"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inger H
    svarade
    Spännande Pia . Vet en som sa för ett antal år sedan "att det är för mickligt det här med Co2 och hela köret" .

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ja, det skall bli så kul med ett växtkar och det är ju nåt nytt för mig

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Låter spännande att få höra hur du upplever det att att satsa ordentligt på växter. Kul att du landade så bra med dina schackbräden att du blir nyfiken igen.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    ja, nu puttrar det på och ser fram emot att hitta en annan sorts fisk till 220 karet Lutar åt en laetacara eller schackbräden, får se vad jag hittar när jag skall göra mitt affärsrejs efter nyår
    skall ju troligtvis köpa Co2 grejer mm för att starta upp växtkaret

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo

    Har haft en riktigt mysig dag, började med att uppdatera mig på starwars-filmerna för att jag se den nya i julhelgen, sen bar det av till svärmor på fika och nu hemkommen och håller på att faktiskt tvätta i tvättstugan

    Tog ett röj i karen imorse och det var välbehövligt.. De har fått lite extra TLC med ansning av växter mm.
    Det gick inte bra med just de fiskarna men ynglen har klarat sig och inget annat har dött så det var knepigt men Anders trodde att det kunde vara filtret, var länge sen jag hade gjort rent det men nu är det gjort och allt flyter på.
    Det paret jag hade kvar i ett annat kar har jag tagit bort idag... hannen hade HiH och såg ut att ha lite svamp så han var inte fräsch alls, honan tog jag bort med för hon växte inte som hon skulle, hon var en tredjedel av hannen och var för "kort" i formen så kännes som hon inte skulle rätta till sig och vill inte ha framtida yngel från henne iallafall. Så nu går en hanne och två honor av macmasteri i karet och dessa är i lektagen
    Bra att de får lite lugn och ro så nu håller jag tummarna att de får till det, karet är perfekt för dem. Det är starkt svartvattenfärgat och har slängt i löv idag så de har att pilla med.

    Nu går det 9 st yngel av guianacara i 220 karet, de får växa till sig så får vi se vad som kommer i det karet i julhelgen

    Fjärilarna leker och funkar kanon i gruppen, är en fröjd att se dem
    Låter helmysigt Pia. Härligt att det börjar balansera sig igen

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Precis.. Det var ju det som kanske hände med dina diskus..
    Klart det kommer bilder sen och Ja, jag skall ha en ljuvlig ledighet en lång sån med

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo

    Har haft en riktigt mysig dag, började med att uppdatera mig på starwars-filmerna för att jag se den nya i julhelgen, sen bar det av till svärmor på fika och nu hemkommen och håller på att faktiskt tvätta i tvättstugan

    Tog ett röj i karen imorse och det var välbehövligt.. De har fått lite extra TLC med ansning av växter mm.
    Det gick inte bra med just de fiskarna men ynglen har klarat sig och inget annat har dött så det var knepigt men Anders trodde att det kunde vara filtret, var länge sen jag hade gjort rent det men nu är det gjort och allt flyter på.
    Det paret jag hade kvar i ett annat kar har jag tagit bort idag... hannen hade HiH och såg ut att ha lite svamp så han var inte fräsch alls, honan tog jag bort med för hon växte inte som hon skulle, hon var en tredjedel av hannen och var för "kort" i formen så kännes som hon inte skulle rätta till sig och vill inte ha framtida yngel från henne iallafall. Så nu går en hanne och två honor av macmasteri i karet och dessa är i lektagen
    Bra att de får lite lugn och ro så nu håller jag tummarna att de får till det, karet är perfekt för dem. Det är starkt svartvattenfärgat och har slängt i löv idag så de har att pilla med.

    Nu går det 9 st yngel av guianacara i 220 karet, de får växa till sig så får vi se vad som kommer i det karet i julhelgen

    Fjärilarna leker och funkar kanon i gruppen, är en fröjd att se dem
    Hmm... OK!
    Ja, jag var ju lite inne på filtret där i något tidigare inlägg också - men, huvudsaken är att det är ordning och reda nu!

    Då ser vi fram emot nya sköna uppdateringar, med bilder och filmer!

    Ha en alldeles förträfflig Julhelg Pia!

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Halloj Pia!
    Hoppas du har det riktigt mysigt denna fjärde advent (såg den härliga bilden på FB).

    En liten undran bara; fixade det till sig med resten de där fiskarna som plötsligt dog, knall och fall?
    Har haft en riktigt mysig dag, började med att uppdatera mig på starwars-filmerna för att jag se den nya i julhelgen, sen bar det av till svärmor på fika och nu hemkommen och håller på att faktiskt tvätta i tvättstugan

    Tog ett röj i karen imorse och det var välbehövligt.. De har fått lite extra TLC med ansning av växter mm.
    Det gick inte bra med just de fiskarna men ynglen har klarat sig och inget annat har dött så det var knepigt men Anders trodde att det kunde vara filtret, var länge sen jag hade gjort rent det men nu är det gjort och allt flyter på.
    Det paret jag hade kvar i ett annat kar har jag tagit bort idag... hannen hade HiH och såg ut att ha lite svamp så han var inte fräsch alls, honan tog jag bort med för hon växte inte som hon skulle, hon var en tredjedel av hannen och var för "kort" i formen så kännes som hon inte skulle rätta till sig och vill inte ha framtida yngel från henne iallafall. Så nu går en hanne och två honor av macmasteri i karet och dessa är i lektagen
    Bra att de får lite lugn och ro så nu håller jag tummarna att de får till det, karet är perfekt för dem. Det är starkt svartvattenfärgat och har slängt i löv idag så de har att pilla med.

    Nu går det 9 st yngel av guianacara i 220 karet, de får växa till sig så får vi se vad som kommer i det karet i julhelgen

    Fjärilarna leker och funkar kanon i gruppen, är en fröjd att se dem

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Halloj Pia!
    Hoppas du har det riktigt mysigt denna fjärde advent (såg den härliga bilden på FB).

    En liten undran bara; fixade det till sig med resten de där fiskarna som plötsligt dog, knall och fall?

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ah, så bra Kör på det men ha inte mer än ett par och skulle du märka att det inte funkar så kan du ju pytsa över dem till ditt stora kar.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Just bottenmaterialet är något jag också tänkt på men faktum är att det kar där föräldrarna (dvs mitt fd par) gått är just ett växtkar med soil och det verkar ju ha fungerat utmärkt eftersom de fått två kullar. Tror inte heller att de grävt upp växter etc i det karet.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Klart det är ok! Vad annars
    njae.... ett par skulle nog kunna funka, det gjorde det för mig.
    Mina grävde/silade efter mat i sanden och det kanske är optimalt i ditt växtkar?

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Hej Pia. Hoppas det är OK om jag lägger beslag på din tråd en kort stund för en fråga inom ett av dina expertisområden .

    Har ju kickat igång ett 54 liters växtakvarium som bekant och har nu sakteligen börjat fundera på invånare. Älskade verkligen mina Apistogramma baenschi men det blev ett kar för mycket hemma så dessa fick flytta till ett nytt hem (insett att optimalt för mig och mitt sätt att leva är två kar igång, ett till och det övergår från njutning till belastning). I sitt nya hem fick de flera kullar och jag har nu fått chansen att få hem barnbarn om jag så önskar. Enligt artbeskrivningen så fungerar dessa i kar från 40 liter på 45 cm men blir inte ett 54 liters kar på 60 cm ändå lite i minsta laget?

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av tanteva
    Ojsan nu fick jag läsa ikapp lite =D

    se där här kom anders med råd igen =D han är bra på sådant =D

    det skall bli riktigt skoj att se hur du får till det med växterna, kommer förmodligen göra mig skitsugen på det.
    Du har till å med gjort mig så sugen så jag överväger skaffa fjärillar till mitt 114 liters =D
    Det är nog dom jag kan tänka mig, eller kakaduor. Jag gillar när det finns växter med ;-)

    Men jag tror jag skulle få svårt med balansen utan växter, det verkar så svårt och verkar kräva mer tester hemma.

    Du är en redig akvarie kvinna du pia =D
    kul, här i denna tråden kan det svänga rejält mellan händer ingenting till händer massor
    ja, den där Anders.. Han är en klippa!

    härligt att man kan inspirera någon

    Lämna en kommentar:


  • tanteva
    svarade
    Ojsan nu fick jag läsa ikapp lite =D

    se där här kom anders med råd igen =D han är bra på sådant =D

    det skall bli riktigt skoj att se hur du får till det med växterna, kommer förmodligen göra mig skitsugen på det.
    Du har till å med gjort mig så sugen så jag överväger skaffa fjärillar till mitt 114 liters =D
    Det är nog dom jag kan tänka mig, eller kakaduor. Jag gillar när det finns växter med ;-)

    Men jag tror jag skulle få svårt med balansen utan växter, det verkar så svårt och verkar kräva mer tester hemma.

    Du är en redig akvarie kvinna du pia =D

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...