckel på huvudet. Denna puckel tjänar främst som vattendelare, som en "bogknöl" på ett fartyg, vilket underlättar deras framfart i strömmande vatten. Puckeln är också mer utvecklad på hanarna, vilket får töserna att gå bonkers när de ser en stilig herre med en rejäl knöl...
    Strömmande vattendrag med många utrymmen att gömma sig i, samt att gräva fram "grottor" som kan tjäna som lekplatser - sand och sten - kanske med böljande, svepande valisneria som inslag också... Ja, jädrans vad fint det kommer att bli, och kul, Lejonskallar är ju helt fantastiskt roliga att kolla på!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Good stuff, troligtvis!
    Vi får väl se... En smålullig medelålders kvinna kan skapa "storverk"... Mohahaaa...

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Inger H
    Suddiga foton .

    //Inger
    Mmmm.... stor risk finnes

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Härligt med en uppdatering i tråden, Pia - tycker en gammal elitistisk neanderthalare som jag.
    Lejonskallar är underbara - tänk; lite fart på vattnet och massor av småställen och prång i "vattenvägarna", så är du och "skallarna" hemma!
    Precis...
    hoppas det räcker med ett 75 cm långt kar, det är det som jag funderar mest över men vår gode vän A säger att det skall gå och litar på denna mannen fullt ut.. (Inte alla gånger.. Men till 99% )

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Skål på er och trevlig helg!
    Nu skall jag och kameran och glas vinet gå ner i min källare.. Frågan är vad som skapas av detta..
    Suddiga foton .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Skål på er och trevlig helg!
    Nu skall jag och kameran och glas vinet gå ner i min källare.. Frågan är vad som skapas av detta..
    Good stuff, troligtvis!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Kikar in i min tråd lite och tänkte bara säga att allt är bra och bubblar på förutom att den mycket fina hannen av den sista apisotgramman jag har som dog här i veckan så nu har jag två honor och vet inte om jag skall satsa vidare på dessa med en ny hanne eller låta dessa gå själva och hitta nån annan sort senare. Tror det blir det sistnämnda faktiskt..
    Har börjat spåna på att starta ett till TA kar, fattar ni... Heeeltt otroligt! Men jag har börjat kika lite på lejonhuvud-ciklider... Har alltid sneglat på dessa cooolingar men inte vågat ta steget till ny världsdel men efter lite pepp av en god vän så kan detta bli verklighet i höst
    Härligt med en uppdatering i tråden, Pia - tycker en gammal elitistisk neanderthalare som jag.
    Lejonskallar är underbara - tänk; lite fart på vattnet och massor av småställen och prång i "vattenvägarna", så är du och "skallarna" hemma!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Skål på er och trevlig helg!
    Nu skall jag och kameran och glas vinet gå ner i min källare.. Frågan är vad som skapas av detta..

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Kikar in i min tråd lite och tänkte bara säga att allt är bra och bubblar på förutom att den mycket fina hannen av den sista apisotgramman jag har som dog här i veckan så nu har jag två honor och vet inte om jag skall satsa vidare på dessa med en ny hanne eller låta dessa gå själva och hitta nån annan sort senare. Tror det blir det sistnämnda faktiskt..
    Har börjat spåna på att starta ett till TA kar, fattar ni... Heeeltt otroligt! Men jag har börjat kika lite på lejonhuvud-ciklider... Har alltid sneglat på dessa cooolingar men inte vågat ta steget till ny världsdel men efter lite pepp av en god vän så kan detta bli verklighet i höst
    Senast redigerad av PiaJo; 18 September 2015, 16:15.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Alla har väl sina moments, även glada människor. Märker bara att du skapar massa positiva moments utåt, som nu med din härliga bildserie. Trivs du bra med snäcklekarna?
    Trivs mycket bra med dem och fortsätter det så här så kommer det nog finnas ett TA-kar hos mig i framtiden med

    Ursprungligen postat av Inger H
    Surkarten är verkligen sur . Utseendemässigt så är (vad dom nu heter igen), fiskarna på dom sista bilderna otroligt fina . Skulle nästan kunna tänka mig dessa sötingar själv, men nu är det ju så, att jag har tänkt nöja mig med tre kar framöver...

    //Inger
    Men... det ena utesluter väl inte det andra...

    Ursprungligen postat av Mr Woods
    Riktigt fina grejer!
    Fota mer för helsike!

    Och är det inte mitt gamla par man skymtar där till höger i filmen med bolivianerna förresten?
    Nä, fasen, nu blir jag osäker när jag ser filmen igen... Kul att du har gôtt drag i bolivia-karet hur som helst!
    Tack! lika säkert som amen i kyrkan så kommer jag inte att sluta fota
    Ja, det är mycket kul och just nu så lägger par nummer två en romkaka

    Lämna en kommentar:


  • Mr Woods
    svarade
    Riktigt fina grejer!
    Fota mer för helsike!

    Och är det inte mitt gamla par man skymtar där till höger i filmen med bolivianerna förresten?
    Nä, fasen, nu blir jag osäker när jag ser filmen igen... Kul att du har gôtt drag i bolivia-karet hur som helst!
    Senast redigerad av Mr Woods; 06 September 2015, 23:29.

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Bildbomd från dagens "teraapiarbete"
    Surkarten är verkligen sur . Utseendemässigt så är (vad dom nu heter igen), fiskarna på dom sista bilderna otroligt fina . Skulle nästan kunna tänka mig dessa sötingar själv, men nu är det ju så, att jag har tänkt nöja mig med tre kar framöver...

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Tack snälla men du skall veta att jag har mina "moments" jag med när allt inte är på topp Väljer jag att delta i något som tex. i styrelsen för ncs gör jag det med hull och hår så att säga.
    Älskar denna hobbyn.. den har gett mig så mycket mer i livet på "äldre" dar.. som vänner som känns som jag har känt hela livet, en avkoppling från ett ansvarsfullt arbetsliv för det är så avkopplande att pyssla med karen, jag är en gladare människa på grund av denna hobbyn och det är inget som kan slå en gladare och harmonisk Pia
    Alla har väl sina moments, även glada människor. Märker bara att du skapar massa positiva moments utåt, som nu med din härliga bildserie. Trivs du bra med snäcklekarna?

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Jättefina filmer Pia. Men är ännu mer fascinerad att du är så givmild. Du satsar massa tid här, på NCS och i andra forum. Alltid med samma outtröttliga glädje och engagemang. Sånt imponerar på mig. Du visar en sådan glädje till denna hobby och allt omkring. Känns liksom att gå in i din tråd och bli duschad med värme
    Tack snälla men du skall veta att jag har mina "moments" jag med när allt inte är på topp Väljer jag att delta i något som tex. i styrelsen för ncs gör jag det med hull och hår så att säga.
    Älskar denna hobbyn.. den har gett mig så mycket mer i livet på "äldre" dar.. som vänner som känns som jag har känt hela livet, en avkoppling från ett ansvarsfullt arbetsliv för det är så avkopplande att pyssla med karen, jag är en gladare människa på grund av denna hobbyn och det är inget som kan slå en gladare och harmonisk Pia

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...