"Tvättstugan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

    Men du köp inte Dropchecker. Jag har fler du kan få en av mig och desto snabbare du har en sådan på plats desto snabbare får du på plats stabila rutiner till karet.

    Håller med om att Amano är rätt tråkiga men trotts sin storlek så försvinner de lätt i karet ändå i och med sin färg. Jag har typ 10 i mitt lilla kar men de syns inte om du inte sätter dig framför karet och studerar det.

    Ta en titt på det här testet som Tropica gjort. Det är rätt häftigt att se skillnaden på ett kar med och ett utan amano

    http://tropica.com/en/guide/algal-control/
    Tack snälla! Jag pmar under dagen

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Nejnej känn inte så, jag tacksam för all hjälp och vägledning, det var snarare jag som svarade tvärt och lite hårt.
    På söndag skall jag göra vb och gör då ett 50% och har i en enkeldos så börjar vi där och ser hur det utvecklar sig tills jag får köpt en dropchecker. Kommer bli om nån vecka eller två så det får klara sig som det gör tills dess, hoppas det går bra.

    Jag har 6 ottosar och funderar på att skaffa några amanoräkor med, tycker de är litenroliga eftersom de blir lite större.
    Övriga invånare vet jag inte än vad jag vill ha.. Kan speca växterna sen, har lapparna inte nära mig och orkar inte kliva ur soffan 😜
    Men du köp inte Dropchecker. Jag har fler du kan få en av mig och desto snabbare du har en sådan på plats desto snabbare får du på plats stabila rutiner till karet.

    Håller med om att Amano är rätt tråkiga men trotts sin storlek så försvinner de lätt i karet ändå i och med sin färg. Jag har typ 10 i mitt lilla kar men de syns inte om du inte sätter dig framför karet och studerar det.

    Ta en titt på det här testet som Tropica gjort. Det är rätt häftigt att se skillnaden på ett kar med och ett utan amano

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Nejnej känn inte så, jag tacksam för all hjälp och vägledning, det var snarare jag som svarade tvärt och lite hårt.
    På söndag skall jag göra vb och gör då ett 50% och har i en enkeldos så börjar vi där och ser hur det utvecklar sig tills jag får köpt en dropchecker. Kommer bli om nån vecka eller två så det får klara sig som det gör tills dess, hoppas det går bra.

    Jag har 6 ottosar och funderar på att skaffa några amanoräkor med, tycker de är litenroliga eftersom de blir lite större.
    Övriga invånare vet jag inte än vad jag vill ha.. Kan speca växterna sen, har lapparna inte nära mig och orkar inte kliva ur soffan 😜

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo

    Tack för det svaret

    1+2 ja, kommer att skaffa detta.
    3 Gör jag redan
    4+5 ok, det skall jag göra

    Inte alls min mening att vara kritisk, känner mig nästan så

    Risken att nu att du överdoserar med ett ämne (PMDD) när det i verkligheten är ett annat som det är brist på (CO2) och därmed får problem. Sen så kan det faktum att inte vara konsekvent och hålla jämna näringsnivåer och i sig skapa problem. Tanken med att göra VB och tillföra PMDD samtidgt är att man i samband med VB nollställer karet och då återfyller med näring.

    Såg lite itidigare i din tråd att du fundera på Otto eller Amano. Här skulle jag verkligen vilja rekomendera både och då de som team kompletterar varandra med att stävja alger. Har du sett det test som gjordes på två kuber med indentiska förhållanden där det ena hade Amano och det andra inte? Skillnaderna är gigantiska, betydligt större än vad man tror.
    Senast redigerad av Tommy Vestlie; 08 January 2016, 21:36.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie

    Nja det är nog inte så jättebra. Det är nog snarare så att du har för låg nivå C02 skulle jag tro. Ojämna näringsnivåer kommer ge dig problem i ett växtkar.

    Om jag får ta mig friheten att tycka:

    1. Skaffa en Dropchecker
    2. Se till att du har rätt nivå CO2 med hjälp av dropcheckern. Det har du löst på ett dygn eller två.
    3. Byt 50% vatten en ggr per vecka, tillför då en full dos PMDD
    4. Observera hur växterna svarar
    5. Om ex antal veckor och när växterna skjuter iväg så lär du notera om det krävs mer näring. Öka sakta PMDD dosen då.

    Jag har massor med växter i mitt kar men kör fortfarande bara på en enkel dos PMDD och det både bubblar och växer som bara den. Men snart kommer jag nog se tendenser till näringsbrist och då kommer jag sakta öka dosen PMDD.

    CO2 skall du sen inte röra när du hitta rätt nivå på.
    Tack för det svaret

    1+2 ja, kommer att skaffa detta.
    3 Gör jag redan
    4+5 ok, det skall jag göra

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Idag bubblade det inte så mycket när jag kom hem så jag testade att hälla i en halv dos pmdd, bar eller dåligt?
    Nja det är nog inte så jättebra. Det är nog snarare så att du har för låg nivå C02 skulle jag tro. Ojämna näringsnivåer kommer ge dig problem i ett växtkar.

    Om jag får ta mig friheten att tycka:

    1. Skaffa en Dropchecker
    2. Se till att du har rätt nivå CO2 med hjälp av dropcheckern. Det har du löst på ett dygn eller två.
    3. Byt 50% vatten en ggr per vecka, tillför då en full dos PMDD
    4. Observera hur växterna svarar
    5. Om ex antal veckor och när växterna skjuter iväg så lär du notera om det krävs mer näring. Öka sakta PMDD dosen då.

    Jag har massor med växter i mitt kar men kör fortfarande bara på en enkel dos PMDD och det både bubblar och växer som bara den. Men snart kommer jag nog se tendenser till näringsbrist och då kommer jag sakta öka dosen PMDD.

    CO2 skall du sen inte röra när du hitta rätt nivå på.

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Idag bubblade det inte så mycket när jag kom hem så jag testade att hälla i en halv dos pmdd, bar eller dåligt?

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo

    Precis! Och jag är väldigt tacksam!
    Älskar när någon skriver i tråden, det gör ju att den hålls vid liv 😃
    Skönt att höra

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Ursprungligen postat av Bluewing
    Att bli bombad med svar är väl snarare att betrakta som en fin present än en belastning 😉
    Precis! Och jag är väldigt tacksam!
    Älskar när någon skriver i tråden, det gör ju att den hålls vid liv 😃

    Lämna en kommentar:


  • Bluewing
    svarade
    Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
    Förlåt Pia, inte min mening att bomba din tråd
    Att bli bombad med svar är väl snarare att betrakta som en fin present än en belastning 😉

    Lämna en kommentar:


  • PiaJo
    svarade
    Tack för all input , skall läsa på ordentligt sen! Frågor kommer att komma

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Förlåt Pia, inte min mening att bomba din tråd

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Ja, det bubblar som tusan idag, me happy!

    Skall försöka beställa en del av de växterna jag vill ha i karet när jag kan plocka bort lite av de "udda" snabbväxande som jag tryckt i temporärt
    Det kan vara klokt att ha några snabbväxande i karet den första tiden eftersom detta motverkar algtillväxt. Jag har etto riktigt oräs som jag får klippa varje dag. har du bara långsamntväxande så kommer algerna snabbt ta över karet. När du köper växter så kan det vara bra att både titta på svårighetsgrad men också belysningkrav. Har inte hunnit läsa genom dina inlägg, varit frånvarande från Zoopet ett tag men mer avancerade växter vill gärna ha 1w/liter. Godhems Zoo hemsida är en bra plats att titta på växter och se vad deras krav er. Köper även gärna mina växter där. Lite dyrare men väldigt bra kvalitet.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av Micke L
    Med bubbelräknare ser du ju hur mycket co2 du släpper ut i vattnet. En färgindikator visar att vattnet i akvariet innehåller rätt "mängd". Typ gult-för lite, grönt-lagom, rött-för mycket. Med hjälp av den kan man enklare justera så antal bubblor blir korrekt. Kolla längs upp till vänster i länken. http://www.aquatic-nature.be/2eng_co2-2.html
    Som jag förstår det är det pH värdet man mäter för du sänker ju pH med hjälp av co2. Om jag är ute och cyklar så får någon av er som är duktiga på växter rätta mig
    Gult = för mycket, grönt = lagom, blått = för lite . Ja PH sänks i takt med CO2 tillförsel. Kan som exempel nämna PH-controllern jag har till diskuskaret. Den ställer jag in på vilket PH värdet jag vill ha i karet. Datorn portionerar sedan ut CO2 i karet för att hålla den PH nivån jag bestämt.

    Lämna en kommentar:


  • Tommy Vestlie
    svarade
    Ursprungligen postat av PiaJo
    Nu när jag skaffat mer ljus, 18w x2 och med reflektorer skall jag då öka dosen av gödning eller skall jag ligga kvar på 1 dos i veckan av pmdd och skall det vara kvar på en bubbla i sekunden?
    En Dropchecker bör du absolut införskaffa. Bubbelräknaren är ett bara ett verktyg för att ställa in mängden och för att se hur mycket du ökar eller minskar tillförseln när du behöver justera men den har näst intill ingen koppling mot om det är rätt mängd eller inte. Hur många bubblor du skall ha går inte att svara på eftersom det helt och hållet beror på hur mycket och vilken typ av växter du har, hur bra din utrustning löser upp CO2 i vattnet, ytrörelse etc etc. Alltså dropcheckern är den som talar om för dig om du har rätt mängd inte bubbelräknaren.

    För växternas skull så är det bättre med lite för mycket än för lite för lite CO2, dock så kan ju för stora doser vara skadligt för fiskarna. Vid för små mängder CO2 och PMDD löper du stor risk för tex tofsalger.

    Jag kör på med ganska så mycket CO2, min dropchecker är mer åt det gröngula än åt det mörkare gröna och en enkeldos PMDD i samband med 50% vattenbyte en ggr per vecka. Man kan dock komma att behöva öka PMDD dosen allt eftersom karet kommer igång. Här får man helt enkelt läsa av växterna och se om de verkar råda någon form av näringsbrist.

    Var även försiktig med belysningen tills en början. Jag har 0,5w per liten och har tänt 14:00 - 22:00 och jag märker på algtillväxten att detta är lite i överkant.

    Visst är det sjukt fräscht med ett krispigt växtkar där det sprutar syre ur växterna . Kul att se hur det ser ut när karet tänds för att sedan följa det det första timmen när allt efter nattvilan kickar igång igen.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...