"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Micke L
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Tuben blev fylld idag men det är väl ingen idé att dra igång den idag innan jag fått till ljuset med nya rör eller den nya rampen som jag fick med hem igår?

    Algätare, jag måste väl ha nån algätare i karet? Står och väljer mellan amanoräkor eller ototcinlus, vad hade ni valt?
    Vad ska du ha för fisk i karet, förutom algätare?

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    I tisdags så planerade jag alla växterna och jag har inte hunnit få igång co2 än, hoppas imorgon, men ser att växterna redan har börjat sträcka på sig
    Ser mycket fram emot fortsättningen, vad den nu än kommer innebära med alla hinder och problem som kan komma men jag får ta det lugnt och inte börja panika om det börjar strula

    Amanoräkor eller ottosar, vilket det blir har jag inte bestämt heller.. Får kolla på detta under helgen.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Drömmen är väl att de stackars små stänglarna av Rotala Rotundifolia som jag har planterat igår skall kunna bli nåt sånt här fint så småningom, känns långt borta nu 😆
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Tuben blev fylld idag men det är väl ingen idé att dra igång den idag innan jag fått till ljuset med nya rör eller den nya rampen som jag fick med hem igår?

    Algätare, jag måste väl ha nån algätare i karet? Står och väljer mellan amanoräkor eller ototcinlus, vad hade ni valt?

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Det är vattenspikbladen du menar? Jag tror det är den "vanliga" jag har
    Senast redigerad av PiaJo; 29 December 2015, 20:48.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Cardamine lyrata? Det får jag googla på innan jag svarar

    Lämna en kommentar:


  • Mathias Nilsson
    svarade
    Ser jag en cardamine lyrata till vänster? Fränt isåfall, den är inte skitvanlig.

    Jag kör alltid väldigt höga näringsnivåer och jag är enligt många ganska vårdslös. Jag tror på fri tillgång men det kan ställa till det ibland.

    Lämna en kommentar:


  • Marten64
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nu var ju frågan ställd till Mathias, men hoppar in ändå. Det kluriga med detta med gödning är väl att hitta doseringen som passar växtval och ljusmängd. För mig innebär det att jag smyger igång doseringen på en normaldos om jag precis startat upp och valt växter med låga ljus och näringsbehov. Så i mina kar med Juwels standardbelysning och reflektorer med Co2 till dessa gör att det redan efter 2-3 veckor krävs minst dubbeldos PMDD i veckan. Skulle det vara så att det är mycket kräm i armaturen och växter som vill ha massa ljus och mat. Då blir nog dubbeldos snart för lite i veckan. Är det för lite gödning stannar växterna och det blir alger. Är det för mycket växer växterna och det blir alger.
    Tack för svar! Som med så mycket annat är det helt enkelt att pröva sig fram och lära av misstag. Det är väl antagligen det jag gör nu, har under senare tid brottats med trådalger, detta kom efter en omstart men blomningen har börjat lugna sig.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Nu ser det mest "knasigt" ut och tomt tycker jag men förhoppningsvis kommer det att växa ihop och växa upp så det blir frodigt

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Bättre å bättre blir det ju

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Nu har det planterats lite mer växter, det växer fram mer och mer
    De växter som är i vänstra hörnet är ett ihopplock av skott på snabbväxande, dessa kommer att tas bort efter hand
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Nu var ju frågan ställd till Mathias, men hoppar in ändå. Det kluriga med detta med gödning är väl att hitta doseringen som passar växtval och ljusmängd. För mig innebär det att jag smyger igång doseringen på en normaldos om jag precis startat upp och valt växter med låga ljus och näringsbehov. Så i mina kar med Juwels standardbelysning och reflektorer med Co2 till dessa gör att det redan efter 2-3 veckor krävs minst dubbeldos PMDD i veckan. Skulle det vara så att det är mycket kräm i armaturen och växter som vill ha massa ljus och mat. Då blir nog dubbeldos snart för lite i veckan. Är det för lite gödning stannar växterna och det blir alger. Är det för mycket växer växterna och det blir alger.
    Tack för denna infon

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Marten64

    Du skriver göd ordentligt. Vill du vara snäll och förklara det. Lekmannamässigt tänker jag, lite gödning ger mindre och kontrollerad tillväxt och den som sker står växterna för, algerna konkurreras förhoppningsvis ut.
    Nu var ju frågan ställd till Mathias, men hoppar in ändå. Det kluriga med detta med gödning är väl att hitta doseringen som passar växtval och ljusmängd. För mig innebär det att jag smyger igång doseringen på en normaldos om jag precis startat upp och valt växter med låga ljus och näringsbehov. Så i mina kar med Juwels standardbelysning och reflektorer med Co2 till dessa gör att det redan efter 2-3 veckor krävs minst dubbeldos PMDD i veckan. Skulle det vara så att det är mycket kräm i armaturen och växter som vill ha massa ljus och mat. Då blir nog dubbeldos snart för lite i veckan. Är det för lite gödning stannar växterna och det blir alger. Är det för mycket växer växterna och det blir alger.

    Lämna en kommentar:


  • tanteva
    svarade
    ååååå nu är det igång med nytt kulkul =D ser fram emot alla bilder som kommer =D

    Lämna en kommentar:


  • Mu(sic)
    svarade
    När jag tänker efter lite så är det nog första gången jag ser ett växtkarprojekt från början. Roligt!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...