"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    ancistrus rör iallafall inte räklingar så jag tror inte dom rör yngel heller

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      Nä, jag tror inte heller att malarna tar frisimmande men de tar nog gärna rommen om de kommer åt.

      Jag får fundera lite till om jag skall ha i häxmalarna, de får gå kvar i det andra karet så länge jag kan inte släppa i fisk och sen ångra mig för jag får troligtvis riva upp hela karet och det vill jag inte i första taget.
      Är fortfarande sugen på ett mindre stimm av rubintetran.

      Bilbukar, dessa får jag fundera på men jag tror inte att det blir dessa men tack för tipset Freddie!
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • irwin_fletch
        • April 2009
        • 544

        Tyckar absolut att du ska stasa på rubintetran Pia. Jag har ett litet stim (tog alla som fanns i affären). Det är helt klart den syggaste tetran jag haft, den sopar faktiskt banan med övriga.

        Mina är väldigt försynta, med ett ganska ryckigt simmande. Simmar lite, sen ställer sig stilla, gärna i närhet av växtlighet så de snabbt kan simma undan. Jag tröttnar snabbt på tetror som simmar fram och tillbaka längs framrutan i jakten på mat. Nu när de färgat ut är de helt underbara. Hade beställt ett större stim, men tyvärr kom de aldrig. Verkar som de tar slut ganska fort när de kommer upp på listorna.

        PS: Läste Ingers inlägg om corysar och yngel/rom. Kan corysar vara romtjuvar, eller är det bara så att de äter något om det dyker upp vid munnen?

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          Ursprungligen postat av irwin_fletch
          Tyckar absolut att du ska stasa på rubintetran Pia. Jag har ett litet stim (tog alla som fanns i affären). Det är helt klart den syggaste tetran jag haft, den sopar faktiskt banan med övriga.

          Mina är väldigt försynta, med ett ganska ryckigt simmande. Simmar lite, sen ställer sig stilla, gärna i närhet av växtlighet så de snabbt kan simma undan. Jag tröttnar snabbt på tetror som simmar fram och tillbaka längs framrutan i jakten på mat. Nu när de färgat ut är de helt underbara. Hade beställt ett större stim, men tyvärr kom de aldrig. Verkar som de tar slut ganska fort när de kommer upp på listorna.

          PS: Läste Ingers inlägg om corysar och yngel/rom. Kan corysar vara romtjuvar, eller är det bara så att de äter något om det dyker upp vid munnen?
          Halloj!

          Jag hade både corysar och ancistrus i borelliikaret.
          Jag funderade på, varför jag aldrig såg till några yngel, trots att bägge honorna ofta i höll till i sina grottor. Jag flyttade då både corysarna och ancistrusarna - och efter det fick jag se yngel. Vilka som var dom skyldiga vet jag inte - bara att det var någon av dom.
          Sen om det var ägg eller nykläckta yngel dom käkade, har jag inte en aning om.
          Vid det har laget har det varit en hel del kullar.

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            Ursprungligen postat av gullefjun
            Halloj!

            Jag hade både corysar och ancistrus i borelliikaret.
            Jag funderade på, varför jag aldrig såg till några yngel, trots att bägge honorna ofta i höll till i sina grottor. Jag flyttade då både corysarna och ancistrusarna - och efter det fick jag se yngel. Vilka som var dom skyldiga vet jag inte - bara att det var någon av dom.
            Sen om det var ägg eller nykläckta yngel dom käkade, har jag inte en aning om.
            Vid det har laget har det varit en hel del kullar.

            //Inger

            yngel tar dom nog inte.

            rom tar dom nog gärna, iaf ancistrus, själv sett dom tugga igenom scalarromskakor som värsta dammsugare.


            men jag kan mycket väl tänka mig att eftersom de rör såpass mycket på botten, att paranteserna blir stressade
            och klarar inte av att valla yngelhorden.





            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              Ursprungligen postat av irwin_fletch
              Tyckar absolut att du ska stasa på rubintetran Pia. Jag har ett litet stim (tog alla som fanns i affären). Det är helt klart den syggaste tetran jag haft, den sopar faktiskt banan med övriga.

              Mina är väldigt försynta, med ett ganska ryckigt simmande. Simmar lite, sen ställer sig stilla, gärna i närhet av växtlighet så de snabbt kan simma undan. Jag tröttnar snabbt på tetror som simmar fram och tillbaka längs framrutan i jakten på mat. Nu när de färgat ut är de helt underbara. Hade beställt ett större stim, men tyvärr kom de aldrig. Verkar som de tar slut ganska fort när de kommer upp på listorna.
              Har du några bilder på dessa, finns en bild i art.beskrvningarna men hade varit kul att se dem i ett stimm
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Där håller jag med, jag hade dessa för ett tag sedan och är klart en av de snyggaste tetrorna jag haft i min ägo!
                Kolla här: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...hp?photo=12407
                Stimmar inget vidare, men vilka tetror gör det?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  Fasiken, jag kan i te se länken i mobilen

                  Vad är det för bild?
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Jag tror det är samma som på artbeskrivningen...men de är helt klart värda att satsa på. Du kan helgardera dig, beställ ett 30-tal och vill du inte ha dem så tar jag dem!
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      OK tanken är att jag skall kolla på detta i veckan
                      Senast redigerad av PiaJo; 27 May 2012, 09:32.
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        Det står på artbeskrivningen att dessa vill ha tätt med växter och det har jag ju verkligen inte i detta karet...funkar det ändå?
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Jodå, det funkar fint med rötter och grenar med.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • irwin_fletch
                            • April 2009
                            • 544

                            Ska se om jag kan fixa bilder i morgon. Men kanske ännu bättre är att se denna filmsnutt på dem, filmade lite skakigt med min mobil. De gör sig bäst med lite mindre ljus än vad jag har. Då lyser verkligen den röda rubinen vid stjärtfenan. Deras fenor lyser ljusblå när de fått gå ett tag och färgar som de ska. Det är ingen bra stimmare, men som Ansjo säger, vilken tetra är det..=) Jag tycker de flesta är dåliga stimmare om de inte blir skrämda.

                            Kommentar

                            • Falconer
                              • November 2005
                              • 786

                              Jag vill oxå rösta för rubintetran. Har haft ett 20-tal och dom är lätt bland dom finaste tetror jag sett. Passar nog jättebra i ditt kar....du ångrar dig inte.
                              Skulle gärna haft dom igen men nu har jag scalarer...:/ = Mums

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Ursprungligen postat av irwin_fletch
                                Ska se om jag kan fixa bilder i morgon. Men kanske ännu bättre är att se denna filmsnutt på dem, filmade lite skakigt med min mobil. De gör sig bäst med lite mindre ljus än vad jag har. Då lyser verkligen den röda rubinen vid stjärtfenan. Deras fenor lyser ljusblå när de fått gå ett tag och färgar som de ska. Det är ingen bra stimmare, men som Ansjo säger, vilken tetra är det..=) Jag tycker de flesta är dåliga stimmare om de inte blir skrämda.

                                http://www.youtube.com/watch?v=MSrgyWTpexc
                                Riktigt fina, tack för filmen

                                Ursprungligen postat av Falconer
                                Jag vill oxå rösta för rubintetran. Har haft ett 20-tal och dom är lätt bland dom finaste tetror jag sett. Passar nog jättebra i ditt kar....du ångrar dig inte.
                                Skulle gärna haft dom igen men nu har jag scalarer...:/ = Mums
                                Japp, det lutar att det blir ett 20 tal i karet
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...